Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedy Q4’24 -ennakko: FBC: Firebreakin julkaisu määrittää suuntaa tänä vuonna

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Remedy

Remedy raportoi Q4-tuloksensa keskiviikkona 12.2. klo 9.00. Tuloksellisesti odotamme vuoden heikointa neljännestä ja katseet ovat jo kuluvan vuoden kasvunäkymissä. Tänä vuonna FBC: Firebreakin julkaisu sekä Alan Wake 2:n rojaltit ovat keskeisiä muuttujia kasvu- ja tuloskehityksen kannalta. Odotamme Q4-raportin vahvistavan AW2:n kattaneen vihdoin tuotanto- ja markkinointikulunsa loppuvuodesta, mutta FBC: Firebreakin osalta tuskin saadaan olennaisia lisätietoja ennen kuin pelin julkaisupäivä on markkinointirumpujen säestämänä paljastettu pelaajille. Kuluva vuosi käynnistää kunnolla Remedyn säännöllisiä pelijulkaisuja ja voimakasta kasvua hakevan 2025-2030 strategiakauden, jota olemme käsitelleet tarkemmin joulukuussa julkaistussa laajassa analyysiraportissa.

Odotuksissamme liikevaihdon osalta vielä melko vaisu neljännes

Ennustamme Remedyn Q4-liikevaihdon olleen 9,6 MEUR, mikä tarkoittaisi 7 %:n laskua vertailukaudesta. Kehitysmaksut (Q4’24e: 7,0 MEUR) muodostavat valtaosan ennusteestamme, joista suurin osa on arviomme mukaan tullut tuotannossa olevasta Max Payne -alihankintaprojektista. Myös production readiness -vaiheessa olevasta Control 2:sta on tuloutunut jonkin verran kehitysmaksuja.

Rojaltien (Q4’24e: 2,6 MEUR) osalta odotamme selkeää kasvua edellisistä neljänneksistä, kun ennustamme Alan Wake 2:sta ensimmäistä kertaa rojalteja Q4:llä. Absoluuttisesti rojaltien taso on vielä ennusteellamme matala. Remedy kertoi 19.11.2024 järjestetyssä pääomamarkkinapäivässä pelin myyneen siihen mennessä yli 1,8 miljoonaa, mutta ei vielä aivan kattaneen tuotanto- ja markkinointibudjettiaan (vaatii arviomme mukaan n. 2 milj. kopiota). Loppuvuosi on peleille kausiluonteisesti vahvinta myyntiaikaa ja AW2 on saanut nyt myös tukea fyysisen version ja toisen lisäosan julkaisusta, minkä lisäksi alennuskampanjoita ja markkinointiaktiviteettia on lisätty. Odotamme pelin myyneen noin 2,2 milj. kpl vuoden loppuun mennessä.

Matala liikevaihto näkyy ennusteessamme negatiivisesti tulosriveillä

Tuloksellisesti odotamme Q4:stä vuoden heikointa neljännestä (EBITDA -3,2 MEUR), kun kehitysmaksut sekä AW2:n rojaltit jäävät mataliksi. Vertailukauden tulosta rasittivat Vanguard-projektin alaskirjaukset. Remedyn kulurakenteen kehitys rauhoittui vuoden 2024 aikana, kun panostukset moniprojektimallin ylösajoon on pitkälti saatu tehtyä. Pääosin kiinteän kulurakenteen myötä liikevaihdon kasvu heijastuu jatkossa siis voimakkaasti kannattavuuteen. Edellisvuoden tavoin odotamme Remedyn pitävän osinkohanat perustellusti kiinni ja ohjaavan kaikki pääomansa tulevien peliprojektien kehittämiseen ja niiden itsejulkaisuun.

