Rush Factory H2: Kohti kadotettua todellisuutta
Rush Factory julkaisi eilen H2-raporttinsa. Yhtiön toimintaympäristö normalisoituu mukavalla tahdilla, COR:n kiinnostavuudessa ei näytä olevan ongelmia ja ensi vuonna myös työnimeä Lost Reality kantavan konseptin osalta pitäisi viimein tapahtua. Ensi vuoteen katsottaessa osake ei ole kallis ja mielestämme täältä haettava vuotuinen tuotto-odotus on hyvä. Toistamme lisää-suosituksemme ja 3,30 euron tavoitehintamme.
Paljon tapahtumia
Rush Factoryn H2-jakso oli pitkästä aikaa melko lähellä normaalia tekemistä, sillä vuoden jälkimmäisellä puoliskolla yhtiö järjesti kaiken kaikkiaan 32 COR-tapahtumaa. Kokoluokiltaan järjestelyt tapahtumat olivat varsin hyviä ja yhteensä ne kerryttivät noin 3,5 MEUR:n liikevaihdon. Vallinneista olosuhteista huolimatta päättyneen vuoden COR-kiertue oli historian suurin. H2:lla yhtiö teki puolestaan 0,9 MEUR:n käyttökatteen, mikä oli jonkin verran odotuksiamme parempi suoritus. Pitkää aikaväliä ajatellen raportin mielenkiintoisin osuus oli kuitenkin työnimen Lost Reality saaneeseen uuteen konseptiin liittyneet tarkennukset. Konseptin todellisen esittelyn yhtiö kommentoi tapahtuvan huhtikuuhun mennessä, mutta vastoin aiempia suunnitelmia ensimmäisten järjestettävien tapahtumien siirtyvän H2:lta ensi vuoden alkuun. Konseptista annetun lyhyen esimaun perusteella paikkariippumattomat tapahtumat tulevat olemaan COR:a viihteellisempiä, laajemman kohderyhmän kattavia ja isoissa liikuteltavissa sisätiloissa järjestettäviä. Näitä ominaisuuksia, yhtiön aikaisempia kommentteja ja päivitetyn kasvustrategian linjauksia (ts. liikevaihdon 50 % vuotuinen kasvu 2022-2025) mukaillen Lost Realityn pidemmän aikavälin täysi kaupallinen potentiaali vaikuttaakin varsin selvästi COR:n vastaavaa suuremmalta.
Edessä normaalimpaa menoa
Rush Factory ei tilinpäätöksensä yhteydessä antanut koko vuotta 2022 koskevaa ohjeistusta. Vaikka alkaneeseen vuoteen liittyykin vielä pieniä koronapandemian tuomia haasteellisuuksia, pitäisi toimintaympäristöstä muodostua melko normaali. Käsityksemme mukaan lipunmyynti alkaneen vuoden COR-kiertueelle on sujunut hyvin, vaikka tapahtumamaiden myynneissä pandemiatilanteiden aiheuttamia luontaisia eroja onkin ollut. Ensi vuoden alkuun siirrettyjä Lost Realityn ensimmäisiä tapahtumia mukaillen kuluva vuosi tulee olemaan vielä täysin COR-vetoinen. Tätä heijastellen teimme ennusteisiimme oleellisia painopistemuutoksia ja odotamme nyt liikevaihdon vuonna 2022 asettuvan edellisvuoden tasalle. Operatiivisen tuloksen ennakoimme puolestaan hieman laskevan Lost Realityyn kohdistettavien esittely- ja markkinointipanostusten laimentaessa hyvän kokoisen COR-kiertueen tuomia tuloshyötyjä. Vuonna 2023 arvioimme uuden konseptin ylösajon, kiinnostavuutensa säädyllisellä tavalla säilyttävän COR:n ja tehokkaan toimintamallin kolmikannan vetävän sekä liikevaihdon että operatiivisen tuloksen vahvaan kasvuun. Keskeisimmät riskit liittyvät luonnollisestikin uuden konseptin kanssa onnistumiseen.
Hinta ei ole korkea
Rush Factoryn ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2022 ja 2023 ovat 19x ja 6x vastaavien EV/EBITDA-kertoimien ollessa 12x ja 4x. Kuluvan vuoden kertoimet ovat verrattain korkeita, mutta Lost Realityn siirtämisestä johtuen ne eivät anna todellista kuvaa yhtiön pitkän aikavälin kyvykkyyksistä. Vuoteen 2023 katsovat kertoimet taas ovat matalat. Näemmekin näissä kertoimissa oleellista nousuvaraa ja mielestämme täältä haettava vuotuinen tuotto-odotus on oman pääoman tuottovaadetta korkeampi. Näin ollen kärsivällinen omistaminen on perusteltua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 4,2 | 7,6 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −1,87 % | 81,96 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | 0,4 | 1,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | 10,09 % | 17,91 % |
EPS (oik.) | 0,19 | 0,15 | 0,49 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,47 | 2,48 | 0,77 |
EV/EBITDA | 9,71 | 1,34 | - |