Uudet tuotteet tukevat Fiskars-divisioonan kasvunäkymää
Tiivistelmä
- Fiskars esitteli sijoittajatapahtumassa Fiskars-divisioonan kasvunäkymiä, jotka näyttävät lupaavilta uusien tuotekategorioiden myötä, mutta ennusteisiin ei tehty muutoksia.
- Fiskars jakautui kahteen itsenäiseen divisioonaan vuoden alussa, ja Vita-divisioonan eriyttäminen omaksi yhtiöksi on mahdollinen tulevaisuudessa.
- Fiskars-divisioona tavoittelee kasvua uusilla tuotteilla ja vahvemmalla vähittäiskaupan läsnäololla, vaikka markkinat ovat kypsiä ja kasvavat hitaasti.
- Yhtiö odottaa markkinan pysyvän ensi vuonna ennallaan, mutta omilla toimilla kasvua voidaan saavuttaa, ja liikevoittomarginaalin ennustetaan pysyvän 13-14 % tasolla.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Fiskars järjesti eilen sijoittajatapahtuman, jossa se esitteli Fiskars-divisioonaansa. Tapahtuma oli luonteeltaan enemmän taustoittava, mutta valotti myös jonkin verran divisioonan kasvunäkymiä ja -potentiaalia, mikä näyttää etenkin uusien tuotekategorioiden myötä mielestämme lupaavalta. Emme kuitenkaan näe tarvetta tehdä tässä vaiheessa muutoksia ennusteisiimme, jotka odottavat liikevaihdon kääntyvän ensi vuonna kasvuun. Odotamme yhtiöltä uusia divisioonakohtaisia strategioita ja tavoitteita ensi vuoden alussa.
Fiskars jakautui itsenäisiin divisiooniin vuoden alussa
Fiskars organisoitui tämän vuoden alussa selvästi kahteen erilliseen ja konsernin sisällä itsenäiseen divisioonaan eli Fiskarsiin ja Vitaan. Juridisesti prosessin läpivieminen vie alkuvuoteen 2026, mutta toiminnallisesti jako on ollut voimassa jo tämän vuoden alusta. Fiskars on sanonut jaon myös mahdollistavan rakennemuutokset, mikä nähdäksemme tarkoittaisi Vita-divisioonan eriyttämistä omaksi yhtiöksi. Näkemyksemme mukaan Vita voitaisiin joko listata erikseen tai myydä, joskin nykyisellä tulostasolla myynti näyttää epätodennäköiseltä. Tällöin Fiskars -yhtiöön jäisi vain nykyinen Fiskars-divisioona.
Uudet tuotekategoriat tukevat kasvunäkymää
Fiskars-divisioonan liikevaihdosta pääosan tuo luonnollisesti Fiskars-brändi, jonka lisäksi divisioonaan kuuluu USA:lainen veitsi- ja ulkoilubrändi Gerber. Divisioonaa on johtanut vajaat pari vuotta Steffen Hahn, joka esiintyi nyt ensi kertaa laajemmin sijoittajille. Tapahtumassa esiintyi myös yhtiön toimitusjohtaja Jyri Luomakoski ja CFO Jussi Siitonen. Yhtiön liikevaihdosta noin puolet tulee USA:sta, mikä näkyi etenkin heikkona Q2-tuloksena tullien takia. Fiskars-divisioonan Q3-tulos oli jo lähes vertailukauden tasoa. Yhtiö mainitsi kuitenkin, että tullien täysi vaikutus tulee vasta ensi vuonna, joten työtä niiden kompensoimiseksi tarvitaan edelleen.
Yhtiö korosti Fiskars-divisioonalla olevan matala kulurakenne ja hyvä pääoman tuotto, mikä on toki ollut tiedossa. Kasvua yhtiö tavoittelee mm. uusilla tuotteilla (lemmikkien hoito, sähköiset työkalut), vahvemmalla läsnäololla vähittäiskaupassa sekä lisäämällä medianäkyvyyttään. Nämä toimet ovat varsin tyypillisiä kuluttajatuoteyhtiölle, ja vasta niiden toteutus näyttää, pystytäänkö niillä luomaan esim. merkittävää kasvua. Toisaalta nämä vaativat myös osin kulujen lisäystä. Fiskars on kuitenkin kiihdyttänyt selvästi nykyisen johdon (Hahn) alaisuudessa uusien tuotteiden tuomista markkinoille, minkä vaikutukset alkavat nyt näkyä. Tätä kautta Fiskars-divisioonalla on mielestämme mahdollisuus kiihdyttää kasvua, vaikka sen markkinat ovat luonteeltaan kypsiä ja kasvavat vain vähän. Divisioonan vetäjä Hahn totesi divisioonan potentiaalisen kasvuvauhdin olevan 3-6 % luokkaa. Tämäkin ylittää 2-3 %:n lähivuosien kasvuennusteemme. Kommenteista välittyi mielestämme tavoite hakea kasvua nykyisellä suhteellisen hyvällä kannattavuustasolla. Tämä on linjassa ennusteidemme kanssa, joissa liikevoittomarginaali pysyy lähivuosina 13-14 % tasolla. Ensi vuoden osalta yhtiö kertoi odottavansa markkinan jatkuvan suunnilleen nykyisellään eli oleellista parannusta ei ole yhtiön odotuksissa. Kuten todettu, yhtiön omilla toimilla kasvua voidaan mielestämme saavuttaa. Divisioonaa on esitelty tarkemmin myös laajassa raportissamme.
Ei muutosta ennusteisiimme
Kaiken kaikkiaan tapahtuma antoi jonkin verran lisää tietoja Fiskars-divisioonan toiminnasta ja rakenteesta sekä tulevaisuuden suunnitelmista. Keskeisimmät asiat ennusteidemme kannalta olivat yhtiön näkemys ensi vuoden edelleen vaisusta markkinasta sekä Fiskars-divisioonan kasvupotentiaalista. Emme kuitenkaan näe tässä vaiheessa tarvetta tehdä muutoksia ennusteisiimme, jotka odottavat yhtiön palaavan liikevaihdon kasvuun ensi vuonna ja parantavan tulostaan selvästi 2026-27 aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
