Vaisala: Uusi palvelumalli mittapäiden kalibrointiin
Tiivistelmä
- Vaisala has launched a new service model, Vaisala Circular, aimed at improving the calibration and reuse of measurement heads, primarily for the Industrial segment.
- The service allows customers to order calibrated measurement heads from Vaisala's inventory and return used ones for maintenance and reuse, minimizing measurement disruptions.
- This model is expected to support Vaisala's service revenue growth and strengthen long-term customer relationships by increasing the relative cost of switching manufacturers.
- While the service business currently represents a minority of Vaisala's Industrial Measurements revenue, its share has been increasing, reaching 11.4% over the past 12 months.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Vaisala lanseerasi uuden aikaisempaa paremmin tuotteistetun palvelukonseptin, joka helpottaa mittapäiden huoltoa asiakkaiden näkökulmasta ja arviomme mukaan mahdollistaa Vaisalalle kannattavan palveluliiketoiminnan kasvattamisen. Palvelumallin tuoma kasvu lienee Vaisalan mittakaavassa suhteellisen pientä, mutta lisäksi uskomme toimintamallin tukevan asiakassuhteiden pitkäikäisyyttä, joka yhtiöllä on muutenkin korkealla tasolla.
Vaisala alkaa kierrättää asiakkaiden mittapäitä uudella konseptilla
Vaisala kertoi tiistaina lehdistötiedotteella lanseeravansa uuden mittapäiden kalibrointi- ja uudelleenkäyttöpalvelun, Vaisala Circularin, joka nähdäksemme koskee pääasiassa Teollisuus-segmentin laitteita. Palvelumalliin kuuluu, että asiakas voi tilata Vaisalan varastoista toimintavalmiita kalibroituja mittapäitä ja lähettää käytetyt mittapäänsä Vaisalalle säilytettäväksi, huollettavaksi ja myöhemmin uudelleenkäytettäväksi. Tällöin asiakkaalla on oma mittapäävaranto, josta osaa säilytetään Vaisalan toimesta. Toimintamalli minimoi mittauskatkokset asiakkaiden prosesseissa ja mahdollistaa tuotteiden hyödyntämisen koko pitkän elinkaaren ajan.
Malli tukee palveluliikevaihdon kasvua ja sitoo asiakkaita Vaisalaan
Vaisala on aiemminkin toteuttanut asiakkailleen mittapäiden kalibrointia, mutta uusi palvelumalli arviomme mukaan tuotteistaa toiminnan aikaisempaa paremmin ja tarjoaa selkeän ratkaisun mittauskatkosten välttämiseksi. Arvioimme tämänkaltaisen palveluliiketoiminnan olevan kannattavuudeltaan hyvää ja yhtiön keskiarvoa parempaa. Palveluiden osuus Vaisalan Teollisten mittausten liikevaihdosta on vähemmistössä, mutta yhtiö panostaa strategiassaan tämän osa-alueen kehittämiseen. Palveluiden raportoitu osuus on ollut isossa kuvassa nousussa ja oli viimeisten 12 kuukauden aikana 11,4 %. Näemme palvelulla olevan itse liikevaihdon lisäksi myös epäsuoria hyötyjä liiketoimintaan, sillä se tukee Vaisalan jo muutenkin pitkäkestoisten asiakassuhteiden jatkuvuutta lisäämällä mittauslaitteiden valmistajan vaihtamisen suhteellista kustannusta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
