Remedy-päivitys - kärsivällisyys palkitaan
Toistamme Remedyn osta-suosituksen ja 7,5 euron tavoitehinnan yhtiön edetessä strategiassaan täysin suunnitellusti. Yhtiön H2-raportti jäi numeroiden osalta hieman ennusteistamme, mutta strategia ja peliprojektit etenevät suunnitelmien mukaan, mikä on tässä vaiheessa tärkeintä. Vaikka viime vuosi oli investointivuosi ja yhtiö ei julkaissut uusia pelejä, ylsi se tästä huolimatta selvästi positiiviseen tulokseen (EBIT-% 12 %). Remedy on strategiassaan rakennusvaiheessa vielä vuoden 2018 ja osaketta on katsottava vuoteen 2019, jolloin yhtiön seuraava itseomistetun IP:n pelijulkaisu tulee myyntiin. Varovaisiin pelimyynnin oletuksiin pohjautuvan vuoden 2019 ennusteemme valossa osakkeen arvostus on yhä houkutteleva (P/E 12x, EV/EBIT 6x).
- Remedyn H2-liikevaihto kasvoi 1,9 % 8,9 MEUR:oon, mikä alitti 10,3 MEUR:ssa olleen ennusteemme. Liikevaihto koostui pääosin P7- ja CrossFire2 -pelien julkaisijoilta saaduista kehitysmaksuista. Remedy saa osan maksuistaan dollareissa ja dollarikurssin heikentyminen euroa vastaan vaikutti arviomme mukaan liikevaihtoon hieman negatiivisesti. Näkyvyys Remedyn liikevaihtoon puolivuotistasolla on heikko johtuen julkaisijoilta saatavista kehitysmaksujen ajoittumisista. Remedyn kannattavuus oli H2:lla hyvällä tasolla (EBIT-% 15,7 %) ja liikevoitto 1,4 MEUR ylsi lähelle odotuksiamme. Kuten olemme ennakoineet, Remedy pystyy nykyisten pelihankkeiden tuomalla liikevaihtokuormalla tekemään lievästi positiivista tai nollatason tulosta vuodet 2017-2018, ennen kuin yhtiön strategia etenee seuraavaan vaiheeseen vuonna 2019. Yhtiön viime vuoden tulos oli hyvällä tasolla (EBIT 12 %) huomioiden nykyinen kehitysvaihe. Erityisesti P7-pelihankkeessa kustannukset tulevat etupainotteisesti eikä yhtiö aktivoi mitään kehitystyötä taseeseen.
- H2-raportin perusteella yhtiön strategia näyttää edenneen odotusten mukaisesti ja molemmat kehitteillä olevat pelit ovat suunnitelmien mukaisissa vaiheissa. Remedy kertoi nyt virallisesti, että yhtiön osin itse rahoittaman P7-pelin julkaisun odotetaan tapahtuvan vuoden 2019 aikana. Lisäksi yhtiö kertoi aloittaneensa vuoden vaihteessa kolmannen peliprojektin esivalmistelut ja projekti on tarkoitus käynnistää vielä tämän vuoden aikana. Yhtiön pelituotantojen kokojen kasvaessa tulevat kustannukset kasvamaan tänä vuonna, minkä takia odotamme liikevoiton painuvan nollatasolle vuonna 2018. Arvioimme liikevaihdon kuitenkin kasvavan tänä vuonna 21,5 % 20,9 MEUR:oon lähinnä CrossFire-pelihankkeen vetämänä.
- Vuoden 2018 tuloksella on vielä Remedyn osakkeen kannalta vähäinen merkitys. Sijoittajien on syytä pitää katseet vuodessa 2019, jolloin yhtiön strategia siirtyy vaiheeseen, jossa moniprojektimalli on saatu ajettua ylös ja yhtiö alkaa saada rojaltituottoja itseomistetuista peli-IP:istä. P7-pelin julkaisun ja varovaisen myyntiennusteemme (1,5 milj. kpl) toteutuessa liikevaihto nousee yli 30 MEUR:oon ja liiketulos kasvaa 7,7 MEUR:oon (EBIT-% 25 %) vuonna 2019.
- Vuoden 2018 ennusteilla osakkeen arvostus ei saa tukea tulospohjaisista kertoimista, koska yhtiön tulos tulee ennusteemme mukaan jäämään vaatimattomalle tasolle strategian mukaisten panostusten johdosta. Vuosi 2019 on ensimmäinen vuosi, joka alkaa heijastella yhtiön todellista tulospotentiaalia P7-pelin julkaisun onnistuessa odotustemme mukaisesti. Vuoden 2019 jälkeen yhtiön siirtymä moniprojektimalliin on myös valmis, minkä ansiosta odotamme liikevaihtoon tasokorotusta yli 30 MEUR vuotuiselle tasolle. Nykyisellä osakekurssilla yhtiön 2019e P/E on 12x ja EV/EBIT 6x, mikä tarjoaa houkuttelevan tuottopotentiaalin tulosennusteemme toteutuessa. Arvostus painuu vuonna 2019 myös selvästi alle verrokkiryhmän tason niin tulos- kuin liikevaihtopohjaisesti tarkasteltuna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.02.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 17,2 | 20,9 | 31,2 |
kasvu-% | 4,6 % | 21,5 % | 49,6 % |
EBIT (oik.) | 2,6 | −0,0 | 7,7 |
EBIT-% (oik.) | 15,0 % | −0,2 % | 24,7 % |
EPS (oik.) | 0,16 | −0,01 | 0,50 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,20 |
Osinko % | 1,1 % | ||
P/E (oik.) | 40,3 | neg. | 35,2 |
EV/EBITDA | 25,8 | 1 169,7 | 23,4 |
