Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Starbreeze Q2’25 -pikakommentti: Avainluvut olivat läpi linjan heikompia

– Christoffer JennelAnalyytikko
Starbreeze

Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 19.8.2025 klo 06.25 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.

Ennusteet Q2/24Q2'25Q2'25eEro(%)2025e
MSEK / SEK VertailuToteutunutInderesToteutunut vrt. InderesInderes
Liikevaihto 40.253.865.4-18%254
Käyttökate 8.15.930.3-80%99.4
Liikevoitto (oik.) -70.8-17.58.6-303%19.0
Liikevoitto -70.8-24.88.6-389%-11.1
Osakekohtainen tulos (raportoitu) -0.05-0.020.01-478%-0.01
       
Liikevaihdon kasvu-% -7.0 %33.8 %62.8 %-29 prosenttiyksikköä36.7 %
Liikevoitto-% (oik.) -176.2 %-32.5 %13.2 %-45,6 prosenttiyksikköä7.5 %

Lähde: Inderes

Starbreeze raportoi Q2-liikevaihdon ja liikevoiton selvästi alle odotuksemme, mikä johtui pääasiassa PAYDAY 3:n (”PD3”) odotettua heikommasta tuloksesta ja odotettua korkeammasta kulurakenteesta. Vaikka uutta PD3-sisältöä ja -päivityksiä on julkaistu, pelaaja-aktiivisuus on pysynyt vaisuna. Uusi maksullinen ryöstö on suunniteltu julkaistavaksi syyskuun alussa, mutta yksityiskohtaisempi tiekartta pelille puuttuu edelleen. Project Baxterin osalta yhtiö ei antanut konkreettisia päivityksiä alan keskusteluista tai mahdollisista kumppanuusneuvotteluista Vertical Slicen (peliprototyypin) julkaisun jälkeen toukokuussa. Lisäksi tulkitsemme, että Starbreeze ei enää keskity kolmannen osapuolen julkaisupeleihin, vaan sen sijaan terävöittää keskittymistään PAYDAY-franchiseen, omiin sisäisiin projekteihinsa ja työvuokraukseen. Yhtiö järjestää webcastin perjantaina 22. elokuuta kello 10.00 CEST.

PAYDAY-liikevaihto oli selvästi alle ennusteiden, samalla kun työvuokrauksen osuus ylitti odotukset 

Q2:n liikevaihto oli 54 MSEK (Q1’25: 68 MSEK, Q2’24: 40 MSEK), mikä oli 18 % ennusteitamme matalampi ja 34 % korkeampi kuin viime vuonna. Liikevaihdon kasvu edellisvuodesta johtuu pääasiassa KRAFTONin tilaustyökumppanuudesta, joka kasvatti liikevaihtoa 20 MSEK:lla. PD3:n liikevaihto laski 20 % vuositasolla 18 MSEK:iin (Q2'24: 22 MSEK) ja 46 % edellisestä neljänneksestä, koska Q1'25:tä vauhditti PlayStation Plus -sopimuksen kertaluonteinen vaikutus. PD2:n liikevaihto laski edelliseen neljännekseen verrattuna ja oli 8 MSEK (Q1’25: 11 MSEK), ollen suhteellisen vakaa vuodentakaisesta (Q2’24: 9 MSEK). Roboquestin laajennuttua PlayStation 4:lle ja 5:lle kolmannen osapuolen julkaisutoiminnan (”3PP”) liikevaihto kasvoi 4 MSEK:lla (q/q) 7 MSEK:iin (Q1’25: 3 MSEK, Q2’24: 9 MSEK). 

