Suominen: CMD vahvisti yhtiön olevan hyvissä asemissa
Suominen järjesti eilen virtuaalisen pääomamarkkinapäivän (CMD), jonka tallenne on katsottavissa täältä. Päivän aikana yhtiö esitteli liiketoimintaansa ja tammikuussa julkaistua strategiaansa sekä sen painopistealueita. Emme tee muutoksia näkemykseemme Suomisesta CMD:n jälkeen, sillä mielestämme vahvassa myötätuulessa osin koronapandemian ansiosta purjehtivan Suomisen tuotto-odotus on seuraavalle 12 kuukaudelle edelleen hyvä. Kesäkuussa julkaistu laaja raportti Suomisesta on yhä ajankohtainen ja luettavissa täältä.
Strategia nojaa globaaliin toimintamalliin sekä kehittyneeseen tuoteportfolioon
Suomisen tammikuussa julkaistu strategia nojaa innovatiivisiin ja kestävän kehityksen periaatteita noudatteleviin ja pyyhintäsegmentin kuitukankaisiin. Näitä tuotteita yhtiö myy Euroopassa sekä Amerikan mantereella sijaitsevilta tehtailtaan, minkä lisäksi Suomisella on edelleen pidemmän tähtäimen tutkan alla laajentuminen Aasian markkinoilla todennäköisesti yritysostovetoisesti. Lisäksi Suominen keskittyy etenkin tuotantotehokkuuden parantamiseen, mikä on mielestämme kireästi kilpaillussa liiketoiminnassa aina kriittinen elementti. Suominen sai strategialleen lentävän lähdön tänä vuonna, sillä koronapandemian ansiosta kysyntä on kasvanut maaliskuusta alkaen selvästi. Vahvan kysynnän takia tiettyjä kuitukangassegmenttejä, etenkin Euroopan markkinoilla, vaivanneet ylikapasiteettihaasteet ovat myös jääneet taka-alalle. Yhtiö oli edelleen CMD:llä myös varsin luottavainen markkinoiden pidemmän ajan kasvusta ja Suominen on aloittanut joitakin investointeja kysyntään vastaamiseksi. Pandemian takia myös kuitukankaiden kysyntä voi jäädä pysyvästi aiempaa korkeammalle, kun siivoaminen, hygienia ja desinfiointi pysyvät merkittävänä osana kuluttajien arkipäivää. Siten yhtiön näkymät ovat sekä lyhyellä että pidemmällä tähtäimellä suotuisat.
Yhtiön panostukset kestävän kehityksen mukaisiin tuotteisiin vaikuttavat osuneen maaliin
Suominen kasvatti jo useita vuosien sitten panostuksiaan tuotekehitykseen ja yhtiö on viime aikoina puskenut markkinoille useita uusia innovatiivisia ja kestävän kehityksen periaatteita noudattelevia kuitukangassovelluksia. Uudet tuotteet tyypillisesti kuluttavat vähemmän raaka-aineita ja/tai ovat kierrätettäviä, muovivapaita ja/tai biohajoavia ja/tai omaavat alemman hiilijalanjäljen. Uusien tuotteiden osuus yhtiön liikevaihdosta olikin jo vahvalla yli 25 %:n tasolla ja tyypillisesti uusien tuotteiden marginaalit ovat elinkaaren kypsässä vaiheessa olevia tuotteita korkeammat. Suominen kommentoi monien muiden kuluttajien päivittäisissä valinnoissa kiinni olevien yhtiöiden tavoin kestävän kehityksen olevan aiempaa selvästi merkittävämpi myyntivaltti, joten mielestämme yhtiön strategia ja kehityspanosten kohdistus on tältä osin osunut oikeaan. Arviomme mukaan Suominen pyrkii kasvattamaan kestävän kehityksen periaatteita noudattelevilla tuotteillaan etenkin myyntivolyymejä, mutta näiden tuotteiden yleensä korkeampien valmistuskustannusten takia yhtiön ja sen asiakkaiden täytyy pystyä vyöryttämään kasvavia kuluja loppukäyttäjille. Vaikka hinnoitteluvoima ei perinteisesti ole ollut Suomisen vahvuus, uskomme yhtiöllä olevan kestävän kehityksen sovelluksissa edellytyksiä hyviin katteisiin, sillä muutostarve kumpuaa etenkin kuluttajien halusta sekä valinnoista ja toisaalta yhtiön portfolion pitäisi mielestämme pystyä erottumaan myös kilpailussa.
Tuotto-odotus on mielestämme yhä hyvä
CMD:llä Suominen kommentoi uutena tietona investointien olevan keskimäärin alle 5 % liikevaihdosta tietyistä kasvupanostuksista huolimatta, mikä oli kohtuullisen hyvin linjassa suhteessa ennusteisiin. Näin ollen emme ole tehneet muutoksia Suomisen lähivuosien ennusteisiimme muutoksia. Suomisen vuosien 2020 ja 2021 ennusteitamme yhtiön P/E-luku on 14x. Paremmin yhtiön vahvaa kassavirtaa (arviomme mukaan investoinnit pysyvät maltillisesta kasvupanostusten kiihdyttämisestä huolimatta poistojen alapuolella) heijastelevat EV/EBITDA-kertoimet ovat vain noin 6x. Tuloskertoimet ovat yhtiön keskipitkän ajan arvostustasojen alapuolella. Näin ollen näemme vähintään ensi vuoden alkupuolelle jatkuvasta vahvasta tuloskasvusta ja noin 3 %:n osinkotuotosta muodostuvan tuotto-odotuksen riittävän houkuttelevana 12 kuukauden tähtäimellä, vaikka osa tuntuva osa tuloskasvusta hautautuu jo kertomien normalisoitumisvaran alle (vrt. 12 kk LTM P/E 27x, EV/EBITDA 8x).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Suominen on vuonna 1898 perustettu kuitukangasvalmistaja, joka toimii globaaleilla markkinoilla. Suominen luo arvoa hankkimalla kuituraakaaineita ja valmistamalla niistä kuitukankaita, joita asiakkaat jatkojalostavat tuotteiksi sekä kuluttajille että ammattikäyttöön. Suomisella on kaksi liiketoiminta-aluetta: Amerikat ja Eurooppa, joista Amerikat on suurempi. Suominen on myös maailmanlaajuinen markkinajohtaja ja yksi maailman suurimmista vesineulausteknologialla valmistettujen kuitukankaiden valmistajista.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 411,4 | 441,4 | 443,6 |
kasvu-% | −4,6 % | 7,3 % | 0,5 % |
EBIT (oik.) | 8,1 | 30,9 | 29,2 |
EBIT-% (oik.) | 2,0 % | 7,0 % | 6,6 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,34 | 0,34 |
Osinko | 0,05 | 0,13 | 0,16 |
Osinko % | 2,2 % | 6,6 % | 8,1 % |
P/E (oik.) | 592,6 | 5,8 | 5,9 |
EV/EBITDA | 6,1 | 3,0 | 2,7 |
