Remedy: Kasvustrategian ensimmäinen taso pelattu läpi
Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 15,5 euroon (aik. 11,5 euroa). H2-raportti osoitti yhtiön strategian siirtyneen kannattavan kasvun vaiheeseen ja Control-pelin onnistunut julkaisu todisti, että yhtiön valitsemalla strategialla luodaan pelejä, jotka miellyttävät niin pelaajia kuin osakkeenomistajia. Lähivuosien kasvunäkymä on vahva, kun moniprojektimallin myötä pelien julkaisutahti tihenee. Ennustamme moniprojektimallin tulospotentiaalin heijastuvan voimistuvasti yhtiön lukuihin lähivuosina, johon peilaten osakkeen arvostus (2022e P/E 14x ja EV/EBIT 8,6x) on edelleen maltillinen ja tarjoaa riittävän tuotto-odotuksen kompensoimaan riskejä.
H2-raportti vahvisti strategian toimivuuden myös numeroiden kautta
Vuosi 2019 antoi ensimmäistä kertaa välähdyksen Remedyn moniprojektimallin tulospotentiaalista, vaikka vasta yksi neljästä tämänhetkisestä sylinteristä (Control) jyskytti täydellä teholla. Remedyn liikevaihto kasvoi viime vuonna 57 % 31,6 MEUR:oon ja liiketulos oli 6,5 MEUR, mikä vastaa yhtiölle jo kohtalaista 21 %:n liikevoittomarginaalia. Tuloskehitys jäi reilun miljoonan verran odotuksista, mutta pelimyynnin ennustamiseen liittyvä epävarmuus huomioiden vuosi meni pitkälti odotusten mukaisesti. Tärkeintä viime vuodessa oli, että yhtiö alkoi odotetusti elää kasvutarinaansa myös numeroiden kautta, mikä antaa selkänojaa siirtää katseita jälleen pidemmälle tulevaisuuteen.
Moniprojektimallin myötä yhtiön tulovirrat laajenevat tulevina vuosina
Kuluvasta vuodesta on tulossa tuloksellisesti hyvä (2020e EBIT: 10,3 MEUR), kun Controlin myynnistä julkaisijan viime vuonna vähentämät etupainotteiset vähittäismyynnin ja markkinoinnin kulut eivät nakerra rojaltien pohjana olevaa nettomyyntiä (Remedyn osuus 45 % nettomyynnistä). Arviomme mukaan yhtiön seuraava kasvuloikka ajoittuu vuosille 2021-2022, kun 3. projekti sekä Vanguard-projekti julkaistaan. Ennusteessamme oletamme näiden projektien tulosvaikutuksen heijastuvan etenkin vuoteen 2022. Oletamme myös Crossfire-alihankinnan tai vastaavanlaisen alihankintaprojektin olevan tuolloin käynnissä. Lisäksi Control ja sen lisäosat sekä aiemmat Crossfire-projektit tuovat yhtiölle rojaltivirtaa pelien myynnin jatkuessa. Vuonna 2022 yhtiö arviomme mukaan myös käynnistää seuraavan uuden isomman pelihankkeen, josta voi tuloutua liikevaihtoa julkaisusopimuksen ja kehitysmaksujen muodossa.
Houkutteleva asema arvoketjussa toimialan trendien valossa
Konsolimarkkina kasvaa vahvasti (CAGR 18-22: 9,7 %) ja markkinan trendit (tilauspohjaiset mallit, pilvipelaaminen, digitaalinen jakelu ja pitkäkestoiset pelipalvelut) näyttävät pelinkehittäjien kannalta suotuisilta. Samalla pelistudioiden osuus arvoketjusta näyttäisi kasvavan, sillä tarve laadukkaalle pelisisällölle vain korostuu jatkossa eri toimijoiden ja digitaalisten jakelualustojen välisen kilpailun kiihtyessä. Tämä mahdollistaa tunnetusti kohtuullisilla budjeteilla erittäin laadukkaita pelejä kehittävälle Remedylle houkuttelevia tarjouksia pelien julkaisu- tai yksinoikeussopimusten suhteen, kun yhtiön kaltaisia itsenäisiä AAA-studioita on maailmalla vain kourallinen.
Arvostusta katsottava vuoteen 2022
Arviomme mukaan vuonna 2022 moniprojektimalli on edennyt vaiheeseen, jossa Remedy saa tuloja ainakin viidestä jo julkaistuista tai kehitteillä olevasta pelihankkeesta. Odotamme tuolloin yhtiön liikevaihtoon (47,5 MEUR) ja liikevoittoon (15 MEUR) seuraavaa selkeää tasokorotusta. jonka valossa osakkeen arvostus (2022e P/E 14x, EV/EBIT 8,6x) näyttää maltilliselta. Heikko näkyvyys tuleville vuosille pitää riskitason koholla, mutta yhtiön viime vuosien vakuuttavat näytöt strategian toteuttamisesta vahvistavat luottamusta tulevaisuuden suhteen. Remedyn osake tarjoaa seuraavalle kolmelle vuodelle noin 13-22 %:n tuotto-odotuksen olettaen, että yhtiötä hinnoiteltaisiin tuolloin noin 20x-25x P/E-kertoimella. Riskeihin nähden tuotto-odotus on edelleen houkutteleva ja pitää meidät osakkeen kyydissä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 36,3 | 40,0 |
kasvu-% | 57,08 % | 14,71 % | 10,19 % |
EBIT (oik.) | 6,5 | 10,3 | 10,3 |
EBIT-% (oik.) | 20,65 % | 28,45 % | 25,68 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,69 | 0,68 |
Osinko | 0,11 | 0,20 | 0,40 |
Osinko % | 0,96 % | 1,07 % | 2,13 % |
P/E (oik.) | 26,39 | 27,28 | 27,43 |
EV/EBITDA | 16,63 | 17,98 | 14,19 |