Remedy: AW2:n myyntiluvut jäivät liian optimistisista oletuksistamme
Alan Wake 2:n perjantaiset myyntiluvut kertovat pelin myynnin lähteneen liikkeelle hyvin ja peli on tähän mennessä Remedyn nopeiten myyvä peli. Erittäin myönteisten kriitikkoarvioiden jälkeen meidän oletuksemme odottivat kuitenkin vielä vauhdikkaampaa starttia, ja olemme nyt korjanneet liian optimistisia ennusteitamme alaspäin. Näemme Remedyn pitkän aikavälin potentiaalin edelleen hyvin kiinnostavana ja siihen peilattuna nykyinen arvostus puoltaa mielestämme edelleen varovaisen myönteistä näkemystä. Toistamme lisää-suosituksen, mutta tarkistamme tavoitehintaa 19,0 euroon (aik. 21,0 EUR).
Olemme olleet liian optimistisia Alan Wake 2:n lyhyen aikavälin myynnin kehityksen suhteen
Remedy tiedotti perjantaina, että Alan Wake 2 on myynyt miljoona kappaletta joulukuun 2023 loppuun mennessä, ja 1,3 miljoonaa kappaletta helmikuun 2024 alkuun mennessä. Remedyn mukaan pelin myyntihinta on pysynyt korkealla tasolla ja peli on jo kattanut merkittävän osan kehitys- ja markkinointikuluista (recoup), jonka jälkeen Epic Games ja Remedy jakavat nettotuotot puoliksi. Meidän oletuksemme pelin alkuvaiheen myynnistä olivat vielä tätä optimistisempia, sillä oletimme pelin erittäin vahvan vastaanoton kriitikoiden ja pelaajien keskuudessa vauhdittavan myyntiä vielä nopeammin. Ennusteemme oletti aiemmin pelin myyvän Q1’24 loppuun mennessä 2,5 miljoonaa kopiota, ja karkeasti toteuma näyttäisi jäävän tästä noin miljoona kopiota. Pelimyynnin ennustaminen on vaikeaa, ja liiallisen optimismin lisäksi olemme todennäköisesti aliarvioineet fyysisten kopioiden puuttumisen vaikutusta konsolimyyntiin sekä PC:llä pelkällä Epic Games Storessa olemisen vaikutusta. Vaikka myynti on kehittynyt odotuksiamme hitaammin, on yli miljoonan kopion myynti lyhyessä ajassa silti hyvä saavutus. Etenkin kun muistetaan viime vuoden ruuhkainen julkaisuikkuna AAA-pelien suhteen ja AW2:n huomattavasti monia jättipelejä pienempi budjetti. Uskomme Remedyn tavoin pelin huippulaadun tukevan pelin pitkää myyntihäntää tulevina vuosina
Laskeneiden rojaltioletusten vuoksi vuoden 2024 tulos jääkin nyt ennusteellamme vielä tappiolle
AW2:n odotuksiamme hitaammin edennyt myynti laski merkittävästi rojaltiodotuksiamme pelin osalta vuodelle 2024. Odotamme nyt pelin kattavan kehitys- ja markkinointibudjettinsa (oletus 70 MEUR) tämän vuoden puolivälin paikkeilla (aik. Q1’24) ja tuottavan Remedylle rojalteja Q3’24 alkaen. Laskeneet rojaltioletukset heijastuvat voimalla tulosriveille ja odotamme nyt vuoden 2024 liikevoiton olevan -6,2 MEUR (aik. 9,9 MEUR). Remedyn kommentit muiden projektien etenemisestä H1’24 aikana seuraaviin kehitysvaiheisiin olivat ennusteisiimme nähden odotettua.
Pitkän aikavälin potentiaali kiinnostaa nykyarvostuksella
Remedyn tuloskehitys ja sitä kautta arvostuskertoimet tulevat pelijulkaisujen ajoituksista johtuen heilumaan ennusteillamme vuositasolla vielä pitkään, ja moniprojektimallin mahdollistama tasaisempi vahva tuloskehitys tapahtuu vasta 2030-luvulla. Laskeneilla ennusteillamme vuoden 2024 jää nyt tappiolle ja EV/S-kerroin (4,2x) on melko korkea. Vuosien 2025-28 keskimääräisellä tuloksella EV/EBIT on 20x ja EV/EBITDA 10x, mitkä kertovat osakkeeseen olevan ladattuna selkeitä kasvuodotuksia. Pitkällä aikavälillä vahvaa tuloskasvua odottavan DCF-mallimme antama arvo on nyt 19,2 euroa. Malli on luonnollisesti hyvin herkkä keskeisille oletuksille, ja Remedyn tapauksessa yksittäinen peli voi yllättää isosti molempiin suuntiin. Uskomme Remedyn kykyyn luoda pitkällä aikavälillä useampia laadukkaita ja menestyviä pelejä, ja nykyisellä noin 200 MEUR:n yritysarvolla tuotto/riski-suhde pitää meidät varovaisen optimisteina. Nykyisellä arvostuksella Remedy olisi monelle taholle myös hyvin kiinnostava yritysostokohde toimialan konsolidaatiossa. Emme kuitenkaan pidä ostotarjousta lyhyellä aikavälillä todennäköisenä yhtiön itsenäisyyttä korostava strategia ja omistajarakenne huomioiden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.02.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 43,6 | 33,9 | 51,1 |
kasvu-% | −2,54 % | −22,22 % | 50,76 % |
EBIT (oik.) | −0,6 | −28,7 | −6,2 |
EBIT-% (oik.) | −1,29 % | −84,59 % | −12,10 % |
EPS (oik.) | −0,13 | −1,71 | −0,36 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,10 |
Osinko % | 0,46 % | 0,54 % | 0,54 % |
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 126,51 | - | - |