Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedyn Control-pelin liikevaihtoon näkyvyyttä PC-myynnin osalta

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Remedyn Control-pelin julkaisijan 505 Gamesin emoyhtiö Digital Brosin italiankielisestä vuosikertomuksesta käy ilmi Controlin PC-jakelun vuoden yksinoikeudesta Epic Storen kanssa sovittu arvo. Digital Bros kirjasi Controlista 9,49 MEUR liikevaihtoa kesäkuun loppuun päättyneellä tilikaudella liittyen Epic Gamesin kanssa tehtyyn sopimukseen. Remedyn ja 505 Gamesin välisen julkaisusopimuksen perusteella Remedy saa 45 % Controlin nettomyynnistä, joten tämän perusteella Remedy kirjaa H2’19:lle noin 4,3 MEUR liikevaihtoa Epic-sopimuksesta.

Mielestämme Epic-sopimus on Remedyn kannalta hyvä ja antaa selvää tukea odotuksillemme Controlin tämän vuoden liikevaihdosta (12,6 MEUR). Laskelmiemme perusteella Epic-maksu vastaa Remedylle noin 0,26-0,32 milj. pelikopion myyntiä 40-50 euron keskihinnalla Epicin alustalla (12 %:n jakelukustannus) tai vastaavasti 0,33-0,41 milj. pelikopion myyntiä Steamissa (30 %:n jakelukustannus). Käsityksemme Epic-sopimuksen rakenteesta on se, että Epic Games tilittää lisää myyntituloja 505 Gamesille vasta, kun 9,49 MEUR:n ennakkomaksuun sopimuksessa sovittu pelin myyntimäärä ylittyy.

Epic-maksun jälkeen Controlin täytyy laskelmiemme perusteella myydä tänä vuonna noin 0,63-0,79 milj. kopiota konsolialustoilla oletetulla 40-50 euron myyntihinnalla, jotta ennusteemme toteutuu. Gamstat-sivuston arvion perusteella Controlilla olisi ollut PS4-alustalla noin 150 tuhatta pelaajaa 15.9. mennessä. Ensimmäisten viikkojen PlayStationin pelaajamäärien perusteella Controlilla on mielestämme edelleen edellytykset yltää ennusteeseemme, vaikka näkyvyys Xbox-alustan myyntiin on tällä hetkellä vielä olematon.

Arvioimme Controlin suurimman myyntipiikin ajoittuvan ensimmäisten kuukausien ajalle, mutta digitaalinen jakelu ja ensi vuonna julkaistavat 2 pelin laajennusta (DLC) pidentävät myynnin elinkaarta selvästi. Siksi on vielä vaikea tehdä lopullisia johtopäätöksiä siitä, paljonko Control tulee myymään lähivuosien tai koko elinkaarensa aikana. Nykyisessä ennusteessamme Remedyn vuoden 2019 liikevaihto nousee Controlin myynnin ansiosta 36,5 MEUR:oon (+81 %) ja liiketulos kasvaa 10,8 MEUR:oon (EBIT-% 29,5 %).

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.08.2019

201819e20e
Liikevaihto20,136,535,3
kasvu-%17,3 %81,2 %−3,4 %
EBIT (oik.)0,610,89,9
EBIT-% (oik.)3,0 %29,5 %28,2 %
EPS (oik.)0,040,710,66
Osinko0,100,300,31
Osinko %1,5 %1,9 %1,9 %
P/E (oik.)152,022,424,2
EV/EBITDA55,214,415,4

Foorumin keskustelut

Joka GPU-puolen kehityksen tuntien lähinnä olisi neural texture compression-tuki. Ideana on generoida äärimmäisen yksityiskohtaisia materiaalitekstuur...
2 tuntia sitten
- Jarnis
0
Minusta tämä genremuutos tuntuu lähinnä pieneltä vivahde-erolta vrt. alkuperäinen Control. Trailerin perusteella kameraa oltaisiin viemässä ...
4 tuntia sitten
- Aruzo
3
Niin, pohdin sitä rpg-elementtiä. Mainitsemiasi asioita tehtiin jo ensimmäisessä Controllissa. En nyt muista oliko ihan kaikki mainitut mukana...
10 tuntia sitten
- Relaaja
3
Tähän liittyen Kasurisen haastattelusta Despite the developer’s relative inexperience with melee combat games, Kasurinen says they are confident...
11 tuntia sitten
- Akee
8
Minä käsitin, että genre olisi action RPG, eli ei niinkään välttämättä keskusteluja vaan jotain Diablo tai Darks Souls tyylistä? Eli kerätää...
11 tuntia sitten
- amoult
2
Todennäköisesti Q4 tulee olemaan julkaisukalenterissa ainakin marras-joulukuun olemaan hyvin tyhjä, koska GTA ja CoD. Lokakuukin lienee ainakin...
11 tuntia sitten
- Relaaja
4
Mitä ikinä Remedy päättääkin tehdä niin launch ei saa olla lähelläkään GTAVI julkaisua. Itse en julkaisisi kesällä mitään vaan targetoisin jonkun...
14 tuntia sitten
- Seinäkadun Keisari
3
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.