Vaikka vuokratyön osuus neljänneksen aikana ylitti 17 MSEK:n ennusteemme, PAYDAY-liikevaihto jäi selvästi ennusteistamme. Mielestämme vuodentakainen pudotus on erityisesti huomattava, kun otetaan huomioon täysien julkaisuoikeuksien hankinta vuosineljänneksen aikana, sillä Starbreeze säilyttää tämän seurauksena kaikki peliin liittyvät tuotot. Kolmannen osapuolen julkaisutoiminnan (”3PP”) liikevaihto jäi myös alle 10 MEK:n ennusteemme, sillä olimme odottaneet Roboquestin laajentumisen PS4/5:lle muuttuvan korkeammaksi 3PP-liikevaihdoksi, ottaen huomioon vahvan vastaanoton ja arvostelut muilla alustoilla. Vaikka valuuttakurssivaikutuksia ei ole erikseen ilmoitettu, ne ovat todennäköisesti vaikuttaneet negatiivisesti liikevaihtoon neljänneksen aikana, ja nykyisillä valuuttakursseilla odotamme vahvemman Ruotsin kruunun (USD:tä ja EUR:a vastaan) painavan tulosta myös Q3:lla.

Matalampi liikevaihdon kasvu ja odotettua korkeampi kulurakenne liikevoiton alituksen taustalla

Starbreeze raportoi Q2:n liikevoiton (EBIT) olleen -25 MSEK (oik. Q1'25: -1 MSEK, Q2'24: -71 MSEK), ja kun vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät (”IAC”) oikaistaan, oikaistu liikevoitto oli -17 MSEK. Tämä oli selvästi alle 9 MSEK:n odotuksemme. Vaikka raportissa ei täsmennetty vertailukelpoisuuteen vaikuttavien erien koostumusta, operatiiviset kulut olivat korkeammat kuin odotettu, vaikka nämä erät oikaistiin. Tämä yhdessä korkeampien kirjattujen pelipoistojen (27 MSEK vrt. Inderesin ennuste 18 MSEK) ja heikomman liikevaihdon kasvun kanssa johti odotettua matalampaan liikevoittoon.

Liiketoiminnan rahavirta käyttöpääoman muutosten jälkeen oli 39 MSEK (Q2’24: 3 MSEK) ja neljänneksen investoinnit olivat yhteensä 52 MSEK, mikä johti -12 MSEK:n vapaaseen kassavirtaan (Q1’25/Q2’24: -65 MSEK). Kvartaalin operatiiviseen kassavirtaan vaikutti positiivisesti Q1:ltä viivästyneet maksut, jotka liittyivät pelimyynnistä. Kassavarat kasvoivat edellisestä neljänneksestä 26 MSEK:lla 156 MSEK:iin (Q1’25: 130 MSEK), eikä yhtiöllä ollut käytännössä lainkaan velkaa (pois lukien leasing). Parantuneen operatiivisen kassavirran lisäksi kasvua vauhditti ensisijaisesti Q2:n aikana toteutettu 33 MSEK:n suunnattu osakeanti sekä 11 MSEK:n pelirahoituksen saaminen. Kumppanuussopimus Baxterista on edelleen perusskenaariomme, sillä se helpottaisi kassavirtaan kohdistuvia paineita, todennäköisesti liikevaihtopotentiaalin kustannuksella.

Q2-raportin jälkeen näemme laskupainetta ennusteisiimme

Ennen Q2-raporttia FY25-liikevaihtoennusteemme oli 254 MSEK (FY24: 186 MSEK), oikaistun liikevoiton ollessa 19 MSEK (-229 MSEK). Q2:n odotettua heikomman liikevaihdon ja liikevoiton vuoksi odotamme alaspäin suuntautuvaa painetta tilikauden 2025 ennusteisiimme. Pitkän aikavälin näkemyksemme PD3:sta pysyy muuttumattomana, sillä pidämme edelleen merkittävää pelaajakunnan ja liikevaihdon elpymistä epätodennäköisenä.

