Remedy: Arvostus jälleen kohtuullinen pitkää peliä pelaavalle
Toistamme Remedyn 33,0 euron tavoitehinnan ja nostamme suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä). Remedyn osalta uutisvirta on ollut H1-tulosjulkistuksen jälkeen melko hiljaista, mikä on yhtiön liiketoimintamalli ja kehitysvaihe huomioiden tässä vaiheessa aivan luonnollista. Samaan aikaan myös kovin innostus osakkeen ympärillä on hieman laantunut, mikä on näkynyt viime aikoina kurssilaskuna. Tämän myötä osakkeen arvostus alkaa näyttää jälleen kohtuulliselta yhtiön vahvan pitkän aikavälin kasvutarinan valossa ja puoltaa ostojen jatkamista osakkeen suhteen.
Arvioimme tulevan uutisvirran tukevan osaketta
Remedyn osake on laskenut noin 14 % H1-tuloksen jälkeisestä päivityksestämme. Samaan aikaan yleinen sentimentti kasvu- ja teknologiayhtiöiden osakkeiden suhteen on vain vahvistunut ja esimerkiksi Remedyn verrokkiryhmän arvostus on noussut 10 % 2020e EV/S-kertoimella. Tuloksen jälkeen merkittävä uutisvirta Remedyn suhteen on ollut melko hiljaista Controlin toisen lisäosan ja pelin Steam-julkaisua lukuun ottamatta. Arvioimme koronasta huolimatta yhtiön pelihankkeiden kehityksen jatkuneen kulissien takana lähes normaalisti ja oletettavasti projekteista saadaan asteittain uusia tiedonmuruja ensi vuoteen katsottaessa. Osakkeen hinnoittelussa sijoittajien katseet ovat jo useamman vuoden päässä, joten lähtökohtaisesti odotamme tulevien vuosien tulospotentiaalia vahvistavien ja näkyvyyttä parantavien uutisten tukevan osakkeen arvostusta. Tilannekatsausta Remedyn peliprojekteihin saadaan yhtiön 9.12.2020 järjestettävällä CMD:llä.
Moniprojektimallin myötä laajenevat tulovirrat tuloskasvuajurina
Emme ole tehneet muutoksia ennusteisiimme. Kuluvasta vuodesta on tulossa tuloksellisesti hyvä (2020e EBIT: 12,4 MEUR), kun Controlin myynnin lisäksi Epic-projekteista alkaa tuloutua enemmän kehitysmaksuja H2:lla. Arvioimme vahvan tuloskasvun jatkuvan vuosina 2021-2022 Epic-projektien sekä Vanguard-projektin ansiosta. Oletamme myös Crossfire-alihankinnan tai vastaavanlaisen alihankintaprojektin jatkuvan. Lisäksi Control ja sen lisäosat sekä aiemmat Crossfire-projektit tuovat rojaltivirtaa pelien myynnin jatkuessa. Vuonna 2022 yhtiö arviomme mukaan myös käynnistää seuraavan uuden isomman pelihankkeen.
Markkinatrendien valossa Remedyn pitkän aikavälin kasvunäkymä on houkutteleva
Konsolipelimarkkina kasvaa vahvasti ja markkinan trendit (tilauspohjaiset mallit, pilvipelaaminen, digitaalinen jakelu ja pitkäkestoiset pelipalvelut) näyttävät pelinkehittäjien kannalta suotuisilta. Samalla pelistudioiden osuus arvoketjusta näyttäisi kasvavan, sillä tarve laadukkaalle pelisisällölle vain korostuu jatkossa eri toimijoiden ja digitaalisten jakelualustojen välisen kilpailun kiihtyessä. Tämä mahdollistaa tunnetusti kohtuullisilla budjeteilla erittäin laadukkaita pelejä kehittävälle Remedylle houkuttelevia tarjouksia pelien julkaisu- tai yksinoikeussopimusten suhteen, kun yhtiön kaltaisia itsenäisiä AAA-studioita on maailmalla vain kourallinen. Suotuisten markkinatrendien ja Remedyn herkullisen arvoketjuaseman vuoksi pidämme yhtiötä erittäin mielenkiintoisena pitkän aikavälin sijoituskohteena.
Arvostus on korkea, mutta perusteltavissa vahvalla pitkän aikavälin kasvunäkymällä
Remedyn vuosien 2020-2021 arvostuskertoimet näyttävät korkeilta (P/E 35x-29x, EV/EBIT 26x-22x) ja heijastelevat osakkeeseen ladattuja tuloskasvuodotuksia. Osakkeen korkeaa arvostusta tukee Epic-sopimuksen myötä madaltunut riskitaso sekä parantunut näkyvyys tulevien vuosien tulovirtoihin. Arviomme mukaan vuonna 2022 moniprojektimalli on edennyt vaiheeseen, jossa Remedy saa tuloja ainakin viidestä jo julkaistuista tai kehitteillä olevasta pelihankkeesta. Odotamme tuolloin yhtiön liikevaihtoon (52 MEUR) ja liikevoittoon (18,0 MEUR) jälleen tasokorotusta, jonka valossa osakkeen arvostus (2022e P/E 24x, EV/EBIT 17x) näyttää jo kohtuullisemmalta erityisesti yhtiön pitkän aikavälin kasvupotentiaaliin nähden. Korkeilla kertoimilla hinnoiteltuun verrokkiryhmään nähden Remedyn lähivuosien EV/S- ja EV/EBIT-kertoimet ovat reilu 30 % alle mediaanitason.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 40,8 | 45,0 |
kasvu-% | 57,1 % | 28,8 % | 10,4 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 12,4 | 14,9 |
EBIT-% (oik.) | 20,6 % | 30,5 % | 33,0 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,82 | 0,99 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 1,0 % | 1,3 % | 2,7 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 18,41 | 15,26 |
EV/EBITDA | 16,63 | 11,80 | 9,64 |
