Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedy H2 perjantaina - huomio strategian etenemisessä

Remedy Entertainment

Peliyhtiö Remedy julkaisee H2-tuloksensa perjantaina noin klo 8:00. Mielenkiintomme raportissa kohdistuu yhtiön strategian edistymiseen kahden kehitteillä olevan pelihankkeen sekä moniprojektimalliin siirtymisen osalta. Muistutamme, että yksittäisen puolivuotisraportin luvuilla on vielä tässä vaiheessa hyvin pieni merkitys Remedyn osakkeen kannalta. Sijoittajien on syytä pitää katseet vuodessa 2019, jolloin moniprojektimalliin siirtymisen vaikutukset alkavat näkyä ja yhtiö julkaisee arviomme mukaan seuraavan itseomistetun IP:n pelinsä.

Ennustamme Remedyn liikevaihdon kasvaneen 18 % vertailukaudesta 10,3 MEUR:oon. Liikevaihto koostuu kahden kehitteillä olevan pelin julkaisijoilta saatavista kehitysmaksuista. Remedy kehittää tällä hetkellä alihankintana yksinpeliosuutta korealaisen Smilegaten CrossFire 2 -peliin sekä yhtiön omaa P7-projektinimellä kulkevaa peliä, jonka julkaisijana ja osittaisena rahoittajana toimii 505 Games S.p.A. Kehitysmaksujen suuruutta on vaikea arvioida puolivuotistasolla, joten ennusteeseen liittyy yhtiön liiketoimintamallin luonteesta johtuen melko suuri epävarmuus.

Tuloksen osalta vuodella 2017 on hyvin vähän merkitystä Remedyn osakkeelle johtuen yhtiön kehitysvaiheesta ja liiketoimintamallista. Yhtiön kehitteillä olevat kaksi pelihanketta tuovat arviomme mukaan niukasti positiiviseen tulokseen riittävän liikevaihtokuorman vuosille 2017-2018 ja yhtiön tulosparannus ajoittuu vuoteen 2019, jolloin itseomistetun IP:n peli (”P7”) tulee arviomme mukaan myyntiin. Lisäksi arvioimme yhtiön siirtyneen moniprojektimallin mukaisesti kolmeen pelikehitystiimiin vuonna 2019. Yhtiö ei aktivoi kehitysmenojaan taseeseen, joten hankkeet tuovat tuloslaskelmaan hyvin etupainotteisia kustannuksia. Odotamme H2’17:n liikevoiton olleen 1,6 MEUR (H2’16: 2,3 MEUR).

Arviomme mukaan Remedy ei todennäköisesti anna tarkkaa tulosohjeistusta vuodelle 2018 johtuen liiketoiminnan luonteesta ja yhtiön kehitysvaiheesta. Heilahtelut liikevaihdon ja sitä kautta tuloksen osalta voivat olla merkittäviä puolivuotisraporttien välillä riippuen esimerkiksi julkaisijoiden kanssa tehtyjen sopimusten ja niistä saatavien maksujen ajoituksista. Emme myöskään odota yhtiön maksavan osinkoa tilikaudelta 2017, vaan yhtiön kehitysvaiheesta johtuen yhtiö pitää kassan ja taseen vahvoina.

Huomiomme H2-raportissa kiinnittyy yhtiön strategian etenemiseen moniprojektimalliin siirtymisen ja pelihankkeiden etenemisen osalta. Nämä asiat ovat Remedyn kannalta olennaisia, sillä yhtiön arvonmuodostus on hyvin riippuvainen pelimyynnistä sekä yhtiön kyvystä siirtyä onnistuneesti moniprojektimalliin ja omien pelibrändien kehitykseen, jolloin yhtiö saa suuremman tuottopotentiaalin pelimyynnin menestyksestä. Pidämme osakkeen arvostusta houkuttelevana katsottaessa vuoteen 2019, jolloin yhtiön strategia on edennyt seuraavaan vaiheeseen (2019e P/E 13x ja EV/EBIT 6x).

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut17.08.2017

201617e18e
Liikevaihto16,418,620,9
kasvu-%19,4 %13,2 %12,2 %
EBIT (oik.)3,92,81,3
EBIT-% (oik.)24,0 %15,3 %6,3 %
EPS (oik.)0,260,190,08
Osinko0,050,000,00
Osinko %0,9 %
P/E (oik.)21,683,8191,4
EV/EBITDA14,168,5114,4

Foorumin keskustelut

Remedyn tapauksessa EBIT ja EPS-luvut ovat aika käyttökelvottomia tulevina vuosina, kun aktivoitujen kehitysmenojen poistot painavat niitä. ...
11 tuntia sitten
- Atte Riikola
14
Akee nosti esiin mielenkiintoisen pointin. Kaivoin hieman vanhoja toteumia läpi huuman huippuvuosilta. Kyllä minäkin näitä lukuja katsellessa...
14 tuntia sitten
- Relaaja
11
Tuo on oikeasti hyvä, että bongasit. Ei pitäisi itse hölmöillä oletusten kanssa. Remedyn ennustemalli kyllä on varmaan omista caseista monimutkaisin...
17 tuntia sitten
- Atte Riikola
28
Sori @Atte_Riikola ei ollut tarkoitus avata matopurkkia ja aiheuttaa lisäduunia. Analyytikolla on varmasti keskimäärin enemmän työtä kuin kä...
18 tuntia sitten
- Pölhölän Akee
26
Kyl sä olet Akee tarkka kaveri! Ja meikäläinen on ollut viikonloppuna solmussa omien Excelien kanssa. Meikäläisen laskelmat menee Annapurnan...
22 tuntia sitten
- Atte Riikola
35
Kiitos taas hyvästä analyysista @Atte_Riikola Luin eilen illalla analyysin läpi. Jäin pohtimaan miksi analyysissä EBIT kehitys jää liikevaihto...
23 tuntia sitten
- Pölhölän Akee
25
Joka GPU-puolen kehityksen tuntien lähinnä olisi neural texture compression-tuki. Ideana on generoida äärimmäisen yksityiskohtaisia materiaalitekstuur...
eilen
- Jarnis
5
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.