Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Venäjän uusien autojen myynti kasvoi 2 % tammikuussa

Nokian Tyres

AEB:n (Association of European Business) torstaina julkaisemien lukujen mukaan Venäjän uusien autojen myynti kasvoi tammikuussa 2 % vuodentakaisesta 102 tuhanteen autoon. Tammikuu oli jatkoa joulukuussa takaisin kasvu-uralle taittuneisiin uusien autojen myyntilukuihin ja siten toinen perättäinen kasvukuukausi. Myyntimäärältään tammikuu on tyypillisesti Venäjän heikoin kuukausi ja parempaa tarttumapintaa kokonaismarkkinan vireystilasta saadaankin selvästi vahvemmista helmi- ja maaliskuun myyntiluvuista. Myynnin oikeansuuntaista jatkumista voidaan mielestämme kuitenkin pitää varovaisen positiivisena signaalina Venäjän talouden sekä Nokian Renkaiden tärkeän markkina-alueen orastavaa elpymistä ajatellen, vaikka kaksi peräkkäistä kuukautta ei Venäjän kaltaisessa syklisessä markkinaympäristössä vielä perusteita liialle optimismille tarjoakaan.

Vuoden 2019 aikana Venäjän uusien autojen myynti laski 2 % edellisvuodesta ja lopullinen myyntimäärä oli 1,76 miljoonaa autoa. Vuoden 2019 alussa Venäjällä astui voimaan arvonlisäveron korotus (18 %:sta 20 %:iin), millä oli kuluttajien heikentyneen ostovoiman kautta negatiivisia vaikutuksia myös autokauppaan. Kokonaisuudessaan Venäjän automarkkinalla on vielä pitkä matka vuosien 2012 ja 2013 volyymeihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä oli noin 3 miljoonan auton tasolla. Kelvollisesta vuoden aloituksesta huolimatta AEB arvioi takamatkan näihin huippuvuosiin pitenevän vielä vuonna 2020 ja Venäjän uusien autojen myynnin laskevan edellisvuoden tapaan haastavana säilyvässä markkinaympäristössä 2 % 1,72 miljoonaan autoon.

Venäjän uusien autojen kasvuluvuilla on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole mukana autojen ensiasennusrenkaissa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoilla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoiden kannalta kriittiseen autokantaan. Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkina-alueita sekä yksi yhtiön kasvustrategian painopistealueista. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vankka markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Aiemmin tällä viikolla julkaisemassaan Q4-raportissa Nokian Renkaat arvioi uusien autojen myynnin laskevan 2 % vuonna 2020. Renkaiden jälkimarkkinan sisäänmyynnin yhtiö puolestaan odottaa laskevan 3 % heijastellen erityisesti B-segmentin talvirenkaiden poikkeuksellisen korkeita varastotasoja.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut05.02.2020

201920e21e
Liikevaihto1 595,91 514,91 551,7
kasvu-%0,0 %−5,1 %2,4 %
EBIT (oik.)316,5272,4280,5
EBIT-% (oik.)19,8 %18,0 %18,1 %
EPS (oik.)2,881,531,58
Osinko1,581,581,58
Osinko %6,2 %18,2 %18,2 %
P/E (oik.)8,95,75,5
EV/EBITDA8,22,52,3

Foorumin keskustelut

Viime aikoina on ollut kirjoituksia, että tuotantokapasiteettia Nokian Renkailla kyllä riittää, mutta ongelmaksi saattaa tulla, ettei koko kapasiteett...
11.12.2025 klo 21.59
34
Tässä on Raulin kattavat kommentit Renkaidet menosta ja ennusteista eri alueilla. Nokian Renkaiden ennusteemme pohjautuvat raporteissa eri segmenttien...
5.12.2025 klo 7.13
- Sijoittaja-alokas
14
Eikö se oo jo viiskymppinen ukko jonka maailmanmestaruudesta 20vuotta tjsp? Toisaalta, sen ikäisiä uusien autojen ostajat ja sitä auton ensimm...
2.12.2025 klo 16.41
- Jukka
13
Joku kommentoi, että Kimillä on 3 miljoonaa Instagram seuraajaa. Rinkuloilla 8 000. Jo yksi postaus Kimiltä ja näkyvyys on 500 kertainen. On...
2.12.2025 klo 16.03
- Haapismake
34
Nokian Renkaille uusi ja varsin nimekäs brändilähettiläs ! Mielenkiintoinen julkaisu, itse en osaa sen tarkemmin arvioida mitä tuo käytännöss...
2.12.2025 klo 13.26
58
Aapeli kirjoitteli Deeren markkinanäkymistä mm. metsäkoneiden osalta, jotka on Nokian Raskaille Renkaille myös relevantteja. Markkina jatkuu...
27.11.2025 klo 8.07
- Rauli_Juva
15
Tässä on Raulin kommentit Euroopan uusien autojen myynneistä lokakuussa, joka vaikuttaa hieman myös Renkaisiin. ACEA:n (European Automobile ...
25.11.2025 klo 10.31
- Sijoittaja-alokas
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.