Rovion analyytikkotapaaminen: Uusi vuosi käynnistyy odotetusti AB Journeyn julkaisulla
Rovio järjesti torstaina analyytikkotapaamisen, jossa käytiin läpi yhtiön peliportfolion neljännen vuosineljänneksen tilannetta. Käyttäjähankinnan kulujen tason Rovio ennakoi olevan Q4:llä suunnilleen edellisen neljänneksen tasolla (Q3’21: 26,4 %), mikä on pitkälti odotustemme mukaista. Teimme tapaamisen pohjalta vain hienosäätöä ennusteisiimme ja näkemyksemme osakkeesta on ennallaan. Alla tiivistetysti Rovion kärkipelien ja koemarkkinoinnissa olevien pelien kuulumiset:
Angry Birds 2: Rovion ylivoimaisesti suurin peli on jatkanut hyvää suorittamistaan ja pelin käyttäjähankintaa on pystytty hieman lisäämään Q4:n aikana. Peliin kehitetään jatkuvasti uutta sisältöä ja erityisesti viime aikoina uudet tapahtumat on otettu pelaajien keskuudessa hyvin vastaan. Peli kerää edelleen paljon orgaanisia latauksia, minkä ansiosta arvioimme sen kannattavuuden olevan erittäin hyvällä tasolla.
Angry Birds Dream Blast: Rovion mukaan peli näyttäisi tekevän Q4:llä parhaan neljänneksensä tänä vuonna, kun tähän mennessä kvartaalitason bruttoliikevaihto on vaihdellut 15,0-15,4 MEUR:n välillä. Peliin tehdyillä päivityksillä on pystytty parantamaan pelin monetisaatiota ja tätä kautta käyttäjähankinnan tehokkuutta.
Angry Birds Friends: Peli kerää edelleen paljon orgaanisia latauksia sovelluskaupoissa ja bruttomyynti on jatkanut hyvää kehitystään (Q3’21: 8,5 MEUR). Rovio ei tee peliin edelleenkään maksettua käyttäjähankintaa, joten pelin kannattavuuden täytyy olla erittäin hyvällä tasolla. Peliin kehitetään uusia päivityksiä, joilla orgaanista pelaajavirtaa pyritään sitouttamaan peliin pidemmäksi aikaa ja konvertoimaan yhä paremmin maksaviksi pelaajiksi.
Ruby Games: Hyperkasuaaleja pelejä kehittävän Ruby Gamesin Q4 on sujunut Rovion yrityskaupan aikaan asettamien odotusten mukaisesti. Rubyn liikevaihdon run-rate on kasvanut Q4:llä edellisestä neljänneksestä. Yhtiön tärkein kehityksessä oleva peli on tällä hetkellä Hunter Assassin 2, joka on jatko-osa yhtiön aiemmalle hittipelille. Peli on tällä hetkellä koemarkkinointivaiheessa, mutta saavutti silti jo hetki sitten ensimmäisen sijan Intian ladatuimpien pelien listalla. Myös alkuperäinen Hunter Assassin on saanut Intiassa nostetta uuden pelin myötä. Uuteen peliin kehitetään selvästi alkuperäistä peliä syvempää metapeliä, mikä mahdollistaa monetisoinnin myös pelin sisäisillä ostoilla pelkkien mainosten sijaan. Tämän osalta Rovio on erityisesti pystynyt tarjoamaan omaa osaamistaan Rubylle.
Small Town Murders (STM): Rovio on aiemmin kerrotun mukaisesti pienentänyt pelin käyttäjähankintapanostuksia olennaisesti Q4:llä. Peliä kehitetään edelleen aktiivisesti ja tavoitteena käyttäjähankinnan tehokkuuden parantaminen, jotta peliä pystyttäisiin jälleen kasvattamaan. Ennustamme pelin yltävän tulevina neljänneksinä noin 3 MEUR:n bruttomyyntiin, mikä voi osoittautua liian optimistiseksi, ellei pelin tunnuslukuja saada parannettua.
Angry Birds Journey: Peli on tammikuussa 2021 koemarkkinoille julkaistu ritsa- ja pulmapeli. Pelistä on pyritty tekemään hyvin kasuaalia, minkä kautta sille pyritään hakemaan laajaa kohdeyleisöä. Peli ylsi koemarkkinoilla Q3:lla jo noin 2 MEUR:n bruttomyyntiin ja Q4:llä kasvaneiden käyttäjähankintapanostusten myötä suunta on ollut ylöspäin Q4:llä. Rovio kertoi, että pelin globaali julkaisu tapahtuu ensi vuoden tammikuun loppupuolella, jolloin käyttäjähankintaa on tarkoitus lisätä entisestään. Käyttäjähankinnan taso on luonnollisesti lopulta kiinni siitä, miten pelin tunnusluvut kehittyvät skaalausvaiheessa.
Supernatural City: Peli on huhtikuussa 2021 koemarkkinoille julkaistu tarinavetoinen match-3 pulmapeli ja genreltään hyvin samantyyppinen kuin Small Town Murders. Peli eteni koemarkkinoilla toukokuussa teknisestä testauksesta retentiovaiheeseen ja on edelleen tässä vaiheessa. Pelitiimi jatkaa pelin yleistä kehittämistä ja tässä kohtaa pelin osalta ei ollut olennaisempaa uutta kerrottavaa.
Moomin Puzzle: Rovion ensimmäisen Muumi-pelin tekninen koemarkkinointivaihe on juuri käynnistynyt Puolassa, Filippiineillä ja Suomessa. Pelin ydinkohderyhmää ovat yli 35-vuotiaat puzzle-peleistä tykkäävät naiset. Teknisessä vaiheessa testataan pelin yleistä toimivuutta, joka kestää tyypillisesti joitakin viikkoja. Tämän jälkeen peli etenee koemarkkinoinnissa retentiovaiheen kautta monetisaatiovaiheeseen, jotka tyypillisesti kestävät vähintään joitakin kuukausia. Näiden vaiheiden läpäisyn jälkeen peli etenee globaaliin julkaisuun.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille