Remedy H2 perjantaina - huomio strategian etenemisessä
Peliyhtiö Remedy julkaisee H2-tuloksensa perjantaina noin klo 8:00. Mielenkiintomme raportissa kohdistuu yhtiön strategian edistymiseen kahden kehitteillä olevan pelihankkeen sekä moniprojektimalliin siirtymisen osalta. Muistutamme, että yksittäisen puolivuotisraportin luvuilla on vielä tässä vaiheessa hyvin pieni merkitys Remedyn osakkeen kannalta. Sijoittajien on syytä pitää katseet vuodessa 2019, jolloin moniprojektimalliin siirtymisen vaikutukset alkavat näkyä ja yhtiö julkaisee arviomme mukaan seuraavan itseomistetun IP:n pelinsä.
Ennustamme Remedyn liikevaihdon kasvaneen 18 % vertailukaudesta 10,3 MEUR:oon. Liikevaihto koostuu kahden kehitteillä olevan pelin julkaisijoilta saatavista kehitysmaksuista. Remedy kehittää tällä hetkellä alihankintana yksinpeliosuutta korealaisen Smilegaten CrossFire 2 -peliin sekä yhtiön omaa P7-projektinimellä kulkevaa peliä, jonka julkaisijana ja osittaisena rahoittajana toimii 505 Games S.p.A. Kehitysmaksujen suuruutta on vaikea arvioida puolivuotistasolla, joten ennusteeseen liittyy yhtiön liiketoimintamallin luonteesta johtuen melko suuri epävarmuus.
Tuloksen osalta vuodella 2017 on hyvin vähän merkitystä Remedyn osakkeelle johtuen yhtiön kehitysvaiheesta ja liiketoimintamallista. Yhtiön kehitteillä olevat kaksi pelihanketta tuovat arviomme mukaan niukasti positiiviseen tulokseen riittävän liikevaihtokuorman vuosille 2017-2018 ja yhtiön tulosparannus ajoittuu vuoteen 2019, jolloin itseomistetun IP:n peli (”P7”) tulee arviomme mukaan myyntiin. Lisäksi arvioimme yhtiön siirtyneen moniprojektimallin mukaisesti kolmeen pelikehitystiimiin vuonna 2019. Yhtiö ei aktivoi kehitysmenojaan taseeseen, joten hankkeet tuovat tuloslaskelmaan hyvin etupainotteisia kustannuksia. Odotamme H2’17:n liikevoiton olleen 1,6 MEUR (H2’16: 2,3 MEUR).
Arviomme mukaan Remedy ei todennäköisesti anna tarkkaa tulosohjeistusta vuodelle 2018 johtuen liiketoiminnan luonteesta ja yhtiön kehitysvaiheesta. Heilahtelut liikevaihdon ja sitä kautta tuloksen osalta voivat olla merkittäviä puolivuotisraporttien välillä riippuen esimerkiksi julkaisijoiden kanssa tehtyjen sopimusten ja niistä saatavien maksujen ajoituksista. Emme myöskään odota yhtiön maksavan osinkoa tilikaudelta 2017, vaan yhtiön kehitysvaiheesta johtuen yhtiö pitää kassan ja taseen vahvoina.
Huomiomme H2-raportissa kiinnittyy yhtiön strategian etenemiseen moniprojektimalliin siirtymisen ja pelihankkeiden etenemisen osalta. Nämä asiat ovat Remedyn kannalta olennaisia, sillä yhtiön arvonmuodostus on hyvin riippuvainen pelimyynnistä sekä yhtiön kyvystä siirtyä onnistuneesti moniprojektimalliin ja omien pelibrändien kehitykseen, jolloin yhtiö saa suuremman tuottopotentiaalin pelimyynnin menestyksestä. Pidämme osakkeen arvostusta houkuttelevana katsottaessa vuoteen 2019, jolloin yhtiön strategia on edennyt seuraavaan vaiheeseen (2019e P/E 13x ja EV/EBIT 6x).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.08.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 16,4 | 18,6 | 20,9 |
kasvu-% | 19,4 % | 13,2 % | 12,2 % |
EBIT (oik.) | 3,9 | 2,8 | 1,3 |
EBIT-% (oik.) | 24,0 % | 15,3 % | 6,3 % |
EPS (oik.) | 0,26 | 0,19 | 0,08 |
Osinko | 0,05 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | 0,9 % | ||
P/E (oik.) | 21,6 | 99,5 | 227,3 |
EV/EBITDA | 14,1 | 83,2 | 138,9 |
