Rovio Q1-pikakommentti: Selvästi odotuksia vahvempi aloitus vuodelle
Rovio raportoi odotuksiimme nähden hurjan tulosylityksen Q1:ltä. Uuden AB Journey -pelin julkaisu on käyttäjähankinnan osalta ollut odotuksiamme tehokkaampaa ja samalla muut kärkipelit ja Ruby Games tekivät Q1:llä erittäin hyvän suorituksen. Kaiken kaikkiaan Rovion kuluvan vuoden vahva kasvunäkymä on ennallaan, mutta kasvu tullaan saavuttamaan selvästi aiempaa pienemmillä panostuksilla käyttäjähankintaan. Tämä heijastuu voimalla tulosriveille ja tulosennusteissamme on selvää nousupainetta.
Liikevaihto vahvassa kasvussa alkuvuodesta
Rovion Q1-liikevaihto kasvoi 27 % 85,0 MEUR:oon ja ylitti 80,5 MEUR:n ennusteemme. Kasvusta noin 9 %-yksikköä oli Ruby Gamesin tuomaa epäorgaanista kasvua. Huomioitavaa on, että Ruby Gamesin liikevaihto kasvoi vertailukaudesta valuuttaoikaistuna 45 % uuden Wordus-sanapelin siivittämänä, mikä oli odotuksiimme nähden selkeä positiivinen yllätys. Orgaaninen kasvu (18 %) oli vauhdikasta alkuvuodesta, missä keskeisimpänä ajurina oli tammikuussa julkaistu AB Journey. Peli teki Q1:llä 10,1 MEUR:n bruttomyynnin (ennusteemme 7,5 MEUR), joten julkaisu on saanut todella lentävän lähdön. Lisäksi Rovion muut kärkipelit jatkoivat hyvää suorittamistaan alkuvuodesta. Erityisesti Rovion suurimman pelin AB2:n bruttomyynti (30,3 MEUR) oli positiivinen yllätys, sillä vastoin odotuksiamme peli onnistui kasvamaan edellisen neljänneksen vahvalta tasolta (29,5 MEUR). Vertailukauteen nähden AB2:n bruttomyynti kasvoi peräti 20 %. On kuitenkin huomioitava, että valuuttakurssit tukivat alkuvuodesta Rovion kasvua noin 6 %-yksikköä, josta oikaistunakin kehitys oli vahvaa.
Väkevä tulosylitys
Rovion oikaistu liikevoitto oli 10,0 MEUR (Q1’21: 10,1 MEUR) ja ylitti heittämällä 2,8 MEUR:n liikevoittoa odottaneen ennusteemme ja konsensusodotuksen (3,5 MEUR). Alkuvuoden kannattavuutta painoi odotetusti Rovion tietoiset käyttäjähankintainvestoinnit AB Journeyn skaalaamiseen. Muiden kärkipelien ja Ruby Gamesin vahvan suorittamisen myötä tämä ei kuitenkaan heijastunut tulosriveille odottamallamme tavalla. Käyttäjähankinta vastasi ensimmäisellä neljänneksellä noin 38 % peliliiketoiminnan liikevaihdosta (Q1’21: 27 %), kun odotuksemme oli 40 %:ssa. Kokonaisuutena alkuvuoden tuloskehitys oli todella vahvaa merkittävät käyttäjähankintapanostukset huomioiden ja liiketoiminnan nettorahavirta (Q1’22: 14 MEUR) oli myös erinomaisella tasolla.
Näkymät odotetusti ennallaan
Rovio odotetusti toisti näkymänsä Q1-raportissa. Yhtiö ohjeistaa kuluvalle vuodelle vahvaa liikevaihdon (2021: 286 MEUR) kasvua AB Journeyn sekä Ruby Gamesin vetämänä. Oikaistun liikevoiton (2021: 43,7 MEUR) yhtiö odottaa olevan viime vuotta alhaisempi kasvavien käyttäjähankintainvestointien sekä uusien pelien kehitykseen kohdistuvien kasvavien panostusten johdosta. Rovio kommentoi käyttäjähankinnan vastaavan Q2:lla noin 25-30 % peliliikevaihdosta, kun odotuksemme ennen raporttia oli 35 %:ssa. Vahvan alkuvuoden perusteella kuluvan vuoden oikaistun liikevoiton ennusteessamme (28,1 MEUR) on selvää nousupainetta, mutta Rovion kasvunäkymä näyttää silti olevan ennakoimallamme tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
