Tikkurila myy Balkanin alueen liiketoiminnot toimivalle johdolle
Tikkurila tiedotti eilen, että yhtiö on sopinut Serbian ja Makedonian tytäryhtiöidensä koko osakekannan myynnistä Tikkurilan paikalliselle johdolle. Ostaja jatkaa Tikkurila-brändin tuotteiden jakelua Balkanin alueella. Yrityskaupan odotetaan toteutuvan Q1’18 aikana. Myytävien kahden yhtiön liikevaihto oli noin 13 MEUR vuonna 2016 ja liiketoiminta on pitkään ollut kannattamatonta. Tikkurilan noin 600 MEUR:n liikevaihtoon nähden yrityskaupalla ei tule olemaan merkittävää vaikutusta konsernin mittakaavassa, mutta Balkanin liiketoiminnan myynti tulee jatkossa vaikuttamaan hieman parantavasti konsernin suhteelliseen kannattavuuteen.
Tikkurila laajensi toimintaansa Balkanin alueelle vuonna 2011 ostamalla serbialaisen Zorka Color -maaliyhtiön liiketoiminnan. Yhtiö toimi Serbian lisäksi Makedoniassa, Bosniassa ja Hertsegovinassa, Montenegrossa, Kroatiassa ja Kosovossa. Balkanin alueen markkinakehitys ei ole vastannut Tikkurilan odotuksia ja yhtiö pyrkii divestoinnilla parantamaan kannattavuuttaan ja kilpailukykyään. Yritysmyyntien johdosta Tikkurila-konsernin vuoden 2017 tilinpäätökseen kirjataan arviolta noin 7 MEUR:n kertaluonteinen arvonalentuminen ja myyntitappio, millä on negatiivinen vaikutus vuoden 2017 nettotulokseen. Kirjauksilla ei ole rahavirtavaikutusta.
Tikkurila on tehnyt samanlaisen liiketoimintamallin muutoksen vuonna 2016 Ukrainassa ja Valko-Venäjällä, missä molempien maiden tytäryhtiöiden osakekanta myyntiin kokonaan Tikkurilan paikallisen johdon perustamalle yhtiölle, joka jatkoi Tikkurilan tuotteiden jakelua molemmissa maissa. Näiden tytäryritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 12 MEUR vuonna 2015. Samanlainen ulkomaisten tytäryhtiöiden myynti tehtiin myös vuonna 2012 Tšekeissä, Unkarissa, Romaniassa ja Slovakiassa. Käsityksemme mukaan Tikkurila hankkiutui eroon näiden maiden liiketoiminnoista sen takia, etteivät ne saavuttaneet konsernin tavoittelemaa kannattavuustasoa, eikä paikallista johtoa saatu sitoutettua täysin työskentelemään konsernin tavoitteiden mukaisesti. Yritysjärjestelyiden jälkeen paikallisella johdolla on omat rahat kiinni liiketoiminnassa ja Tikkurilan maalit menevät ilmeisesti myyntiin tällaisella rakenteella selvästi paremmin.
Edellä mainitut liiketoimintamallin muutokset voivat pienentää pitkällä aikavälillä Tikkurilan kiinteitä kustannuksia ja riskiprofiilia, mutta mielestämme yhtiö on viime vuosina turhan aktiivisesti supistanut toimintojaan sen sijaan, että se pyrkisi kasvamaan kannattavasti. Tikkurilan vuoden 2017 liikevaihto (Inderes ennuste 584 MEUR) tulee olemaan ennusteidemme mukaan alempana kuin mitä yhtiön vuoden 2010 liikevaihto oli (2010: 589 MEUR) ja vuoden 2017 raportoitu liikevoitto (Inderes ennuste 32 MEUR) on ennusteidemme mukaan lähes 50 % alemmalla tasolla kuin vuonna 2010 (61 MEUR). Näistä luvuista huolimatta osakekurssi on selvästi korkeammalla kuin vuonna 2010, mikä kertoo korkeammasta arvostuksesta tuloskuntoon nähden. Osakkeenomistajien kannalta näkisimme yhtiön mielellään investoivan enemmän kannattavaan kasvuun kuin myyvän jatkuvasti liiketoimintoja pois pyrkien parantamaan tulostaan vain kustannussäästöjen avulla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille