Robokommentti Puuilon Q1-tuloksesta

Tämä on roboanalyytikon kirjoittama pikakommentti, joka pohjautuu yhtiön julkaisemaan tulokseen ja Inderesin analyytikon ennakkokommenttiin. Huomioithan, että robokommentti on tuotettu automaattisesti käyttäen OpenAI:n gpt-4o-tekoälymallia ja se saattaa sisältää virheitä. Voit antaa robokommentista palautetta täällä.
Puuilon Q1/2025 tulosraportti ylitti analyytikoiden odotukset useilla osa-alueilla. Liikevaihto ja oikaistu EBITA kasvoivat odotettua enemmän, mikä viittaa vahvaan alkuvuoteen. Yhtiön ohjeistus pysyi ennallaan, mikä osoittaa luottamusta tulevaisuuteen.
Liikevaihto
Yhtiön liikevaihto Q1:llä oli 89,3 MEUR, mikä ylitti analyytikon ennusteen 85 MEUR ja konsensusennusteen 85 MEUR. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 18,4 %, mikä johtui osittain uusien myymälöiden avaamisesta ja verkkokaupan vahvasta kasvusta. Yhtiön mukaan kevätkauden aikainen aloitus ja puutarhatuotteiden hyvä myynti tukivat liikevaihdon kasvua.
Oikaistu EBITA
Puuilon oikaistu EBITA oli 10,8 MEUR, mikä ylitti analyytikon ennusteen 9,1 MEUR ja konsensusennusteen 9,6 MEUR. EBITA kasvoi 31,2 % edellisvuodesta, mikä johtui osittain omien tuotemerkkien myynnin kasvusta. Myyntikate parani 37,1 %:iin, mikä oli hieman korkeampi kuin analyytikon ennuste 36,8 %.
Rahoituskustannukset
Raportti ei tarjoa yksityiskohtaista tietoa rahoituskustannuksista, mutta osakekohtainen tulos oli 0,09 euroa, mikä ylitti analyytikon odotuksen 0,07 euroa ja konsensusodotuksen 0,08 euroa. Tämä viittaa siihen, että rahoituskustannusten kasvu ei ollut niin merkittävää kuin analyytikko oli ennakoinut.
Ohjeistus
Puuilo toisti aiemman ohjeistuksensa, jonka mukaan tilikauden 2025 liikevaihto on 425–455 MEUR ja oikaistu EBITA 70–80 MEUR. Tämä vastaa analyytikon odotuksia, jotka olivat lähellä ohjeistuksen keskikohtia. Yhtiö mainitsi epävarmuustekijöinä ostovoiman ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset.
Kuluttajaympäristö
Raportti ei tarjoa yksityiskohtaista tietoa kuluttajaympäristön kehityksestä, mutta toimitusjohtaja kommentoi asiakasmäärien kasvaneen vahvasti. Tämä saattaa viitata kuluttajien ostohalujen elpymiseen, vaikka markkinatilastot eivät vielä tue tätä näkemystä täysin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.06.
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 383,4 | 441,0 | 493,7 |
kasvu-% | 13,3 % | 15,0 % | 12,0 % |
EBIT (oik.) | 65,2 | 74,3 | 85,2 |
EBIT-% (oik.) | 17,0 % | 16,9 % | 17,3 % |
EPS (oik.) | 0,57 | 0,64 | 0,74 |
Osinko | 0,70 | 0,51 | 0,59 |
Osinko % | 6,8 % | 3,9 % | 4,5 % |
P/E (oik.) | 18,0 | 20,4 | 17,7 |
EV/EBITDA | 11,7 | 12,9 | 10,8 |
