Tencentistä Remedyn kumppani Vanguard-moninpeliprojektille
Remedy tiedotti tiistaina allekirjoittaneensa maailmanlaajuisen kehitys-, lisenssi- ja jakelusopimuksen Tencentin kanssa Vanguard-koodinimeä kantavasta yhteistyömoninpelistä. Sopimuksen mukaisesti Remedy kehittää ja julkaisee pelin maailmanlaajuisesti, lukuun ottamatta valikoituja Aasian markkinoita, joilla Tencent lokalisoi ja julkaisee pelin.
Vanguardin budjetti kertoo Remedyn pelaavan täysillä projektin kanssa
Vanguardin kehitys on parhaillaan proof-of-concept -vaiheessa ja Q3-tuloksen yhteydessä Remedy kertoi projektin parissa työskentelevän yli 35 henkilöä. Remedyn mukaan pelin kehittämisbudjetti julkaisun jälkeisen ensimmäisen live-operointivuoden loppuun saakka vastaa kooltaan Remedylle tyypillistä AAA-pelin budjettia. Tämä jättää tarkan budjetin vielä arvailujen varaan, mutta arvioimme sen olevan 30-50 MEUR:n välillä. Remedy ja Tencent rahoittavat pelin kehittämisen yhdessä, mutta tässä kohtaa yhtiö ei tarkemmin avannut kehittämisbudjetin tarkkaa jakosuhdetta. Lisäksi Tencent lokalisoi pelin valikoiduille Aasian markkinoille ja kattaa siihen liittyvät kustannukset. Aasian markkinalle meno on tyypillisesti länsimaisille pelinkehittäjille hyvin haastavaa, joten kumppanuus Tencentin kanssa antaa Remedylle mahdollisuuden tavoitella täysin uusia yleisöjä.
Remedy ja Tencent vastaavat itse julkaisemiseen ja pelin operointiin liittyvistä kustannuksistaan omilla maantieteellisillä alueillaan, jakaen osan pelin tuloista toisen osapuolen kanssa kehittämiskustannusten kattamisen jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että Remedy toimii ensimmäistä kertaa historiassaan myös pelinsä julkaisijana ja vastaa muun muassa länsimarkkinoilla peliin tehtävästä markkinoinnista ja käyttäjähankinnasta. Pelin tuottojen jakosuhteeseen Remedy ei antanut tässä kohtaa tarkempia tietoja. Oletettavasti pelin julkaisijana yhtiö kerää suuremman osuuden länsimarkkinoilla, kun taas Tencentin osuus on suurempi Aasiassa ja Kiinassa. Osaltaan tähän vaikuttaa myös se, missä suhteessa yhtiöt rahoittavat pelin kehitystä. Kaiken kaikkiaan arvioimme sopimuksen olevan Remedyn näkökulmasta hyvä. Yhtiö on haluttu kumppani pelialalla, ja aiemmin Epic Gamesin kanssa solmittu julkaisusopimus Alan Wake -projekteista oli ehdoiltaan jo poikkeuksellisen hyvä.
Vanguardista tulossa mahdollisesti myös mobiiliversio
Osana sopimusta Remedy on myös lisensoinut Tencentille maailmanlaajuiset oikeudet pelin mobiiliversion kehittämiseen ja julkaisemiseen. Tencent vastaa mobiiliversion kehitys- ja julkaisukustannuksista. Mobiiliversion osalta yhtiöt ovat sopineet erillisestä tulonjakomallista. Käsityksemme mukaan mobiiliversion kehittäminen on kiinni Vanguardin vastaanotosta konsoli- ja PC-alustoilla. Tässä kohtaa näemme mobiiliversion riskittömänä ja positiivisena optiona Remedylle, joka realisoituu Vanguardin menestyessä. Pelialan jättiläisenä Tencentillä on vahvaa osaamista mobiilipeleistä ja sen omistama studio (TiMi Studio Group) on kehittänyt muun muassa Call of Duty: Mobile -pelin.
Sopimuksen myötä näkyvyys lähivuosien tulovirtoihin vahvistuu
Nyt tiedotettu sopimus myös näkemyksemme mukaan varmisti sen, että Remedy tulee tekemään erittäin vahvan Q4-tuloksen ja saavuttaa koko vuoden ohjeistuksensa niin kasvavan liikevaihdon (2020: 41,1 MEUR) kuin liikevoiton (2020: 13,2 MEUR) osalta. Tähän mennessä Remedy on kehittänyt Vanguardia täysin omarahoitteisesti ja tyypillisesti vastaavien sopimusten allekirjoitusten jälkeen liikevaihtoa tuloutuu kehitysmaksujen muodossa takautuvasti jo tehtyjen kehityspanosten mukaisesti. Odotamme Remedyn liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 6 % ja liikevoiton nousevan 14,5 MEUR:oon. Tämä vaatii Q4:ltä 18,8 MEUR:n liikevaihtoa (+32 %) ja 11,1 MEUR:n liikevoittoa, mikä vastaa poikkeuksellisen vahvaa 59 %:n liikevoittomarginaalia.
Emme tee vielä tässä kohtaa Vanguard-sopimuksen pohjalta muutoksia ennusteisiimme, vaikkakin se tuo Remedyn tulevien vuosien tulovirtoihin jälleen huomattavasti lisää konkretiaa. Yhtiöllä on nyt Vanguardin lisäksi kehitteillä omiin pelibrändeihin pohjautuvia merkittäviä peliprojekteja kahden muun eri kumppanin kanssa. Epic-projekteista Alan Wake Remastered alkaa arviomme mukaan tuottaa Remedylle rojaltivirtaa Q4’21:stä alkaen ja Alan Wake 2 julkaistaan vuonna 2023. 505 Gamesin kanssa Remedy kehittää Control-pelille ison budjetin jatko-osaa sekä moninpeliprojekti Condoria. Lisäksi Smilegaten Crossfire-peleihin kehitetyistä yksinpeliosuuksista voi alkaa tuloutua Remedylle rojalteja ensi vuodesta alkaen.
Kaiken kaikkiaan Vanguard-sopimuksen myötä näkyvyys Remedyn vuosille 2023-2024 ennustamaamme seuraavaan merkittävään kasvuloikkaan parani taas askeleella. Tähän ja Remedyn pitkän aikavälin vahvoihin kasvunäkymiin peilattuna osakkeen arvostus (2023e-2024e EV/EBIT 17x-14x) näyttää mielestämme houkuttelevalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 41,1 | 43,7 | 46,8 |
kasvu-% | 29,83 % | 6,44 % | 7,02 % |
EBIT (oik.) | 13,2 | 14,5 | 14,4 |
EBIT-% (oik.) | 32,23 % | 33,23 % | 30,87 % |
EPS (oik.) | 0,86 | 0,88 | 0,88 |
Osinko | 0,16 | 0,20 | 0,25 |
Osinko % | 0,42 % | 1,45 % | 1,81 % |
P/E (oik.) | 45,55 | 15,66 | 15,74 |
EV/EBITDA | 31,50 | 7,50 | 7,08 |