Remedyn FBC: Firebreakin alustava vastaanotto jäi vaisuksi
Remedyn kolmen pelaajan yhteistyömoninpeli FBC: Firebreak julkaistiin tiistaina klo 13 Suomen aikaa. Alustava kriitikko- ja pelaajapalaute on vaihtelevaa, mutta taipuu kokonaisuutena pettymyksen puolelle. Aiemmin kaavailemamme mahdollisuus positiiviseen yllätykseen on siis ainakin vedetty pois pöydältä. Vielä on kuitenkin liian aikaista tehdä lopullisia johtopäätöksiä ja mielestämme seuraavat viikot ja kuukaudet antavat vasta paremmin osviittaa siitä, minkälaiseksi pelin pelaajakunta alkaa muovautua. Odotuksemme pelin osalta ovat olleet jo valmiiksi varovaisia, mutta tässä kohtaa on vielä vaikea sanoa, miten peli tulee kehittymään suhteessa niihin. Seuraamme tilannetta siis rauhassa ja tarkastelemme ennusteitamme siinä vaiheessa, kun tilannekuva alkaa olla selkeämpi (viimeistään kuitenkin Q2-tuloksen yhteydessä 12.8.). Muistutamme myös, että positiivinen näkemyksemme osakkeessa nojaa ensisijaisesti Remedyn tulospotentiaaliin Control 2:n julkaisun (ennusteemme H1’27) jälkeisenä aikana. FBC: Firebreak on kuitenkin ennakoidusti lyhyellä tähtäimellä osakkeelle olennainen ajuri, mistä myös eilinen selvästi negatiivinen kurssireaktio kertoo.
Alustavat kriitikko- ja pelaaja-arviot jäivät kokonaisuutena vaisuiksi
Tähän mennessä kriitikkoarvioita on saatu käytännössä vasta vielä kehitysvaiheessa ollutta peliä testanneilta kriitikoilta, ja käsityksemme mukaan tiistaina julkaistun pelin pohjalta arvosteluja on luvassa vielä lähiaikoina. Tähän mennessä 17 kriitikon Metacritic-arvio PC-alustalla on 65/100 ja PS5-alustan 13 arvion pohjalta 66/100. Open Criticin keräämien 32 arvion pohjalta pelin arvosana on 67/100 ja vain 40 % kriitikoista suosittelee peliä. Lukemat ovat vaisuja ja selvästi alle Remedyn viimeisimpien yksinpelijulkaisujen (Alan Wake 2 ja Control). Tämä oli myös jossain määrin odotettua, sillä julkaisun jälkeen jatkuvasti kehitettäviä moninpelejä ei voi suoraan vertailla mahdollisimman loppuun hiottuihin yksinpeleihin. Pelin budjetti (n. 30 MEUR) on myös enemmän AA-tasoa kuin edellä mainittujen AAA-pelien. Toiveissa oli silti nyt nähtyjä lukemia parempia arvosteluja.
Moninpeleissä myös tärkeintä on löytää ja kehittää hauska ja peliin takaisin kannustava ydinpelisilmukka (core gameplay loop). Tähän liittyen tiistain aikana saadut alustavat pelaajien Steam-arviot olivat huolestuttavia. Tiistai-iltana vain noin 40 % pelaajista (arvosteluja oli tuolloin n. 350 kpl) oli antanut pelille positiivisen palautteen. Osa negatiivisesta palautteesta liittyy siihen, ettei pelikokemus toimi yksin pelattaessa. Peli on kuitenkin suunniteltu ensisijaisesti pelattavaksi 3 kaverin kesken, jolloin kommunikointi ja tehtävien suorittaminen on huomattavasti helpompaa ja mielekkäämpää. Myös eiliset omat pelikokemukseni tuntemattomien kanssapelaajien kanssa toivat tunteen, että peliä olisi huomattavasti hauskempaa pelata kavereiden kesken. Peliä oli silti ihan hauska pelata myös tuntemattomien kanssa ilman mikrofonia viestintävälineenä. Kokeilin myös pelata muutaman lyhyen kierroksen peliä yksin, eikä kokemuksesta voinut kyllä silloin erityisesti nauttia. Peli muuttuu myös hauskemmaksi muutaman tunnin pelaamisen jälkeen, kun hahmoa ja aseita saa kehitettyä. Osa välittömästi 1-2 tunnin peliajalla negatiivista palautetta antaneista pelaajista on kuitenkin saattanut tipahtaa kelkasta jo ennen tätä. Keskiviikkoaamuna positiivisten palautteiden osuus Steamissa oli noussut 59 %:iin (arvosteluja yhteensä. n. 730), mikä tukee sitä, että pelaajien kokemus paranee pelituntien kasvaessa.
Näkyvyyttä Firebreakin pelaajamääriin ei ole konsolialustoilla, mutta Steamissa peliä pelasi eilen parhaimmillaan 1992 pelaajaa samaan aikaan. Lukema on vielä hyvin vaisu, ja hyvin menestyvän pelin kohdalla voitaisiin puhua kymmenistä tuhansista samanaikaisista pelaajista.
Odotuksemme FBC: Firebreakin myynnille ovat olleet jo aiemmin varovaisia
Remedy kommentoi viime vuoden lopun pääomamarkkinapäivässään, että 30 MEUR:n kehitysbudjetilla tehdyn FBC: Firebreakin pitää myydä noin 3 miljoonaa kopiota, jotta peli saavuttaisi Remedyn jokaiselta peliltä tavoitteleman vähintään 100 %:n sijoitetun pääoman tuoton. Tämä laskelma sisältää Sonylta ja Microsoftilta saatavat maksut siitä, että peli on nyt heti saatavilla PC Game Passin, Game Pass Ultimaten ja PlayStation Plus Game Catalogue (Extra ja Premium) kautta. Olemme olettaneet näiden sopimusten arvon olevan Remedylle noin 10 MEUR. Kokonaisuutena oletamme FBC: Firebreakin tuottavan vain noin 50 % projektiin sijoitetulle pääomalle vuoteen 2028 mennessä, mikä vaatisi esimerkkilaskelmassa 30 euron keskihinnalla noin 2 miljoonaa myytyä kopiota. Nyt alussa pelin perusversiota myydään noin 40 eurolla ja deluxe-versio maksaa 50 euroa. Odotukset eivät ole siis erityisen vaativia, mutta tämänkin tasoinen myynti voisi jäädä haaveeksi, mikäli peli päätyisi tulevina kuukausina negatiiviseen kierteeseen ja pelaajien kiinnostus kaikkoaisi. Pelin kehitystä tullaan kuitenkin jatkamaan nyt julkaisun jälkeen ja aika näyttää, mille tasolle pelin pelaajamäärät asettuvat. Ensimmäisen vuorokauden aloitus on kuitenkin pettymys.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.05.
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 50,7 | 69,7 | 71,5 |
kasvu-% | 49,3 % | 37,6 % | 2,5 % |
EBIT (oik.) | −4,3 | 7,9 | 4,1 |
EBIT-% (oik.) | −8,4 % | 11,3 % | 5,7 % |
EPS (oik.) | −0,27 | 0,41 | 0,21 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | neg. | 38,9 | 76,4 |
EV/EBITDA | 65,9 | 12,4 | 13,8 |
