Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedy Q4: Kohti AW2:n julkaisua varovaisen myönteisissä tunnelmissa

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Toistamme Remedyn lisää-suosituksen ja 25,0 euron tavoitehinnan. Yhtiön Q4-luvuissa ei ollut isompia yllätyksiä ja yhtiön näkymät ennakoivat odotetusti vielä lukujen valossa vaisua vuotta 2023. Tänä vuonna Remedy on vielä selvässä investointivaiheessa, kun yhtiö rakentaa strategiansa seuraavaa kasvuloikkaa kehitteillä olevien 5 merkittävän pelihankkeen avulla. Yhtiön sijoitustarina on kuitenkin siirtymässä jo loppuvuodesta mielenkiintoiseen vaiheeseen Alan Wake 2:n julkaisun myötä, joka tulee olemaan myös osakkeen kannalta keskeinen lyhyen tähtäimen ajuri. Osakkeen nykyisellä arvostuksella etenemme pelin julkaisua kohti varovaisen myönteisissä tunnelmissa.

Q4-luvuissa ei isompia yllätyksiä ja näkymät ennakoivat odotetusti investointien kiihtyvän tänä vuonna

Remedyn Q4-liikevaihto laski 31 % 13,6 MEUR:oon ja liikevoitto oli 2,1 MEUR, jotka ylittivät lievästi ennusteemme (13,2 MEUR ja 1,1 MEUR). Koko vuoden osalta liikevoitto painui -0,6 MEUR tappiolle (2021: 11,4 MEUR), missä näkyvät Remedyn merkittävästi kasvatetut investoinnit kehitteillä oleviin pelihankkeisiin. Panostukset peliprojekteihin vain kasvavat tänä vuonna, kun yhä useammassa projektissa tiimikokoja kasvatetaan. Tämän myötä Remedyn näkymät vuodelle 2023 ennakoivat odotetusti yhtiön liikevaihdon laskevan ja liiketuloksen olevan tappiollinen.

Moninpeliprojektien menestys isoin kysymysmerkki vuosien 2025-2027 rojaltiodotuksissa

Yhtiön peliprojektien osalta Alan Wake 2 alkaa olla sisällöllisesti valmis ja Q3’23:n loppupuolelle kaavailemamme julkaisuajankohta pelille näyttää edelleen realistiselta. Control 2:n kehitys on edennyt hyvin ja peli siirtyi tammikuussa konseptoinnista proof-of-concept -vaiheeseen. Max Payne -projekti etenee myös mukavasti konseptoinnissa. Moninpeliprojektit Condor ja Vanguard ovat edelleen proof-of-concept -vaiheessa ja näiden osalta Remedy jatkaa kärsivällistä kehittämistä. Moninpeliprojektit ovat Remedylle täysin uuden tyyppisiä hankkeita, ja näiden kanssa yhtiö ei ole selvinnyt täysin ilman kasvukipuja. Molemmat projektit silti etenevät ja on myös hyvä muistaa, että palvelumallisissa peleissä proof-of-concept -vaihe on tyypillisesti muutenkin tavallista AAA-peliä pidempi johtuen tarpeesta suunnitella julkaisun jälkeistä live-operointia etukäteen. Kaiken kaikkiaan olemme erityisen luottavaisia kehitteillä olevien perinteisten AAA-peliprojektien menestykseen, mutta moninpeliprojektit ovat tässä kohtaa vielä isoin kysymysmerkki, joskin niiden potentiaali on myös hyvässä skenaariossa merkittävä. Lykkäsimme Q4-raportin pohjalta oletuksiamme moninpeliprojektien julkaisuaikataulun suhteen pykälän eteenpäin, jonka myötä rojaltiodotukset painottuvat aiempaa enemmän vuosille 2026-2027 vuosien 2025-2026 sijaan.

Nykyisten peliprojektien tuloskasvupotentiaali kiinnostaa nykyarvostuksella, mutta kärsivällisyyttä tarvitaan

Remedyn nykyisten pelihankkeiden rojaltituotot painottuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2026-2027, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (94,5 ja 86,3 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 26,1-19,1 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Kohtuullisen hyvin menestyviä pelijulkaisuja odottavilla ennusteillamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet ovat tuolloin 9,5x-11x ja vastaavat EV/EBITDA-kertoimet noin 7x. Nämä ovat mielestämme maltillisia tasoja, sillä arvioimme pelijulkaisujen onnistuessa Remedyn kasvunäkymien olevan hyvät myös tuon jälkeen. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Lähivuosien ennusteista Remedyn arvostukselle ei kuitenkaan saada olennaista tukea, ja viimeisen reilun vuoden aikana muuttunut markkinaympäristö on laskenut sijoittajien kärsivällisyyttä katsoa tarinaosakkeiden kehitystä usean vuoden päähän.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut12.02.2023

202223e24e
Liikevaihto43,635,662,1
kasvu-%−2,5 %−18,3 %74,4 %
EBIT (oik.)−0,6−11,46,7
EBIT-% (oik.)−1,3 %−32,0 %10,7 %
EPS (oik.)−0,13−0,680,38
Osinko0,100,100,17
Osinko %0,5 %0,6 %1,1 %
P/E (oik.)neg.neg.40,8
EV/EBITDA126,5neg.12,5

Foorumin keskustelut

Control Resonant jatkaa omassa tahdissaan wishlist-sijoitusten kiipeämistä. Ei nyt mikään varsinainen megasaavutus ohittaa Bungien Marathon,...
15 tuntia sitten
13
Firebreak on sitten päässyt Steamlin joulualessa 50% alekoriin Tuskin mitään maata mullistavaa, mutta hinta on nyt mielestäni lähempänä sitä...
eilen
- Jarnis
12
Oli kyllä hyvä veto Remedyltä tehdä Mac porttaus Controlista. Sitä taidettiin esitellä jossain Applen tilaisuudessakin, joka on tietysti hyv...
19.12.2025 klo 5.44
- amoult
12
Pieniä puroja: Controlin Mac-versio sopivasti viety levitykseen myös Steamissa. Samalla Steamin joulualennukset alkoivat. Ymmärtääkseni tämä...
18.12.2025 klo 18.29
- Spwni
10
En lähtökohtaisesti luota hirveästi tuohon ennusteeseen, ainakaan kun julkaisuun on vielä niin pitkä aika. Gamalytic ei avaa miten pääsevät ...
18.12.2025 klo 14.39
24
Hyvää analyysia @Akee Mitä arvioit tuon Predicted month 1 sales olevan, jos launchissa oltaisiin TOP 10 wishlistalla?
17.12.2025 klo 9.27
- Tale_
2
Jep. Alkuvuodesta ja keväisinhän ei yleensä ole muuta kuin Microsoftin/Sonyn omat online-eventit. Tärkeä olla näissä esillä, mielummin Sonyn...
17.12.2025 klo 8.50
10
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.