Remedy: Smilegaten Crossfire-peli tulossa Xboxille vuoden 2020 aikana
Microsoftin peliliiketoiminnan johtaja Phil Spencer julkisti yhtiön E3-tiedotustilaisuudessa yhteistyön korealaisen Smilegaten kanssa, minkä ansiosta ensimmäinen konsoliversio suositusta Crossfire-tietokonepelistä saapuu Xbox One -alustoille CrossfireX:nä vuoden 2020 aikana.
CrossfireX sisältää Remedyn luoman yksinpelikampanjan, joka on kehitetty yhtiön omalla Northlight-teknologialla. Käsityksemme mukaan CrossfireX on osa Remedyn ja Smilegaten ensimmäistä alihankintaprojektia, missä Remedy on kehittänyt yksinpelikampanjaa myös Crossfire HD -tietokonepeliin. Crossfire HD:n julkaisuajankohta ei ole vielä tiedossa.
Remedy tiedotti viime lokakuussa uudesta noin kaksivuotisesta Crossfire-alihankintaprojektista Smilegaten kanssa. Alihankintamallissa Smilegate maksaa Remedylle kehitysmaksuja projektissa saavutettujen välitavoitteiden mukaisesti, jonka lisäksi Remedyllä on mahdollisuus saada rojaltituottoja pelin menestyksestä riippuen. Käsityksemme mukaan jo pelkästään kehitysmaksujen ansiosta Smilegate-alihankinta on Remedylle hyvin kannattavaa liiketoimintaa.
Smilegaten luoma ja omistama Crossfire on kymmenvuotisen historiansa ja 650 miljoonan rekisteröityneen pelaajan voimin yksi maailman pelatuimpia tietokonepelejä. Konsolilaajentuminen kasvattaa Crossfire-pelien potentiaalista pelaajakuntaa (Xbox Oneja myyty yli 40 milj. kpl) ja siten lisää osaltaan myös Remedyn todennäköisyyksiä saada enemmän rojaltimaksuja pelin menestyessä.
Remedyn sijoittajatarinan kannalta tänä vuonna tärkein asia on 27. elokuuta tapahtuva yhtiön oman Control-pelin julkaisu. Controlin julkaisu on ensimmäinen piste, jolloin yhtiön listautumisen jälkeen toteuttamaa, moniprojektimalliin nojaavan strategian tuloksia päästään kunnolla tarkastelemaan. Varovaisen myyntiennusteemme (noin 1,2 milj. kpl vuonna 2019) toteutuessa Remedyn liikevaihto nousee ennusteessamme 31 MEUR:oon (+55 %) ja liiketulos kasvaa 7,6 MEUR:oon (EBIT-% 24 %) tänä vuonna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 20,1 | 31,2 | 33,3 |
kasvu-% | 17,35 % | 54,87 % | 6,57 % |
EBIT (oik.) | 0,6 | 7,6 | 7,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,02 % | 24,21 % | 23,69 % |
EPS (oik.) | 0,04 | 0,50 | 0,52 |
Osinko | 0,10 | 0,30 | 0,31 |
Osinko % | 1,49 % | 1,49 % | 1,54 % |
P/E (oik.) | 151,99 | 39,94 | 38,32 |
EV/EBITDA | 55,17 | 26,76 | 25,41 |