Starbreeze Q2’25 -pikakommentti: Avainluvut olivat läpi linjan heikompia
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 19.8.2025 klo 06.25 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
| Ennusteet | Q2/24 | Q2'25 | Q2'25e | Ero(%) | 2025e | |
| MSEK / SEK | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Toteutunut vrt. Inderes | Inderes | |
| Liikevaihto | 40.2 | 53.8 | 65.4 | -18% | 254 | |
| Käyttökate | 8.1 | 5.9 | 30.3 | -80% | 99.4 | |
| Liikevoitto (oik.) | -70.8 | -17.5 | 8.6 | -303% | 19.0 | |
| Liikevoitto | -70.8 | -24.8 | 8.6 | -389% | -11.1 | |
| Osakekohtainen tulos (raportoitu) | -0.05 | -0.02 | 0.01 | -478% | -0.01 | |
| Liikevaihdon kasvu-% | -7.0 % | 33.8 % | 62.8 % | -29 prosenttiyksikköä | 36.7 % | |
| Liikevoitto-% (oik.) | -176.2 % | -32.5 % | 13.2 % | -45,6 prosenttiyksikköä | 7.5 % |
Lähde: Inderes
Starbreeze raportoi Q2-liikevaihdon ja liikevoiton selvästi alle odotuksemme, mikä johtui pääasiassa PAYDAY 3:n (”PD3”) odotettua heikommasta tuloksesta ja odotettua korkeammasta kulurakenteesta. Vaikka uutta PD3-sisältöä ja -päivityksiä on julkaistu, pelaaja-aktiivisuus on pysynyt vaisuna. Uusi maksullinen ryöstö on suunniteltu julkaistavaksi syyskuun alussa, mutta yksityiskohtaisempi tiekartta pelille puuttuu edelleen. Project Baxterin osalta yhtiö ei antanut konkreettisia päivityksiä alan keskusteluista tai mahdollisista kumppanuusneuvotteluista Vertical Slicen (peliprototyypin) julkaisun jälkeen toukokuussa. Lisäksi tulkitsemme, että Starbreeze ei enää keskity kolmannen osapuolen julkaisupeleihin, vaan sen sijaan terävöittää keskittymistään PAYDAY-franchiseen, omiin sisäisiin projekteihinsa ja työvuokraukseen. Yhtiö järjestää webcastin perjantaina 22. elokuuta kello 10.00 CEST.
PAYDAY-liikevaihto oli selvästi alle ennusteiden, samalla kun työvuokrauksen osuus ylitti odotukset
Q2:n liikevaihto oli 54 MSEK (Q1’25: 68 MSEK, Q2’24: 40 MSEK), mikä oli 18 % ennusteitamme matalampi ja 34 % korkeampi kuin viime vuonna. Liikevaihdon kasvu edellisvuodesta johtuu pääasiassa KRAFTONin tilaustyökumppanuudesta, joka kasvatti liikevaihtoa 20 MSEK:lla. PD3:n liikevaihto laski 20 % vuositasolla 18 MSEK:iin (Q2'24: 22 MSEK) ja 46 % edellisestä neljänneksestä, koska Q1'25:tä vauhditti PlayStation Plus -sopimuksen kertaluonteinen vaikutus. PD2:n liikevaihto laski edelliseen neljännekseen verrattuna ja oli 8 MSEK (Q1’25: 11 MSEK), ollen suhteellisen vakaa vuodentakaisesta (Q2’24: 9 MSEK). Roboquestin laajennuttua PlayStation 4:lle ja 5:lle kolmannen osapuolen julkaisutoiminnan (”3PP”) liikevaihto kasvoi 4 MSEK:lla (q/q) 7 MSEK:iin (Q1’25: 3 MSEK, Q2’24: 9 MSEK).
Vaikka vuokratyön osuus neljänneksen aikana ylitti 17 MSEK:n ennusteemme, PAYDAY-liikevaihto jäi selvästi ennusteistamme. Mielestämme vuodentakainen pudotus on erityisesti huomattava, kun otetaan huomioon täysien julkaisuoikeuksien hankinta vuosineljänneksen aikana, sillä Starbreeze säilyttää tämän seurauksena kaikki peliin liittyvät tuotot. Kolmannen osapuolen julkaisutoiminnan (”3PP”) liikevaihto jäi myös alle 10 MEK:n ennusteemme, sillä olimme odottaneet Roboquestin laajentumisen PS4/5:lle muuttuvan korkeammaksi 3PP-liikevaihdoksi, ottaen huomioon vahvan vastaanoton ja arvostelut muilla alustoilla. Vaikka valuuttakurssivaikutuksia ei ole erikseen ilmoitettu, ne ovat todennäköisesti vaikuttaneet negatiivisesti liikevaihtoon neljänneksen aikana, ja nykyisillä valuuttakursseilla odotamme vahvemman Ruotsin kruunun (USD:tä ja EUR:a vastaan) painavan tulosta myös Q3:lla.
