Rush Factory: Rahavirta kriittisessä roolissa
Talouden heikentyneen näkymän myötä näemme Rush Factoryn liiketoimintaympäristön ottavan askeleen haastavampaan suuntaan, mikä yhdessä heikon taseaseman kanssa luo vaikean yhdistelmän. Pääomistajan kanssa sovittu rahoitusjärjestely antaa yhtiölle taloudellista liikkumavaraa, mutta Rush Factoryn osakkeiden myymiseen nojaavan rahoitusjärjestelyn tuoma pelivara on kutistunut kurssilaskun myötä. Nykytasolla osaketta ei voi kuvailla kalliiksi sen tulospotentiaaliin nähden, mutta potentiaalin saavuttamiseen liittyvä epävarmuus, haastava lyhyen aikavälin näkymä ja heikko taseasema painavat mielestämme vaakakupissa mahdollisuuksia enemmän. Toistamme vähennä suosituksemme ja laskemme tavoitehintamme 1,3 euroon (aik. 1,9 eur).
Tilanne on haastava, kunnes ensi vuoden tapahtumamyynti kääntää rahavirran positiiviseksi
Rush Factoryn normaalissa kausivaihtelussa ennakkomyyntiin nojaavan liiketoimintamallin vuoksi rahavirta tuloutetaan tyypillisesti vuoden ensimmäisellä puoliskolla, kun liikevaihtoa kirjataan läpi vuoden. H1’22 lopussa yhtiöllä oli negatiivisen rahavirran vuoksi enää 0,09 MEUR:n kassa ja 0,8 MEUR:n edestä korollista velkaa. Nettovelkaantumisasteen ollessa korkea sekä oman pääoman tase- että markkina-arvoon suhteutettuna, emme näe uuden velkarahoituksen antavan juurikaan liikkumavaraa. Näemme yhtiön taseaseman tukalana, kunnes ensi vuoden tapahtumamyynti kääntää liiketoiminnan rahavirran taas positiiviseksi. Rahoitusriskiä lieventää pääomistajan kanssa sovittu rahoitussopimus, jonka ehdot vaikuttavat sangen reiluilta osakkeenomistajia kohtaan (ei diluutiovaikutusta). Rahoitusjärjestely nojaa kuitenkin pääomistajan Rush Factoryn osakkeiden myymisestä vapautuviin rahavaroihin, jolloin sen tuoma taloudellinen liikkumavara on kurssikehityksestä riippuvainen.
Odotamme aiempaa pienempää COR-kiertuetta
Heikkenevän taloustilanteen myötä odotamme Rushin pyrkivän aiempaa vahvemmin optimoimaan kannattavuuttaan karsimalla vähemmän kannattavia tapahtumapaikkoja ensi vuoden kiertueeltaan. Tämän vuoksi olemme laskeneet Color Obstacle Rush (COR) -tapahtumien määrää 2023 ennusteissamme 35:een (aik. 40). Uuden Utopia Nation Festivalin (UNF) -tapahtumia odotamme yhteensä 16 kappaletta, mutta arviomme mukaan konsepti kärsii ensi vuonna tehottomuudesta tapahtuman järjestämiseen liittyen, kunnes henkilöstö rutinoituu sen järjestämisessä. Ennusteissamme yhtiön liikevaihto kasvaa keskimäärin 21 % vuodessa 2022-2025, mikä jää kuitenkin melko selvästi yhtiön asettamasta yli 50 %:n keskimääräisestä kasvutavoitteesta. 2025 käyttökate-ennusteemme on 1,1 MEUR (12,3 % liikevaihdosta), mikä on sekin 20-30 %:n tavoitehaarukan alapuolella. Taloudellisia tavoitteita ajatellen on mielestämme kriittistä, että 1) COR säilyy elinvoimaisena, 2) UNF otetaan hyvin vastaan asiakkaiden keskuudessa ja 3) kohonneet asiakashankinnan kulut eivät aiheuta merkittävää pysyvää lommoa yhtiön suhteelliseen kannattavuuteen.
Pidemmälle katsoessa osake on edullinen, mutta epävarmuus sietämätön
Ensi vuoden ennusteillamme Rush Factoryn P/E-kerroin on 9x ja vastaava EV/EBITDA-kerroin on 8x. Ensi vuoden historiallisiin tasoihin nähden heikolla kannattavuusennusteella osake ei vaikuta erityisen houkuttelevalta, mutta vuoden 2024 tuloksella arvostus on perusteltavissa. Vuoteen 2024 tukeutumiseen liittyy kuitenkin mielestämme liikaa epävarmuutta yhtiön tasetilanteeseen, suhteelliseen kannattavuuteen ja UNF-konseptin vastaanottoon liittyen. DCF-mallimme indikoi edelleen nousuvaraa nykytasoilta, mutta skenaario edellyttää kohtuullista vastaanottoa UNF-konseptille ja lyhyen aikavälin tukalasta näkymästää selviytymistä ilman oleellista diluutiota.
Lue yhtiöstä julkaistu analyysiraportti täältä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,2 | 3,0 | 6,3 |
kasvu-% | 2 708,45 % | −29,46 % | 109,00 % |
EBIT (oik.) | 0,5 | −0,5 | 0,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,71 % | −18,36 % | 6,17 % |
EPS (oik.) | 0,19 | −0,25 | 0,14 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,47 | - | 3,27 |
EV/EBITDA | 9,71 | - | 3,62 |