Remedy: Arvostus puoltaa edelleen pelaamaan pitkää peliä
Nostamme Remedyn tavoitehinnan 20,0 euroon (aik. 18,0 EUR) ja laskemme suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta). Remedyn osakkeen arvostus on noussut viime viikkoina mielestämme oikeutetusti, kun huomioidaan yhtiön Epic Gamesin kanssa solmima ehdoiltaan poikkeuksellisen suotuisa julkaisusopimus, joka madalsi osakkeen riskitasoa ja paransi näkyvyyttä yhtiön tulevien vuosien tulovirtoihin. Lisäksi koronakriisin tuoma kysyntäpiikki pelialalle on heijastunut viime viikkoina sektorin arvostustasoihin positiivisesti. Remedyn tuloskasvunäkymä on vahva useiksi vuosiksi eteenpäin moniprojektimalliin nojaavan strategian siirryttyä viime vuonna kasvuvaiheeseen ja markkinatrendien ollessa suotuisia yhtiölle. Siten istumme edelleen osakkeen houkuttelevan pitkän aikavälin sijoittajatarinan kyydissä, vaikka lyhyellä tähtäimellä kohonnut arvostus kaventaa turvamarginaalia pettymysten varalle.
Osakkeen koronarallin jälkeen arvostus alkaa heijastella vahvaa tuloskasvunäkymää
Emme ole tehneet muutoksia lähivuosien ennusteisiimme, joita päivitimme 31.3. Remedyn ja Epic Gamesin välisen uuden julkaisusopimuksen tiimoilta. Aiempi päivitys on luettavissa täältä ja Remedyn toimitusjohtajan videohaastattelu Epic-sopimuksesta on katsottavissa täältä. Remedyn osakekurssi on noussut noin 25 % edellisestä päivityksestämme, jonka myötä osakkeen arvostuskertoimien venymiseen perustuva nousuvara on mielestämme pitkälti syöty ja jatkossa osakkeen kurssinousu nojaa ensisijaisesti tuloskasvun realisoitumiseen. Peliala on yksi harvoista toimialoista, joka jopa hyötyy koronasta ihmisten pysytellessä kotona ja kuluttamassa aikaansa pelaamiseen. Remedy pystyy työstämään peliprojektejaan etänä lähes normaalisti ja koronan vaikutukset saattavat lyhyellä tähtäimellä kääntyä yhtiön kannalta jopa positiiviselle puolelle kasvavan kysynnän tukiessa pelimyyntiä. Esimerkiksi Controlin pelaajamäärät PS4-alustalla ovat kehittyneet Gamstat-sivuston perusteella hyvin suotuisasti maaliskuun alusta lähtien (1.3. 457 tuhatta vs. 12.4. 944 tuhatta), vaikkakin merkittävä osa kasvaneesta pelaajamäärästä on todennäköisesti tullut Playstation Now -palvelun kautta, jonne Control lisättiin maaliskuussa.
Moniprojektimallin ansiosta yhtiön tulovirrat laajenevat tulevina vuosina
Kuluvasta vuodesta on tulossa tuloksellisesti hyvä (2020e EBIT: 11,0 MEUR), kun Controlin myynnistä julkaisijan viime vuonna vähentämät etupainotteiset vähittäismyynnin ja markkinoinnin kulut eivät nakerra rojaltien pohjana olevaa nettomyyntiä (Remedyn osuus 45 % nettomyynnistä). Lisäksi Epic-projekteista alkaa tuloutua kehitysmaksuja. Arviomme mukaan yhtiön vahva tuloskasvu jatkuu vuosina 2021-2022 Epic-projektien sekä Vanguard-projektin ansiosta. Oletamme myös Crossfire-alihankinnan tai vastaavanlaisen alihankintaprojektin olevan tuolloin käynnissä. Lisäksi Control ja sen lisäosat sekä aiemmat Crossfire-projektit tuovat yhtiölle rojaltivirtaa pelien myynnin jatkuessa. Vuonna 2022 yhtiö arviomme mukaan myös käynnistää seuraavan uuden isomman pelihankkeen, josta voi tuloutua liikevaihtoa julkaisusopimuksen ja kehitysmaksujen muodossa.
Osakkeessa edelleen nousupotentiaalia strategian edetessä oikeilla urilla
Remedyn osakkeen vuosien 2020-2021 koholla olevat arvostuskertoimet (P/E 25x-21x, EV/EBIT 18x-14x) alkavat jo pitkälti heijastella lähivuosien vahvaa tuloskasvunäkymää. Arviomme mukaan vuonna 2022 moniprojektimalli on edennyt vaiheeseen, jossa Remedy saa tuloja ainakin viidestä jo julkaistuista tai kehitteillä olevasta pelihankkeesta. Odotamme tuolloin yhtiön liikevaihtoon (49,5 MEUR) ja liikevoittoon (16,9 MEUR) jälleen tasokorotusta, jonka valossa osakkeen arvostus (2022e P/E 16,5x, EV/EBIT 11x) näyttää edelleen kohtuulliselta, kun huomioidaan Epic-sopimuksen myötä parantunut näkyvyys liikevaihtoon.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 39,3 | 43,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 24,19 % | 9,41 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 11,0 | 13,5 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 27,98 % | 31,34 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,73 | 0,90 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 0,96 % | 1,04 % | 2,08 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 26,25 | 21,44 |
EV/EBITDA | 16,63 | 17,29 | 13,57 |