Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedyn päätös lopettaa varhaisessa konseptoinnissa ollut Kestrel tuo lisää fokusta strategiaan

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Remedy tiedotti tiistaina Tencentin kanssa tehdystä päätöksestä lopettaa koodinimellä Kestrel kulkenut peliprojekti. Kestrelissä oli pieni tiimi, joka työskenteli premium yhteistyömoninpelin varhaisessa konseptivaiheessa. Peli oli yhteisrahoitettu Tencentin kanssa ja se oli määrä julkaista yhdessä Tencentin kanssa. Projekti alkoi marraskuussa 2023 uudelleenkäynnistyksenä aikaisemmasta Vanguard-projektista.

Remedyn mukaan päätös lopettaa Kestrel antaa yhtiölle mahdollisuuden keskittyä enemmän portfolion muihin peleihin, joihin nyt siirretään kokeneita kehittäjiä Kestrelistä. Lisäksi Kestrelille suunnitellut investointitarpeet poistuvat ja Remedyn kokonaisrekrytointitarpeet pienenevät.

Tulevaisuus rakentuu yhä vahvemmin Alan Waken ja Controlin ympärille

Suhtaudumme Remedyn päätökseen myönteisesti, sillä Kestrel (ja aiemmin Vanguard) poikkesivat hankkeina yhtiön ydinosaamisalueilta. Nyt yhtiö voi keskittyä omistamiensa pelibrändien (Alan Wake ja Control) kasvattamiseen, joissa näemme tuotto/riski-suhteen näkökulmasta huomattavasti parempia mahdollisuuksia pitkällä aikavälillä. Samalla Max Payne -alihankintaprojekti tasaa riskejä ja kehittää Remedyn kyvykkyyksiä vastaavien toimintapelien luomiseen. Rajallisempi määrä peliprojekteja todennäköisesti myös helpottaa niiden edistämistä tavoiteaikataulussa ja huippulaadulla.

Kestrelin kuoppaaminen nähdäksemme voi viitata myös siihen, että yhtiö pyrkii kohti itsejulkaisua Condorin ja/tai Control 2:n osalta, mikä vaatisi huomattavia investointeja ja lisää rahoitusta lähivuosina. Emme olisi myöskään yllättyneitä, mikäli omistuksensa Remedyssä juuri 14,8 %:iin nostanut Tencent olisi halukas rahoittamaan näitä hankkeita Kestrelin sijaan.

Ennusteemme tulevat muuttumaan, kun päätökset Control-pelien osalta on tehty

Kuten Q1-raportin jälkeisessä päivityksessämme totesimme, Remedyn päätös Control-pelien itsejulkaisusta tai julkaisukumppanin valinnasta tulee aiheuttamaan muutoksia nykyisiin ennusteisiimme. Kestrelin kuoppaaminen tulee laskemaan kehitysmaksuoletuksiamme keskipitkällä aikavälillä ja ennusteisiimme oli myös oletettu pieniä rojalteja pelistä vuodesta 2029 alkaen. Tässä kohtaa näkyvyys 2030-luvun rojaltituottoihin on luonnollisesti hyvin heikko, mutta odotusten kannalta keskeinen tekijä tulee olemaan, päättääkö Remedy lähteä itsejulkaisun polulle Control-pelien osalta. Myös Alan Waken osalta tulevien pelien kohtalo on vielä täysin yhtiön omissa käsissä, sillä Epicin kanssa tehty julkaisusopimus koski vain Alan Wake 2:sta ja Alan Wake Remasteredia. 

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut29.04.2024

202324e25e
Liikevaihto33,948,659,0
kasvu-%−22,2 %43,3 %21,3 %
EBIT (oik.)−28,6−8,8−3,1
EBIT-% (oik.)−84,4 %−18,0 %−5,2 %
EPS (oik.)−1,68−0,52−0,18
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)neg.neg.neg.
EV/EBITDAneg.neg.72,6

Foorumin keskustelut

Niin, pohdin sitä rpg-elementtiä. Mainitsemiasi asioita tehtiin jo ensimmäisessä Controllissa. En nyt muista oliko ihan kaikki mainitut mukana...
5 tuntia sitten
- Relaaja
2
Tähän liittyen Kasurisen haastattelusta Despite the developer’s relative inexperience with melee combat games, Kasurinen says they are confident...
6 tuntia sitten
- Akee
8
Minä käsitin, että genre olisi action RPG, eli ei niinkään välttämättä keskusteluja vaan jotain Diablo tai Darks Souls tyylistä? Eli kerätää...
6 tuntia sitten
- amoult
2
Todennäköisesti Q4 tulee olemaan julkaisukalenterissa ainakin marras-joulukuun olemaan hyvin tyhjä, koska GTA ja CoD. Lokakuukin lienee ainakin...
6 tuntia sitten
- Relaaja
3
Mitä ikinä Remedy päättääkin tehdä niin launch ei saa olla lähelläkään GTAVI julkaisua. Itse en julkaisisi kesällä mitään vaan targetoisin jonkun...
9 tuntia sitten
- Seinäkadun Keisari
2
Näin unta, että Control Resonant julkaistaan joulukuussa, vasta GTA VI julkaisun jälkeen ja suurin osa kassavirroista tuloutuisi siksi vasta...
10 tuntia sitten
- Pohjolan Eka
11
Control Resonantin julkaisu Q2 loppupuolella tulee kyllä oman arvion perusteella olemaan aika tiukassa toteuttaa. Toki markkinoinnin aloitus...
14 tuntia sitten
- Henkka
5
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.