Venäjän uusien autojen myynti kasvoi 7 % heinäkuussa
AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi heinäkuussa 7 % vuodentakaisesta 142 tuhanteen autoon. Heinäkuu oli näin ollen ensimmäinen merkittävään kasvuun kuluvana vuonna ponnistanut kuukausi ja samalla se tarjosi ensimmäisiä merkkejä koronahikan jälkeistä elpymistä ajatellen. AEB:n kommenttien mukaan kasvuun kääntyneiden myyntilukujen taustalla oli edelliskuukausilta patoutuneeksi jääneen kysynnän purkautuminen sekä heikkenevä rupla. Lisäksi uusien autojen myynti on AEB:n mukaan saanut tukea jatkuneista valtiotason toimista ja ilman tiettyjen valmistajien toimitushaasteita heinäkuu olisi voinut olla vielä toteutunuttakin parempi. Venäjän automarkkinan ennustettavuus on tällä hetkellä kuitenkin hyvin matala ja pandemiatilanteen etenemiseen ja sen mahdollisesti aiheuttamiin uusiin sulkutoimenpiteisiin liittyvät epävarmuudet korkeita. Lisäksi kun huomioidaan Venäjän toimintaympäristön syklinen perusluonne, ei hyvin sujuneesta heinäkuusta ole mielestämme vielä syytä tehdä liian optimistisia ja syvälle Nokian Renkaiden toimintaan ulottuvia johtopäätöksiä.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen myynti jatkoi odotetusti supistumistaan ja laski 11 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä heinäkuuhun päättyneellä jaksolla oli yhteensä 1,54 miljoonaa autoa. Vuoden 2019 alussa Venäjällä astui voimaan arvonlisäveron korotus (18 %:sta 20 %:iin), millä on yhdessä koronapandemian puhaltaman navakan vastatuulen kanssa ollut negatiivisia vaikutuksia autokauppaan. Kokonaisuudessaan Venäjän automarkkinoilla onkin rutkasti kirittävää vuosien 2012 ja 2013 tasoihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä liikkui noin 3 miljoonassa autossa. Vuonna 2020 takamatka näihin piikkivuosiin tulee luonnollisesti kasvamaan koronamoukarin iskiessä tuntuvasti jo valmiiksi kimurantissa asennossa olleeseen markkinaan. Tätä heijastellen AEB odottaa uusien autojen vertailukelpoisen myynnin laskevan kuluvana vuonna 24 % 1,3 miljoonaan autoon. Keskeisimmät oletukset AEB:n voimassa olevan ennusteen taustalla ovat valtiotason tukitoimien jatkuminen sekä koronapandemian toiselta aallolta ja uusilta sulkutoimilta välttyminen.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole lainkaan mukana renkaiden ensiasennusmarkkinassa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkiasennusmarkkinalla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti heijastuu jälkiasennusmarkkinan juoksuvauhdin kannalta kriittiseen autokantaan ja toimii markkinaan ikään kuin syöttöfunktiona. Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkinoita sekä yksi yhtiön kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vahva markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Venäjän Rengasmarkkina oli Nokian Renkaiden kannalta kinkkisessä asennossa jo ennen koronaviruksen aiheuttamia rasitteita, sillä jakeluportaan varastotasot olivat poikkeuksellisen korkeita erityisesti B-segmentin talvirenkaissa. Haastavan alkuasetelman ja koronapandemian etulinjoista läpi tulleiden vaikutusten todellisesta yhteisvaikutuksesta saatiinkin viime viikolla tarkempaa konkretiaa, kun Nokian Renkaat kommentoi Q2-raportissaan Venäjän liikevaihdon laskeneen 23 % vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 286,6 | 1 434,3 |
kasvu-% | −0,64 % | −18,84 % | 11,48 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 134,8 | 238,4 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 10,47 % | 16,62 % |
EPS (oik.) | 2,88 | 0,67 | 1,33 |
Osinko | 0,79 | 0,79 | 1,25 |
Osinko % | 3,08 % | 9,67 % | 15,30 % |
P/E (oik.) | 8,90 | 12,25 | 6,14 |
EV/EBITDA | 8,16 | 4,68 | 2,82 |