FBC: Firebreakin julkaisu ja AW2:n rojaltit määrittävät vuoden 2025 kasvunäkymää

Odotamme Remedyn ohjeistavan vuodelle 2025 kasvavaa liikevaihtoa ja paranevaa käyttökatetta. Kuluvan vuoden ennusteessamme (liikevaihto 60,6 MEUR ja EBITDA 3,0 MEUR) AW2:n rojaltien lisäksi kasvun kannalta keskeinen muuttuja on Remedyn ensimmäisen moninpelihankkeen, FBC: Firebreakin, vastaanotto. Oletamme pelin julkaisua tällä hetkellä Q3:lla, ja kyseessä on myös Remedyn ensimmäinen itsejulkaistu pelihanke. Tässä kohtaa pelin vastaanottoa on hyvin vaikea ennakoida, ja tämän vuoksi emme usko Remedyn antavan kovin tarkkaa ohjeistusta tälle vuodelle. Arviomme mukaan alkuvaiheessa pelin myynti tulee painottumaan itse pelikopioiden myyntiin ja mahdollisten pelin sisäisten ostosten rooli on rajallisempi. Oletamme pelin tuovan Remedylle liikevaihtoa tänä vuonna 18,3 MEUR, mihin pääsy vaatisi 5 MEUR:n b2b-sopimusten lisäksi esimerkiksi noin 0,4 milj. pelikopion myyntiä 35 euron keskihinnalla. Remedyn kustannusrakenteen osalta odotamme henkilöstökulujen jatkavan maltillisessa nousussa ja muuten kulut nousevat pitkälti FBC: Firebreakin markkinointi- ja jakelukustannusten myötä. Remedyn siirtymä itsejulkaisuun tarkoittaa, että kaikki yhtiön omien pelien myynti näkyy tuloslaskelmassa, mutta samalla yhtiö vastaa myös julkaisuun liittyvistä jakelukustannuksista ja markkinointikuluista. Kumppanien julkaisemissa peleissä (esim. AW2) nämä kulut on jo netotettu pois ennen Remedylle tuloutuvia rojalteja.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut17.12.2024

202324e25e
Liikevaihto33,948,660,6
kasvu-%−22,2 %43,2 %24,8 %
EBIT (oik.)−28,6−7,1−3,5
EBIT-% (oik.)−84,4 %−14,7 %−5,7 %
EPS (oik.)−1,68−0,41−0,20
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)neg.neg.neg.
EV/EBITDAneg.neg.72,2

Foorumin keskustelut

Control Resonant jatkaa omassa tahdissaan wishlist-sijoitusten kiipeämistä. Ei nyt mikään varsinainen megasaavutus ohittaa Bungien Marathon,...
eilen
17
Firebreak on sitten päässyt Steamlin joulualessa 50% alekoriin Tuskin mitään maata mullistavaa, mutta hinta on nyt mielestäni lähempänä sitä...
eilen
- Jarnis
14
Oli kyllä hyvä veto Remedyltä tehdä Mac porttaus Controlista. Sitä taidettiin esitellä jossain Applen tilaisuudessakin, joka on tietysti hyv...
19.12.2025 klo 5.44
- amoult
12
Pieniä puroja: Controlin Mac-versio sopivasti viety levitykseen myös Steamissa. Samalla Steamin joulualennukset alkoivat. Ymmärtääkseni tämä...
18.12.2025 klo 18.29
- Spwni
10
En lähtökohtaisesti luota hirveästi tuohon ennusteeseen, ainakaan kun julkaisuun on vielä niin pitkä aika. Gamalytic ei avaa miten pääsevät ...
18.12.2025 klo 14.39
24
Hyvää analyysia @Akee Mitä arvioit tuon Predicted month 1 sales olevan, jos launchissa oltaisiin TOP 10 wishlistalla?
17.12.2025 klo 9.27
- Tale_
2
Jep. Alkuvuodesta ja keväisinhän ei yleensä ole muuta kuin Microsoftin/Sonyn omat online-eventit. Tärkeä olla näissä esillä, mielummin Sonyn...
17.12.2025 klo 8.50
10
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.