Kuitenkin näkymät pelaajien kiinnostuksen elvyttämiseksi ovat parantuneet PLAIONilta saatujen pelin täysien julkaisuoikeuksien myötä, mikä antaa Starbreeze-yhtiölle uudenlaisen vapauden ja hallinnan koko PAYDAY-IP:hen samalla mahdollistaen omnimedia-mahdollisuuksien tutkimisen. Keskeinen kysymys on, voidaanko pelaajien kiinnostus PD3:een realistisesti herättää uudelleen lähes kaksi vuotta pelin julkaisun jälkeen, vai voisiko parannettu viestintä, nopeampi sisältöjulkaisutahti ja säännölliset päivitykset kääntää nykyisen hiljaisen aktiivisuuden.

Koska edeltäjä houkuttelee edelleen valtaosan PAYDAY-franchisen pelaajakunnasta, uskomme, että Starbreeze voisi taloudellisesti järkevästi elvyttää PD3:a uudella sisällöllä ja päivityksillä, varsinkin nyt, kun mahdolliset eturistiriidat PLAIONin kanssa on poistettu. Vaikka uskomme edelleen, että PAYDAY-IP on houkutteleva markkinoilla sen pitkän historian ja PD2:n menestyksen vuoksi, näkymät ovat epävarmat, mikä asettaa Project Baxterille huomattavia paineita onnistuneen lanseerauksen suhteen. Huomionarvoista on, että yhtiö ei antanut raportissa konkreettisia päivityksiä alan keskustelujen tai mahdollisten kumppanuusneuvottelujen edistymisestä neljänneksen aikana, huolimatta Vertical Slicen (peliprototyypin) valmistumisesta toukokuun lopussa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Starbreeze operates in the gaming industry and focuses on the development, publishing and distribution of computer games and interactive entertainment. The company's portfolio includes both its own games and collaborations with other game developers. The business is aimed at gamers and distributors globally, with the largest operations in Europe. Starbreeze was founded in 1998 and is headquartered in Stockholm, Sweden.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.05.

202425e26e
Liikevaihto185,9254,5386,4
kasvu-%−70,7 %36,9 %51,8 %
EBIT (oik.)−229,119,4−82,2
EBIT-% (oik.)−123,2 %7,6 %−21,3 %
EPS (oik.)−0,150,01−0,05
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)neg.8,4neg.
EV/EBITDA1,2neg.0,1

Foorumin keskustelut

Christoffer ja Atte ovat tehneet uuden yhtiöraportin Starbreezestä Q3-tuloksen jälkeen. Starbreeze raportoi odotusten mukaisen Q3-liikevaihdon...
12.11.2025 klo 8.50
- Sijoittaja-alokas
3
Hei! Analyytikkomme Christoffer haastatteli Starbreezen toimitusjohtajaa tänään heidän Q3-raporttinsa yhteydessä. Katso tästä, haastattelu on...
11.11.2025 klo 15.05
- Jesper Hagman
5
Eipä tuolla juurikaan jaettavaa kassassa ole, menee nekin hilut pelkästään byrokratian pyörittämiseen ja sen tahon etsimiseen, joka sit ostaisi...
11.11.2025 klo 12.40
- Arvuuttaja
0
Optimointi vaatisi osaamista ja suurin osa Payday2 kehittäjistä lähti talosta jo ennen PD3 julkaisua. Payday 3 ja Baxter kertovat karua kuvaa...
11.11.2025 klo 12.22
- Trivial
1
Eikä muutoksia ole pelaajadatassa Payday 3, et vuoden alun lupaava alku käänty jyrkästi takasin pohjalukemiinsa…melekonen on viha (PD3) ja rakkaus...
11.11.2025 klo 11.51
- Arvuuttaja
1
Tässä on Jennelin pikakommentit Starbreezen Q3-tuloksesta. Starbreeze raportoi Q3-liikevaihdon odotusten mukaisesti, mutta oikaistu kannattavuus...
11.11.2025 klo 10.50
- Sijoittaja-alokas
1
@christoffer.jennel on antanut ennakkokommenttinsa, kun Starbreeze kertoo Q3-tuloksestaan ensi viikon tiistaina. Vuosineljännestä hallitsee ...
7.11.2025 klo 8.25
- Sijoittaja-alokas
2
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.