Venäjän uusien autojen myynti kasvoi 2 % tammikuussa
AEB:n (Association of European Business) torstaina julkaisemien lukujen mukaan Venäjän uusien autojen myynti kasvoi tammikuussa 2 % vuodentakaisesta 102 tuhanteen autoon. Tammikuu oli jatkoa joulukuussa takaisin kasvu-uralle taittuneisiin uusien autojen myyntilukuihin ja siten toinen perättäinen kasvukuukausi. Myyntimäärältään tammikuu on tyypillisesti Venäjän heikoin kuukausi ja parempaa tarttumapintaa kokonaismarkkinan vireystilasta saadaankin selvästi vahvemmista helmi- ja maaliskuun myyntiluvuista. Myynnin oikeansuuntaista jatkumista voidaan mielestämme kuitenkin pitää varovaisen positiivisena signaalina Venäjän talouden sekä Nokian Renkaiden tärkeän markkina-alueen orastavaa elpymistä ajatellen, vaikka kaksi peräkkäistä kuukautta ei Venäjän kaltaisessa syklisessä markkinaympäristössä vielä perusteita liialle optimismille tarjoakaan.
Vuoden 2019 aikana Venäjän uusien autojen myynti laski 2 % edellisvuodesta ja lopullinen myyntimäärä oli 1,76 miljoonaa autoa. Vuoden 2019 alussa Venäjällä astui voimaan arvonlisäveron korotus (18 %:sta 20 %:iin), millä oli kuluttajien heikentyneen ostovoiman kautta negatiivisia vaikutuksia myös autokauppaan. Kokonaisuudessaan Venäjän automarkkinalla on vielä pitkä matka vuosien 2012 ja 2013 volyymeihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä oli noin 3 miljoonan auton tasolla. Kelvollisesta vuoden aloituksesta huolimatta AEB arvioi takamatkan näihin huippuvuosiin pitenevän vielä vuonna 2020 ja Venäjän uusien autojen myynnin laskevan edellisvuoden tapaan haastavana säilyvässä markkinaympäristössä 2 % 1,72 miljoonaan autoon.
Venäjän uusien autojen kasvuluvuilla on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole mukana autojen ensiasennusrenkaissa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoilla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa jälkimarkkinoiden kannalta kriittiseen autokantaan. Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkina-alueita sekä yksi yhtiön kasvustrategian painopistealueista. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vankka markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Aiemmin tällä viikolla julkaisemassaan Q4-raportissa Nokian Renkaat arvioi uusien autojen myynnin laskevan 2 % vuonna 2020. Renkaiden jälkimarkkinan sisäänmyynnin yhtiö puolestaan odottaa laskevan 3 % heijastellen erityisesti B-segmentin talvirenkaiden poikkeuksellisen korkeita varastotasoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 595,9 | 1 514,9 | 1 551,7 |
kasvu-% | 0,02 % | −5,07 % | 2,43 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 272,4 | 280,5 |
EBIT-% (oik.) | 19,83 % | 17,98 % | 18,08 % |
EPS (oik.) | 2,88 | 1,53 | 1,58 |
Osinko | 1,58 | 1,58 | 1,58 |
Osinko % | 6,16 % | 18,60 % | 18,60 % |
P/E (oik.) | 8,90 | 5,56 | 5,39 |
EV/EBITDA | 8,20 | 2,48 | 2,29 |