Remedy-päivitys - peliyhtiö pitkään salkkuun
Olemme tänään julkaisseet Remedystä päivitetyn laajan yhtiöraportin, joka on luettavissa täältä. Remedy on edennyt suunnitellusti kaikissa strategisissa hankkeissaan vuosi sitten tehdyn listautumisen jälkeen. Yhtiön pelihankkeet ovat edenneet aikataulussa ja suunnitellusti ja Remedy on siirtynyt onnistuneesti kahden suuren peliprojektin yhtäaikaiseen tuotantoon. Yhtiöllä on kaksi vahvaa julkaisijakumppania, joiden kanssa yhteistyö on toiminut käsityksemme mukaan hyvin. Vaikka edistyminen strategiassa ei näy vielä Remedyn numeroissa pelihankkeiden kehitysvaiheista johtuen, on tämä alentanut merkittävästi osakkeen riskitasoa verrattuna vuodentakaiseen. Arviomme mukaan yhtiön moniprojektimalliin siirtyvän strategian hedelmiä päästään poimimaan ensi vuodesta alkaen. Toistamme yhtiön osta-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 8,5 euroon (aik. 7,5 euroa).
- Remedy on vuonna 1995 perustettu pelistudio, joka tunnetaan parhaiten Max Payne-, Alan Wake- ja Quantum Break -peleistään. Yhtiö on keskittynyt PC- ja konsolialustoille kehitettäviin AAA-luokan peleihin, joiden ostajia ovat peliharrastajat. Yhtiö erottuu muista pelistudioista keskittymällä tarinankerronnallisiin toimintapeleihin. Kilpailu julkaisusopimuksista ja kuluttajien huomiosta on kireää, mutta Remedyn pelikategoriassa myös alalle tulokynnys on korkea. Tämä johtuu siitä, että pelituotannot kestävät vuosia ja niiden onnistuminen ja rahoituksen saaminen edellyttävät pelistudiolta vahvaa mainetta, tunnettuutta, teknologiaa ja osaamista. Liiketoimintamallin jatkuvuutta ja kilpailuetua tuovat Remedyn omat pelikehitysteknologiat, julkaisusopimukset sekä omien pelibrändien jatko-osat.
- Remedy on listautumisen jälkeen toteuttanut strategiaa, jonka keskiössä ovat useamman pelin rinnakkainen kehittäminen sekä suuremman osuuden rahoittaminen peliprojekteista, mikä mahdollistaa pelin IP:n (tekijänoikeudet) jäämisen yhtiölle sekä suuremman osuuden pelimyynnin tuotoista. Yhtiöllä on vahvat näytöt laadukkaiden pelien kehittämisestä ja lisäksi yhtiöllä on tehokkaan tuotannon ja teknologian ansiosta kyky tehdä korkealaatuisia AAA-pelejä suhteellisen pienillä budjeteilla, jolloin pelien ei tarvitse yltää useiden miljoonien kappaleiden myyntimääriin ollakseen kannattavia. Yhtiö ei ole voinut kertoa vielä paljoa tulevista peleistä, mutta pinnan alla asiat ovat edenneet suunnitellusti. Strategian onnistumista päästään mittamaan lukujen valossa ensi vuonna, kun yhtiön itseomistetun IP:n pelihanke P7 julkaistaan. P7-pelin julkaisun ja varovaisen myyntiennusteemme (1,5 milj. kpl) toteutuessa liikevaihto nousee yli 30 MEUR:oon ja liiketulos kasvaa 7,7 MEUR:oon (EBIT-% 25 %) vuonna 2019.
- Pidämme Remedyn tuotto/riski -suhdetta kokonaisuudessaan houkuttelevana huomioiden merkittävä arvonluontipotentiaali yhtiön strategian onnistuessa. Riskit ovat kuitenkin peliyhtiöille tyypilliseen tapaan korkeat ja yhtiö toimii markkinoilla, jotka kehittyvät nopeasti teknologian ja kuluttajien käyttäytymisen myötä. Nykyisellä osakekurssilla yhtiön 2019e P/E on 14,5x ja EV/EBIT 7,9x, mikä tarjoaa edelleen houkuttelevan tuottopotentiaalin tulosennusteemme toteutuessa. Kaikkien käyttämiemme arvonmääritysmenetelmien perusteella Remedyn osakekannan arvo on arviossamme 115 MEUR (9,5 EUR/osake). Tavoitehintamme asetamme tämän alapuolelle 8,5 euroon (aik. 7,5 euroa) strategian onnistumiseen liittyvien riskien ja pelimyyntiin liittyvän korkean epävarmuuden vuoksi. Tavoitehintamme vastaa 2,4x EV/Liikevaihto- ja 10x EV/EBIT-kerrointa vuoden 2019 ennusteillamme. Kertoimia voidaan pitää maltillisina strategian onnistuessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.06.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 17,2 | 20,9 | 31,2 |
kasvu-% | 4,59 % | 21,49 % | 49,59 % |
EBIT (oik.) | 2,6 | −0,0 | 7,7 |
EBIT-% (oik.) | 15,05 % | −0,17 % | 24,74 % |
EPS (oik.) | 0,16 | −0,01 | 0,50 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,20 |
Osinko % | 1,27 % | ||
P/E (oik.) | 40,26 | - | 31,56 |
EV/EBITDA | 25,84 | 1 038,57 | 20,73 |