Rush Factory H2 perjantaina: Se tehtiin, mitä oli tehtävissä
Rush Factory julkaisee H2-raporttinsa perjantaina. Koronapandemian seurauksena Rush Factoryn H2 oli melkoinen kärsimysten taival, eikä normaali tekeminen ollut poikkeusoloissa lähelläkään mahdollista. Raportissa keskitymmekin tuloslukujen sijaan sekä vuoden lopun tase- ja rahoitusasemaan että johdon kommentteihin koskien alkaneen vuoden suunnitelmia, mahdollisuuksia ja uuden konseptin viimeisimpiä kuulumisia.
H2:lla Rush Factoryn oli edellytyksiä järjestää ainoastaan kolme COR-tapahtumaa Suomessa, jossa tapahtumat ovat tyypillisesti keskimääräistä pienempiä. Poikkeusoloissa odotamme näiden tapahtumien jääneen vielä normaaliakin pienemmiksi ja niiden kerryttäneen liikevaihtoa yhteensä hieman yli 100 TEUR.
Kulupuolella odotamme markkinointipanostusten jääneen varsin pieniksi heijastellen H2:lla järjestettyjen tapahtumien alhaista lukumäärää sekä vuoden 2021 varovaisesti käynnisteltyä lipunmyyntiä. Uskomme yhtiön kuitenkin jatkaneen kohdennettuja panostuksia vielä oikeaa julkaisuajankohtaa kärkkyvään uuteen konseptiin ja siten pidemmän aikavälin kasvupohjaan liittyen. Näiden odotamme kuitenkin olleen selvästi vertailukautta maltillisempia, sillä käsityksemme mukaan uuteen konseptiin kohdistuneet kehityspanostukset ovat olleet pääosin viimeistelyjä ja hienosäätöjä. Pienen liikevaihdon, arviomme mukaan tavanomaista matalammaksi jääneen tapahtumakohtaisen katteen sekä edellä mainittujen kulumuuttujien jälkeen odotamme H2:n käyttökatetason tappion asettuneen noin 300 TEUR:oon. Osakekohtaisen tappion ennakoimme puolestaan pysähtyneen 0,18 euroon.
Liiketoiminnan kassavirran arvioimme olleen H2:lla negatiivinen nettotappiota, ansaintamallin etupainotteisuutta ja selvemmin vasta aivan loppuvuodesta avattua vuoden 2021 kiertueen lipunmyyntiä heijastellen. Ongelmia emme kuitenkaan odota väärään suuntaan juosseen kassavirran aiheuttaneen, sillä H1:n lopussa rahavarat olivat toiminnan kokoluokkaan suhteutettuna vahvalla 1,0 MEUR:n tasolla.
Emme odota Rush Factoryn antavan koko vuotta koskevaa ohjeistusta H2-raportin yhteydessä, sillä pandemiatilanteen rauhoittumiseen ja toimintaympäristön normalisoitumisen aikatauluun liittyy yhä huomattavia ja yhtiön oman vaikutusvallan ulkopuolella olevia muuttujia. Tällä hetkellä yhtiöllä on COR-kalenterissaan yhteensä 52 tapahtumaa, joista 16 on suunniteltu H1:n puolelle. Lisäksi yhtiö on aikaisemmin ja alustavasti arvioinut järjestävänsä noin 20 uuden konseptin mukaista tapahtumaa.
Yleinen tautitilanne huomioiden H1:n tapahtumiin kohdistuu mielestämme konkreettisia siirtouhkia, eikä H2:n alkupäänkään tapahtumia voida arviomme mukaan vielä täysin lukkoon lyödä. Tapahtumien siirtämisen ei itsessään tulisi aiheuttaa yhtiölle ylitsepääsemättömiä tai tavattomia kuluhaasteita, kunhan vain päätökset tapahtuman siirtämisestä kyetään tekemään hyvissä ajoin ja oma varasuunnitelma on riittävän pitkälle katsova. Ylimääräistä työtä tämä kuitenkin väistämättä aiheuttaa ja nostaa osaltaan myös lyhyen aikavälin tuloskehityksen jo ennestään korkeaa riskitasoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.03.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,0 | 0,1 | 5,5 |
kasvu-% | 39,34 % | −96,53 % | 3 784,91 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | −1,5 | 0,7 |
EBIT-% (oik.) | 7,65 % | −1 045,05 % | 12,19 % |
EPS (oik.) | 0,12 | −0,65 | 0,25 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 24,38 | - | 1,64 |
EV/EBITDA | 14,07 | - | 0,91 |