Rush Factory seurannan aloitus: pääsylippu elämystehtaaseen houkuttelevan hintainen
Aloitamme Rush Factoryn seurannan 3,70 euron tavoitehinnalla ja lisää-suosituksella. Mielestämme yhtiön nykyinen arvostuskuva ei täysin huomioi yhtiön joustavan liiketoimintamallin etuja, hyvää operatiivista suorituskykyä sekä positiivista kasvunäkymää. Näin ollen näemme seuraavan 12 kuukauden tuotto-odotuksen kohoavan arvostuskertoimissa olevan maltillisen nousuvaran sekä ennustamamme tuloskasvun myötä tasolle, joka riittää kompensoimaan yhtiön tuloskunnon kestävyyteen sekä liiketoiminnan pidemmän aikavälin jatkuvuuteen liittyvien riski- ja epävarmuustekijöiden kantamisen. Tänään julkaistu Rush Factoryn laaja raporttimme on luettavissa täällä.
Kiertuepohjainen tapahtumatuottaja dynaamisella vapaa-ajan markkinalla
Rush Factory suunnittelee, kehittää, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kansainvälisille markkinoille painottuen. Yhtiön liiketoimintamallin ytimessä ovat vahvat sisäiset prosessit ja koko tapahtumatuotannon arvoketjun hallinta, mikä vähentää yhtiön riippuvuutta alihankkijoista parantaen sekä kustannustenhallintaa että edellytyksiä konseptikohtaisen lisäarvon luomiselle. Rush Factory operoi luonteeltaan hyvin dynaamisella sekä kooltaan valtavalla vapaa-ajan markkinalla. Yhtiön keskeisimmät kilpailuedut ovat arviomme mukaan liiketoimintamallin operatiivisesta syvyydestä kumpuava joustavuus sekä siitä polveutuva kustannustehokas toiminta. Pääriskit ovat puolestaan korkea riippuvuus suurimmasta tapahtumasta sekä rajallinen näkyvyys liiketoiminnan pidemmän aikavälin jatkuvuuteen.
Kasvustrategian tiekartta on kaksihaarainen
Yhtiön strategia on hyvin kasvuhakuinen. Yhtiö pyrkii kasvamaan sekä jo tuotantovaiheessa olevien konseptien tapahtumamäärää kasvattamalla että uusia konsepteja suunnittelemalla ja kaupallistamalla. Pitkällä aikavälillä etenkin uusien konseptien suunnittelussa ja kaupallistamisessa onnistuminen on kriittistä yhtiön nykyisen tapahtumakiertueen voimakkaimman vetojuhdan lähestyessä asteittain sekä elinkaarensa että kysyntänsä saturaatiopistettä. Pidämme yhtiön strategian suuntaamista kasvuun perusteltuna varsinkin arvonluonnin näkökulmasta, sillä yhtiön hyvällä tasolla oleva peruskannattavuus rajoittaa kannattavuusparannuksen arvonluonnille tarjoamaa tulitukea merkittävästi.
Odotamme lähivuosilta reipasta kasvua
Odotamme yhtiön etenevän kasvustrategiansa tiekartalla ja liikevaihdon kasvavan lähivuosina keskimäärin 30 %:n vuosivauhtia nykyisen kiertuekoon kasvun ja tuotekehitysputkesta kaupallistamisvaiheeseen etenevien uusien konseptien ajamana. Uusien konseptien ylösajon luomista kustannuspaineista sekä arviomme mukaan alkuvaiheen matalammasta kateprofiilista huolimatta odotamme liikevaihdon kasvun valuvan tehokkaasti myös tulosriveille asti ja lähivuosien tuloskasvun olevan hyvin reipasta. Keskeisimmät tuloskasvuun liittyvät riskit ovat arviomme mukaan nykyisen konseptiportfolion kysynnän kestävyys sekä sumea näkyvyys tuotekehitysputken loppupäähän ja siten uusien konseptien kehitysvaiheisiin ja kaupalliseen potentiaaliin.
Arvostuskuva kääntyy houkuttelevan puolelle
Rush Factoryn ennusteidemme mukainen P/E-luku vuodelle 2019 on 9x ja vastaava EV/EBITDA-kerroin 5x. Kertoimet painottuvat hyväksymämme kerroinhaarukan alalaitaan, mikä ei mielestämme ole täysin perusteltua ottaen huomioon yhtiön hyvä operatiivinen iskukyky sekä hyvin sujuneen alkuvuoden myötä tuloskunnon ja konseptiportfolion kysynnän kestävyyteen liittyvien riskien asteittainen hälventyminen. Näin ollen näemme kertoimissa olevan maltillisen nousuvaran sekä positiivisen tuloskasvunäkymän nostavan seuraavan 12 kuukauden tuotto-odotuksen tasolle, joka puoltaa tuloskunnon kestävyyteen sekä pidemmän aikavälin jatkuvuuteen liittyvien riski- ja epävarmuustekijöiden kantamista. Kertoimissa oleva maltillinen nousuvara vaatii taakseen kuitenkin selkeitä ajureita, kuten johdonmukaisia kannattavan kasvun vuosipuolikkaita tai konkreettisia näyttöjä uusien konseptien kehitysvaiheista ja ylösajon etenemisestä. Nykyinen arvostuskuva tarjoaa silti sijoittajille jo riittävän mielenkiintoisen tilaisuuden värikkääseen kasvutarinaan nojautumiselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.09.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,9 | 4,5 | 5,9 |
kasvu-% | −29,03 % | 54,07 % | 32,18 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | 1,1 | 1,2 |
EBIT-% (oik.) | 11,72 % | 24,19 % | 20,01 % |
EPS (oik.) | −0,10 | 0,36 | 0,39 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 1,27 | 1,18 |
EV/EBITDA | - | - | - |