Remedy H2: Tulos jäi alle odotusten, näkymät lupaavat odotetusti vahvaa vuotta 2020
Remedy raportoi aamulla numeroiden osalta jonkin verran odotuksiamme heikomman H2-raportin. Näkymien perusteella tästä vuodesta on tulossa parempi, mikä oli odotustemme mukaista. Kokonaisuutena H2-raportti oli tärkeä välietappi ja ensimmäinen osoitus Remedyn strategian kyvystä tuottaa tulosta. Yhtiön strategia etenee jatkuvasti oikeaan suuntaan ja tulevien vuosien kasvunäkymät ovat edelleen erittäin hyvät. Odotukset yhtiötä kohtaan ovat kuitenkin nousseet viime aikojen kurssinousun myötä ja arvioimme osakkeessa olevan tänään laskupainetta, kun raportti jäi aavistuksen pehmeäksi näihin odotuksiin nähden.
Remedyn H2-liikevaihto kasvoi 63 % 17,8 MEUR:oon alittaen ennusteemme (19,7 MEUR). Liikevaihto koostui pääosin Controlin pelimyynnistä tuloutetuista rojalteista sekä Control- ja Crossfire-peliprojektien julkaisijoilta saaduista kehitysmaksuista. Yhtiö ei eritellyt tarkemmin Controlista tuloutunutta liikevaihtoa tai antanut viitteitä pelin myyntimääristä. Yhtiö kommentoi pelin markkinointibudjetin olleen huomattavasti pienempi kuin monilla AAA-peleillä ja tällä on ollut vaikutusta alkuvaiheen pelimyyntiin, mikä ei tullut meille yllätyksenä. Yhtiö vaikutti luottavaiselta pelin myynnin hyvään kehitykseen tänä vuonna, kun tietoisuus pelistä ja sen korkeasta laadusta leviää edelleen saatujen palkintojen ansiosta.
H2-liikevoitto kasvoi Controlin myynnin ansiosta vahvasti ja oli 5,1 MEUR, mikä vastaa 28 %:n liikevoittomarginaalia. Tulos jäi silti alle 6,3 MEUR:n liikevoittoa odottaneen ennusteemme. Kehitysmenojen aktivointien positiivinen tulosvaikutus oli noin 1,1 MEUR H2:lla, mikä oli hieman odotuksiamme (0,5 MEUR) enemmän. Remedyn vuoden 2019 osakekohtainen tulos kohosi 0,43 euroon (2018: 0,04 EUR). Osinkoehdotus oli 0,11 euroa osakkeelta (2018: 0,10 EUR), kun ennustimme 0,25 euron osinkoa. Remedyn nettokassa (2019 lopussa 15,9 MEUR) mahdollistaa osingonjaon. Nettokassa heikkeni vuoden 2019 aikana heikon kassavirran (-3,5 MEUR) takia, joka johtuu pääosin Controlin rojaltimaksujen ajoituksista ja arviomme kassavirran olevan selvästi parempi tänä vuonna.
Näkymissään Remedy odottaa liikevaihtonsa ja liiketuloksensa kasvavan tänä vuonna, mikä oli odotustemme mukaista. Liikevaihdon ja liikevoiton kasvusta valtaosan odotetaan tapahtuvan toisella vuosipuoliskolla, joten H2’20 tulee olemaan näillä näkymin vahva. Näkymien perusteella Vanguardin/3.projektin julkaisu voisi ajoittua odotetusti vuodelle 2021 ja tänä vuonna liikevaihdon kasvua ajaa arviomme mukaan Controlin ja Crossfire-projektin lisäksi näiden projektien julkaisusopimukset/kehitysmaksut. Yhtiö ei vielä kertonut juurikaan lisätietoja tulevista projekteista, vaan totesi niiden valmistautuvan esituotantovaiheeseen. Ennustimme ennen H2-raporttia tälle vuodelle 37,3 MEUR:n liikevaihtoa ja 11,7 MEUR:n liikevoittoa. H2-raportin perusteella tämän tason saavuttaminen on mahdollista, mutta epävarmuus tulosparannuksen kulmakertoimeen pysyy korkeana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 33,5 | 37,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 66,28 % | 11,20 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 7,8 | 11,7 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 23,14 % | 31,53 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,52 | 0,78 |
Osinko | 0,10 | 0,25 | 0,35 |
Osinko % | 1,49 % | 1,30 % | 1,82 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 37,28 | 24,59 |
EV/EBITDA | 55,17 | 24,35 | 16,26 |