Starbreeze Q2'25 -ennakko: Vakaa liikevaihto Q/Q ja kannattavuuden paraneminen odotuksissa
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 18.8.2025 klo 06.02 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
| Ennusteet | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25-ennuste | 2025e | |
| MSEK / SEK | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Inderes | |
| Liikevaihto | 40.2 | 65.4 | 254 | ||
| Käyttökate | 8.1 | 30.3 | 99.8 | ||
| Liikevoitto (oik.) | -70.8 | 8.6 | 19.4 | ||
| Liikevoitto | -70.8 | 8.6 | -10.7 | ||
| EPS (raportoitu) | -0.05 | 0.01 | -0.01 | ||
| Liikevaihdon kasvu-% | -7.0 % | 62.8 % | 36.9 % | ||
| Liikevoitto-% (oik.) | -176.2 % | 13.2 % | 7.6 % |
Lähde: Inderes
Starbreeze julkaisee Q2-raporttinsa tiistaina 19. elokuuta. Odotamme liikevaihdon pysyvän suurin piirtein vakaana Q1:een verrattuna, mutta olevan merkittävästi edellisvuotta suurempi, johtuen KRAFTON-kumppanuudesta ja PAYDAY 3:n (PD3) täysien julkaisuoikeuksien hankinnasta. Näiden tekijöiden tulisi nostaa myös peleihin liittyvää liikevaihtoa. Matalammat poistot ja yleisesti kevyempi kulurakenne odotetaan tukevan merkittävää parannusta liikevoittoon. Odotamme kassavirran hyötyvän sekä parantuneesta kannattavuudesta että viivästyneistä Q1-maksuista pelimyynnistä, jotka sen sijaan saatiin Q2:lla. Project Baxterin ”vertical slicen” valmistuttua toukokuun lopussa seuraamme Q2-raportista päivityksiä mahdollisista kumppanuuksista ja yleisestä kehityksen edistymisestä. Odotamme myös selkeyttä PD3:n tulevaan kehitykseen/tiekarttaan, erityisesti nyt kun Starbreeze omistaa pelin täydet julkaisuoikeudet.
Odotamme Q2:n liikevaihdon olevan melko vakaa edelliseen neljännekseen verrattuna
Kvartaalin aikana Starbreeze julkaisi uutta PD3-sisältöä ja päivityksiä, vaikkakin näillä oli rajallinen vaikutus pelaaja-aktiivisuuteen. Yhtiö julkaisi myös kolmannen osapuolen julkaiseman Out of Sight -pelin, joka sai vaatimattoman kaupallisen vastaanoton mutta yleisesti ottaen positiivisia arvosteluja, ja laajensi Roboquestin PS4/PS5-alustoille.
Ennustamme Q2:n liikevaihdon olleen 65 MSEK, mikä on karkeasti linjassa edellisen vuosineljänneksen kanssa, mutta samalla yli 60 % korkeampi kuin vuosi sitten. Keskeisiä ajureita ovat KRAFTON-kumppanuudesta (Q2’25e: 16 MSEK) ja täysistä PD3-julkaisuoikeuksista saatavat tulovirrat, jotka mahdollistavat Starbreeze:lle kaikkien niihin liittyvien pelitulojen pitämisen. PD3:n liikevaihdon odotetaan olevan vakaa edellisestä neljänneksestä, sillä Q1:n PlayStation Plus -buustin puuttuminen kompensoituu PD3:n myynnin täydellä pidättämisellä. Odotamme myös PD2:n liikevaihdon olevan vakaa 11 MSEK:ssa (Q1’25: 12 MSEK), kun taas kolmannen osapuolen julkaisutoiminnan liikevaihdon odotetaan kiihtyvän merkittävästi Q/Q 10 MSEK:iin (Q1’25: 3 MSEK) Roboquestin alustalaajennuksen PS5/4:lle toukokuun lopussa jälkeen.
Liikevaihdon kasvu ja kevyempi kulurakenne odotetaan parantavan liikevoittoa
Odotamme edellisvuotta suuremman liikevaihdon, merkittävästi pienentyneiden poistojen (koska PD3:een liittyvä raskain poistoaika on takana) ja yleisesti ottaen hieman kevyemmän kustannusrakenteen yhdistelmän johtavan huomattavaan v/v liikevoiton paranemiseen 9 MSEK:iin (Q2’24: -71 MSEK, Q1’25 oik. 1 MSEK). Kassavirran osalta yhtiöllä oli Q1:llä viivästys peleihin liittyvistä myynneistä johtuen PLAIONin kanssa käydyistä neuvotteluista, mikä painotti vapaata kassavirtaa Q1:llä. Nämä saatavat on vastaanotettu Q2:n aikana (~62 MSEK), minkä yhdessä odotetun kannattavuusparannuksen kanssa odotetaan vaikuttavan positiivisesti kassavirtaan. Lisäksi Starbreeze saa 33 MSEK:n tuotot Embracerille suunnatusta osakeannista, joka toteutettiin Q2:n aikana. Näistä noin 29 MSEK:ia käytetään PD3:n täysien julkaisuoikeuksien hankinnan rahoittamiseen PLAIONilta.
Project Baxterin tilannepäivitykset ja selkeämpi viestintä PD3:n tulevaisuudesta keskiössä
Vuoden 2025 liikevaihtoennusteemme pysyvät ennallaan 254 MSEK:ssa (vuoden 2024: 186 MSEK) oikaistun liikevoittoennusteen ollessa 19 MSEK (oikaistu liikevoitto vuoden 2024 ennuste: -229 MSEK). Suurin osa kasvusta tulee KRAFTON-kumppanuudesta (FY25e: 65 MSEK) ja suuremmista PD3-tuotoista täyden julkaisuoikeuden myötä, osittain kompensoituna matalammilla kolmannen osapuolen julkaisutuotoilla. Säilytämme varovaisen näkemyksen merkittävästä PD3-pelaajien elpymisestä vallitsevan sentimentin vuoksi, mutta näemme nousupotentiaalia PAYDAY-immateriaalioikeuksien täydestä omistuksesta, edellyttäen että yhtiö toimittaa selkeän tiekartan ja konkreettista edistystä. Odotamme myös päivityksiä Project Baxterista (perustuu Dungeons & Dragons -IP:hen), joka on yhtiön seuraava merkittävä virstanpylväs ennen sen suunniteltua julkaisua vuonna 2026. Keskeisiä kiinnostuksen kohteita ovat johdon kommentit valmistuneesta ”vertical slicesta” (valmistui toukokuun lopussa), sen vastaanotosta ja mahdollisten kumppanuuksien kehityksestä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
