Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedy: Takaisin pelissä

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Toistamme Remedyn 21,0 euron tavoitehinnan, mutta viimeisen viikon voimakkaan kurssilaskun jälkeen nostamme suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä). Sijoittajasentimentti Remedyn ympärillä on viime aikoina hapantunut, missä arviomme mukaan keskeisiä tekijöitä ovat Vanguardin kehitysmenojen alaskirjaus sekä tilinpäätöksen lykkääminen julkaisusopimusneuvotteluihin vedoten. Lisäksi epätietoisuus Alan Wake 2:n kaupallisesta menestyksestä aiheuttaa epävarmuutta osakkeen ympärille. Julkaisusopimuksen sisältöön sekä AW2:n myyntilukuihin uskomme saavamme selvyyttä viimeistään tilinpäätöksen yhteydessä (20.3.), jonka lisäksi laskeneella arvostuksella Remedyn pitkän aikavälin potentiaali näyttää mielestämme jälleen kiinnostavalta.

Viime viikon tulosvaroitus ja tilinpäätöksen lykkääminen painaneet osaketta voimalla

Remedyn osake on laskenut vuoden alusta 31 % ja pelkästään viime viikon tulosvaroituksen jälkeen 23 %, josta päivityksemme on luettavissa täältä. Spekuloimme tuolloin tilinpäätöksen lykkäämisen julkaisusopimusneuvottelujen vuoksi liittyvän mahdollisesti Digital Brosin taloudellisiin haasteisiin, mikä voisi mahdollistaa Remedylle Condorin/Control 2:n itsejulkaisun ja lisäinvestointien kautta myös entistä suuremman rojaltipotentiaalin. On myös mahdollista, että tilalle neuvotellaan toista julkaisukumppania jakamaan riskiä, sillä etenkin molempien hankkeiden itsejulkaisu olisi Remedylle taseen kantokyvyn ja riskienhallinnan näkökulmasta erittäin iso pala purtavaksi.

Pitkän aikavälin potentiaali ei ole kadonnut minnekään

Vanguardin alaskirjaus on luonnollisesti epäonnistuminen ja särö Remedyn sijoittajatarinaan, mutta isossa kuvassa yhtiön strategia moniprojektimallin rakentamisen suhteen on ottanut viime vuosina isoja askelia eteenpäin. Siten yhtiö on resursseiltaan ja oman Northlight-pelimoottorin skaalautuvuuden näkökulmasta hyvissä asemissa toimittamaan pelejä kiihtyvällä tahdilla vuosikymmenen loppuun tarkasteltuna. AW2:n erinomainen vastaanotto kriitikoiden ja pelaajien keskuudessa luo vahvan perustan hyvälle myynnille ja vahvistaa myös Remedyn pitkän aikavälin mahdollisuuksia monella tapaa. Remedy omistaa nyt 2 vahvaa pelibrändiä (Control ja Alan Wake), joiden pohjalta yhtiö voi kehittää uusia pelejä ja muuta lisäsisältöä. Pelien valmis fanikunta madaltaa huomattavasti julkaisuun liittyviä riskejä ja tutut pelibrändit tuovat skaalautuvuutta pelinkehitykseen. Huippulaadukkaan pelin julkaisu vahvistaa myös Remedyn entisestään hyvää mainetta niin pelaajien kuin pelialan työntekijöiden keskuudessa. Samalla AW2 on erinomainen käyntikortti julkaisijakumppaneiden suuntaan ja vahvistaa myös Remedyn asemaa potentiaalisena yritysostokohteena. Erityisesti nykyisellä laskeneella markkina-arvolla yhtiö olisi hyvinkin kiinnostava kohde, vaikkakaan emme pidä ostotarjousta lyhyellä aikavälillä todennäköisenä yhtiön itsenäisyyttä korostava strategia ja omistajarakenne huomioiden.

Kurssilaskun myötä tuotto/riski-suhde alkaa jälleen kiinnostaa

Remedyn tuloskehitys ja sitä kautta arvostuskertoimet tulevat pelijulkaisujen ajoituksista johtuen heilumaan ennusteillamme vuositasolla vielä pitkään, ja moniprojektimallin mahdollistama tasaisempi vahva tuloskehitys tapahtuu vasta 2030-luvulla. Vuodelle 2024 merkittäviä rojaltituottoja AW2:sta odottavalla ennusteellamme EV/EBIT on 21x ja EV/EBITDA 14x, joista ei vielä olennaista tukea saada arvostukselle. Vuosien 2025-27 keskimääräisellä tuloksella EV/EBIT on 13x ja EV/EBITDA 8x, mitkä ovat kohtuullisia, ja kertovat osakkeeseen ladattujen kasvuodotusten maltillistuneen kurssilaskun myötä. Pitkällä aikavälillä voimakasta tuloskasvua odottavan DCF-mallimme antama arvo on 21,6 euroa. Malli on luonnollisesti hyvin herkkä keskeisille oletuksille, ja Remedyn tapauksessa yksittäinen peli voi yllättää isosti molempiin suuntiin. Meidän näkemyksellä tuotto/riski-suhde kallistuu kurssilaskun jälkeen positiivisen puolelle, sillä uskomme edelleen Remedyn kykyyn luoda pitkällä aikavälillä useampia laadukkaita ja menestyviä pelejä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut12.02.2024

202223e24e
Liikevaihto43,633,967,2
kasvu-%−2,5 %−22,2 %98,3 %
EBIT (oik.)−0,6−28,79,9
EBIT-% (oik.)−1,3 %−84,6 %14,8 %
EPS (oik.)−0,13−1,710,59
Osinko0,100,100,10
Osinko %0,5 %0,6 %0,6 %
P/E (oik.)neg.neg.26,6
EV/EBITDA126,5neg.12,2

Foorumin keskustelut

Kyl sä olet Akee tarkka kaveri! Ja meikäläinen on ollut viikonloppuna solmussa omien Excelien kanssa. Meikäläisen laskelmat menee Annapurnan...
2 tuntia sitten
- Atte Riikola
20
Kiitos taas hyvästä analyysista @Atte_Riikola Luin eilen illalla analyysin läpi. Jäin pohtimaan miksi analyysissä EBIT kehitys jää liikevaihto...
3 tuntia sitten
- Akee
15
Joka GPU-puolen kehityksen tuntien lähinnä olisi neural texture compression-tuki. Ideana on generoida äärimmäisen yksityiskohtaisia materiaalitekstuur...
9 tuntia sitten
- Jarnis
3
Minusta tämä genremuutos tuntuu lähinnä pieneltä vivahde-erolta vrt. alkuperäinen Control. Trailerin perusteella kameraa oltaisiin viemässä ...
10 tuntia sitten
- Aruzo
5
Niin, pohdin sitä rpg-elementtiä. Mainitsemiasi asioita tehtiin jo ensimmäisessä Controllissa. En nyt muista oliko ihan kaikki mainitut mukana...
16 tuntia sitten
- Relaaja
3
Tähän liittyen Kasurisen haastattelusta Despite the developer’s relative inexperience with melee combat games, Kasurinen says they are confident...
18 tuntia sitten
- Akee
8
Minä käsitin, että genre olisi action RPG, eli ei niinkään välttämättä keskusteluja vaan jotain Diablo tai Darks Souls tyylistä? Eli kerätää...
18 tuntia sitten
- amoult
2
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.