Satamien lakoista harmia Meriaura Groupille
Satamatoimintojen lakkojen vaikutukset eivät koske Meriauran kaikkia rahteja ja korvaavaa liiketoimintaa pyritään löytämään. Lakkojen euromääräisten vaikutusten arviointi on haastavaa ja olemme jo jonkin verran huomioineet tilannetta ennusteissamme Q1:n osalta, sillä työtaistelunäkymä oli vaikea jo Q4-tulostiedotteen aikaan. Lakkojen jatkuminen Q2:lle merkittävissä määrin aiheuttaisi jo todennäköisesti negatiivisia muutoksia vuoden 2024 liiketulosennusteisiin.
Satamien lakot haittaavat Meriaura Groupin liiketoimintaa Q1:llä
Ammattiliitot tiedottivat keskiviikkona 6.3., että tavaraliikenne Suomen satamissa pysähtyy kahdeksi viikoksi maanantaista 11.3. alkaen. Lakko haittaa arviomme mukaan Meriaura Groupin liiketoimintaa. Meriaura Group mainitsi lakkojen vaikutuksen jo 1.3.2024 antamassaan verbaalisessa kvartaaliohjeistuksessa. 11.3. alkaneesta satamien lakosta ei kuitenkaan ollut vielä tuolloin ainakaan vahvistettua tietoa, vaikka työtaistelutoimien jatkuminen näyttikin isossa kuvassa todennäköiseltä. Lakkojen myötä Q1:n tulosennusteisiin kohdistuu tavallista enemmän epävarmuutta, vaikka olemme jo arvioineet Merilogistiikan liiketuloksen laskevan 0,9 MEUR:oon (Q1’23: 1,2 MEUR). Lakkojen merkittävä jatkuminen Q2:lle aiheuttaisi todennäköisesti lisää leikkaustarvetta tulosennusteisiin.
Lakot eivät pysäytä kaikkea merirahtia
Lähtökohtaisesti satamien lakoilla on merkittävä vaikutus merirahtiliiketoimintaan, koska lastaus- ja purkutoiminta on keskeytettynä. Lakot eivät kuitenkaan koske huoltovarmuuden piiriin kuuluvia kuljetuksia, kuten elintarvikkeita, maataloustuotteita ja lannoitteita (osuus 27 % Meriauran rahtivolyymeistä vuonna 2021). Meriauran liiketoiminnasta myös merkittävä osa tapahtuu Suomen ulkopuolella ja yhtiö pyrkinee korvaamaan menetettyä liiketoimintaa tarjoamalla kapasiteettiaan spot-rahteihin esimerkiksi muiden Itämeren maiden välille. Tämä ei kuitenkaan riitä kokonaan kattamaan Suomen rahtitoiminnan pysähtymistä, varsinkin kun muutkin rahtiyhtiöt pyrkivät tekemään samaa. Lakoilla on todennäköisesti merkittävä vaikutus häiriöille alttiiseen projektilastiliiketoimintaan (noin 30 % liikevaihdosta), jossa vaaditaan erityisosaamista myös satamatyöntekijöiltä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Meriaura Group
Meriaura Groupilla on kaksi liiketoiminta-aluetta: Merilogistiikka ja Uusiutuva Energia. Meriaura kuljettaa kuivarahtia ja vaativia projektilasteja Pohjois-Euroopassa. Yhtiö tarjoaa itse kierrätysraaka-aineesta valmistamansa bioöljyn käyttöön perustuvia, CO2-päästöjä vähentäviä merikuljetuspalveluita. Meriaura Energy suunnittelee ja toimittaa puhtaan energian tuotantojärjestelmiä kaukolämmön ja teollisuuden käyttöön maailmanlaajuisesti, päämarkkina-alueenaan Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivulla