Rush Factory: Kiinteistödiilin varassa
Rush Factoryn kuluvan vuoden Color Obstacle Rush (COR) -tapahtumakiertueen ennakkomyynti on sujunut odotettua verkkaisemmin, minkä lisäksi yhtiö joutuu lykkäämään uuden Utopia Nation Festivalin lanseerauksen jälleen ensi vuoteen. Velkaisen taseen ja heikon tuloskunnon vuoksi yhtiön riskiprofiili on erittäin korkea, mutta taseella on edellytykset vahvistua, mikäli Maskussa sijaitseva kiinteistö saadaan myytyä. Osakkeen merkittävästä riskistä huolimatta hahmoteltavissa oleva tiekartta taseen vahvistamiseksi ja yhtiön historialliset näytöt liiketoimintamallin toimivuudesta pitävät meidät toistaiseksi ottamatta vahvempaa näkemystä nykyisellä kurssitasolla. Toistamme 0,35 euron tavoitehintamme ja vähennä-suosituksen.
COR:n ennakkomyynti sujunut odotuksia heikommin ja UNF-lykkääntyy jälleen
Rush Factory tiedotti perjantaina kuluvan vuoden COR-kiertueen ennakkolipunmyynnin olleen tammikuun lopussa 0,85 MEUR, mikä jäi sekä yhtiön omista että meidän odotuksistamme. Vertailukaudella vastaavana ajankohtana yhtiöllä oli ennakkomyyntiä kasassa 1,27 MEUR. Samalla yhtiö kertoi uuden UNF-kiertueen lanseerauksen lykkääntymisestä yhtiön heikon taloudellisen aseman vuoksi. COR-kiertueen ennakkomyynnin heikko aloitus on selvä takaisku, sillä velkaisen taseen ja sen aiheuttaman likviditeettiriskin vuoksi lyhyen aikavälin rahavirta on poikkeuksellisen arvokasta. Ennakkomyyntiin nojaava liiketoimintamalli kannattelee yhtiötä vielä alkuvuoden yli, mutta vuoden toisella puoliskolla odotamme likviditeettiriskin realisoituvan, jollei yhtiö saa Maskun kiinteistöä myytyä.
Pahimmassa tapauksessa heikko ennakkomyynti enteilee COR-konseptin kiinnostuksen laskua
Tiedotteen myötä poistimme UNF-konseptin tapahtumat kuluvan vuoden ennusteistamme ja leikkasimme selvästi myös ensi vuoden kiertueen odotettua kokoa. Tarkistimme hieman alas myös COR-kiertueen kuluvan ja ensi vuoden liikevaihtoennusteitamme tapahtumakonseptin ennakkomyynnin jäätyä odotuksista. 2024–2025 liikevaihtoennusteemme laskivat 35–39 %, kun taas lasku liiketulosennusteissamme oli 48–51 %. COR-kiertueen ennakkomyynti on kuluvalle kaudelle vaihdellut markkinakohtaisesti, mikä voi johtua heikon kuluttajaluottamuksen ajamasta varovaisuudesta, mutta pahimmassa tapauksessa heikentynyt kiinnostus COR-konseptia kohtaan on pysyvää. Liiketoimintamallin riskiprofiilin kannalta on Rush Factoryn on kriittistä saada uusia tukijalkoja kehitettyä, sillä tuloksenteko nojaa toistaiseksi täysin COR-kiertueeseen, joka on jo lähes kymmenen vuotta vanha ja jonka kiinnostus haihtuu vääjäämättä ajan myötä yhtiön tekemistä konseptin päivityksistä huolimatta.
Osakkeen riskiprofiili on erittäin korkea, mutta tie taseen tervehdyttämiseksi on olemassa
2024 ja 2025 ennusteillamme Rush Factoryn tulospohjainen arvostus näyttää korkealta (EV/EBIT: 10-15x). Yhtiön matalan yritysarvon vuoksi arvostuskuva muuttuu kuitenkin nopeasti, mikäli yhtiö saa Maskussa sijaitsevan keskeneräisen kiinteistönsä myytyä (kiinteistön tasearvo noin 1,5 MEUR, joskin tasearvon realisoiminen vaikuttaa muuttunut korkotaso huomioiden epätodennäköiseltä) ja liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen vaikuttaa enenevästi olevan sille alisteista. Lähivuosien ennusteissamme yhtiön käyttökate on 0,2–0,3 MEUR:n tasolla, joten pienetkin ennustemuutokset heiluttavat arvostuskuvaa merkittävästi. 0,5 euron osakekohtaista arvoa indikoiva DCF-mallimme puhuu nousuvaran puolesta, joskin yhtiön taseriski huomioiden mallin arvoon on suhtauduttava selvällä varauksella. Painotamme, että Rush Factoryn riskiprofiili on erittäin korkea ja yhtiön sijoittavalla on tässä vaiheessa aito riski pääoman täydelle tuhoutumiselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.02.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,9 | 3,2 | 2,9 |
kasvu-% | −30,68 % | 9,16 % | −9,15 % |
EBIT (oik.) | −1,2 | 0,2 | 0,1 |
EBIT-% (oik.) | −42,17 % | 5,66 % | 5,11 % |
EPS (oik.) | −0,57 | 0,05 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 7,43 | 24,98 |
EV/EBITDA | - | 5,98 | 9,93 |