Remedy H1: hyvät lähtökohdat tärkeään pelijulkaisuun
Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja tarkistamme tavoitehintamme 11,5 euroon (aik. 10,0 euroa) odotuksemme ylittäneen H1-raportin jälkeen. Selvästi positiivinen liiketulos H1:llä ilman uusia pelijulkaisuja lupaa hyvää loppuvuodelle, kun elokuun 27. julkaistavan Control-pelin myötä Remedyn vuosia rakentaman strategian hedelmiä päästään ensimmäistä kertaa poimimaan. Mielestämme osakkeen arvostus (2019e EV/EBIT 9,5x, P/E 15x) puoltaa edelleen Controlin myyntilukujen seuraamista osakkeen kyydissä istuen. Pelin alustavan vastaanoton perusteella tilaa positiivisille yllätyksille odotuksiimme nähden löytyy. Samaan aikaan katseita on kuitenkin jo osin siirrettävä seuraaviin pelijulkaisuihin ja huomautamme, että näkyvyys Controlin jälkeisiin tuloskasvuajureihin on vielä tällä hetkellä rajallinen. Yhtiön toimitusjohtajan H1-tuloshaastattelu on katsottavissa täältä.
H1-tulos ylitti selvästi odotuksemme
Remedyn H1-liikevaihto kasvoi 50 % 13,8 MEUR:oon ylittäen selvästi ennusteemme (11 MEUR). Liikevaihto koostui pääosin Control- ja CrossFire -pelien julkaisijoilta saatavista kehitysmaksuista sekä 2,5 MEUR:n kertaluonteisesta rojaltitulosta yhtiön aiempiin peleihin liittyen. Liiketulos oli 1,5 MEUR (EBIT-% 10,6 %) ja ylitti reilusti -0,9 MEUR:n ennusteemme, vaikka yhtiön H1:llä aloittamat kehitysmenojen aktivoinnit (tulosvaikutus +0,4 MEUR) otettaisiin huomioon. Yhtiö aktivoi jatkossa omiin pelibrändeihin (3. projekti ja Vanguard) liittyvät tuotekehityskustannukset, mikä tasaa yhtiön tuloskehitystä pitkässä juoksussa.
Strategia kasvuvaiheen kynnyksellä, kun Controlin julkaisuun alle 2 viikkoa
H1-raportti oli jälleen luottamusta vahvistava tarkistuspiste sille, että Remedyn strategia ja peliprojektit etenevät suunnitellusti. Remedy sai viime vuonna moniprojektimallin ajettua ylös ja tavoittelee nyt vähintään yhden pelin tai pelin laajennuksen tuomista markkinoille vuodesta 2019 lähtien. Siten yhtiön liikevaihtoon pitäisi tulla tästä vuodesta lähtien selkeä tasokorotus vuosiin 2017-2018 nähden. Tänä vuonna kasvun ajurina toimii 27. elokuuta julkaistava Control-peli, jonka alustava vastaanotto ja saama näkyvyys eri kanavissa on ollut mielestämme pääosin hyvin positiivista. Myös pelin julkaisuajankohta osuu hyvään ikkunaan, sillä vastaavia 3. persoonan toimintaseikkailupelejä ei julkaista muutamaan kuukauteen Controlin jälkeen. Crossfire-pelin alihankintatyö tuo samalla yhtiölle tasaista kassavirtaa lähivuosina ja lisäksi Remedyllä on mahdollisuus rojaltituottoihin, kun aiempi Crossfire-projekti julkaistaan Smilegaten toimesta. Yhtiön kolmas peliprojekti ja Vanguard-projekti ovat vielä kehitysputken alkupäässä, mutta Remedy on aloittanut varhaiset neuvottelut potentiaalisten liikekumppanien kanssa. Remedyn vahva taloudellinen asema (kassa 21 MEUR) antaa yhtiölle liikkumavaraa sopimusneuvotteluissa.
Ennusteet nousivat H1-tulosylityksen sekä tuotekehitysaktivointien vuoksi
Kuluvan vuoden ennusteemme nousi H1-tulosylityksen vuoksi ja tarkistimme lähivuosien ennusteita myös tuotekehitysaktivointien osalta. Arvioimme aktivointien olevan tänä vuonna noin 1 MEUR ja 2020-2021 noin 2 MEUR. Tänä vuonna Control-pelin varovaisen myyntiennusteemme (noin 1,2 milj. kpl vuonna 2019) toteutuessa Remedyn liikevaihto nousee ennusteessamme 36,5 MEUR:oon (+81 %) ja liiketulos kasvaa 10,8 MEUR:oon (EBIT-% 29,5 %). Vuosille 2020-2021 emme tällä hetkellä ennusta yhtiölle juurikaan tuloskasvua, sillä näkyvyys tulevien peliprojektien osalta on vielä todella heikko.
Arvostus edelleen hyvin perusteltavissa, mutta pettymyksiin ei ole varaa
Vuoden 2019 tulos alkaa heijastella Remedyn lähivuosien tulospotentiaalia Control-pelin julkaisun onnistuessa odotustemme mukaisesti. Remedyn 2019e P/E on 15x ja vahvan nettokassan huomioiva EV/EBIT 9,5x. Oikaistuna tuotekehitysaktivointien tulosvaikutuksesta vastaavat kertoimet ovat 16x ja 10,3x. Kertoimet ovat mielestämme edelleen hyvin perusteltavissa huomioiden Remedyn vahva pitkän aikavälin arvonluontipotentiaali yhtiön strategian onnistuessa. Merkittävää nousuvaraa emme kertoimissa kuitenkaan tällä hetkellä näe, ellei näkyvyys tulevien vuosien tuloskasvunäkymään parane. Muistutamme, että näkyvyys Remedyn pelijulkaisujen onnistumiseen on heikko ja pitää yhtiön riskitason keskimääräistä korkeampana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 36,5 | 35,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 81,17 % | −3,42 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 10,8 | 9,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 29,46 % | 28,15 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,71 | 0,66 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
Osinko % | 1,49 % | 1,56 % | 1,61 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 26,90 | 29,08 |
EV/EBITDA | 55,17 | 17,81 | 19,01 |