Matalampi liikevaihdon kasvu ja odotettua korkeampi kulurakenne liikevoiton alituksen taustalla
Starbreeze raportoi Q2:n liikevoiton (EBIT) olleen -25 MSEK (oik. Q1'25: -1 MSEK, Q2'24: -71 MSEK), ja kun vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät (”IAC”) oikaistaan, oikaistu liikevoitto oli -17 MSEK. Tämä oli selvästi alle 9 MSEK:n odotuksemme. Vaikka raportissa ei täsmennetty vertailukelpoisuuteen vaikuttavien erien koostumusta, operatiiviset kulut olivat korkeammat kuin odotettu, vaikka nämä erät oikaistiin. Tämä yhdessä korkeampien kirjattujen pelipoistojen (27 MSEK vrt. Inderesin ennuste 18 MSEK) ja heikomman liikevaihdon kasvun kanssa johti odotettua matalampaan liikevoittoon.
Liiketoiminnan rahavirta käyttöpääoman muutosten jälkeen oli 39 MSEK (Q2’24: 3 MSEK) ja neljänneksen investoinnit olivat yhteensä 52 MSEK, mikä johti -12 MSEK:n vapaaseen kassavirtaan (Q1’25/Q2’24: -65 MSEK). Kvartaalin operatiiviseen kassavirtaan vaikutti positiivisesti Q1:ltä viivästyneet maksut, jotka liittyivät pelimyynnistä. Kassavarat kasvoivat edellisestä neljänneksestä 26 MSEK:lla 156 MSEK:iin (Q1’25: 130 MSEK), eikä yhtiöllä ollut käytännössä lainkaan velkaa (pois lukien leasing). Parantuneen operatiivisen kassavirran lisäksi kasvua vauhditti ensisijaisesti Q2:n aikana toteutettu 33 MSEK:n suunnattu osakeanti sekä 11 MSEK:n pelirahoituksen saaminen. Kumppanuussopimus Baxterista on edelleen perusskenaariomme, sillä se helpottaisi kassavirtaan kohdistuvia paineita, todennäköisesti liikevaihtopotentiaalin kustannuksella.
Q2-raportin jälkeen näemme laskupainetta ennusteisiimme
Ennen Q2-raporttia FY25-liikevaihtoennusteemme oli 254 MSEK (FY24: 186 MSEK), oikaistun liikevoiton ollessa 19 MSEK (-229 MSEK). Q2:n odotettua heikomman liikevaihdon ja liikevoiton vuoksi odotamme alaspäin suuntautuvaa painetta tilikauden 2025 ennusteisiimme. Pitkän aikavälin näkemyksemme PD3:sta pysyy muuttumattomana, sillä pidämme edelleen merkittävää pelaajakunnan ja liikevaihdon elpymistä epätodennäköisenä.
Kuitenkin näkymät pelaajien kiinnostuksen elvyttämiseksi ovat parantuneet PLAIONilta saatujen pelin täysien julkaisuoikeuksien myötä, mikä antaa Starbreeze-yhtiölle uudenlaisen vapauden ja hallinnan koko PAYDAY-IP:hen samalla mahdollistaen omnimedia-mahdollisuuksien tutkimisen. Keskeinen kysymys on, voidaanko pelaajien kiinnostus PD3:een realistisesti herättää uudelleen lähes kaksi vuotta pelin julkaisun jälkeen, vai voisiko parannettu viestintä, nopeampi sisältöjulkaisutahti ja säännölliset päivitykset kääntää nykyisen hiljaisen aktiivisuuden.
Koska edeltäjä houkuttelee edelleen valtaosan PAYDAY-franchisen pelaajakunnasta, uskomme, että Starbreeze voisi taloudellisesti järkevästi elvyttää PD3:a uudella sisällöllä ja päivityksillä, varsinkin nyt, kun mahdolliset eturistiriidat PLAIONin kanssa on poistettu. Vaikka uskomme edelleen, että PAYDAY-IP on houkutteleva markkinoilla sen pitkän historian ja PD2:n menestyksen vuoksi, näkymät ovat epävarmat, mikä asettaa Project Baxterille huomattavia paineita onnistuneen lanseerauksen suhteen. Huomionarvoista on, että yhtiö ei antanut raportissa konkreettisia päivityksiä alan keskustelujen tai mahdollisten kumppanuusneuvottelujen edistymisestä neljänneksen aikana, huolimatta Vertical Slicen (peliprototyypin) valmistumisesta toukokuun lopussa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
