Venäjän uusien autojen myynti kasvoi 7 % lokakuussa
AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi lokakuussa 7 % vuodentakaisesta 154 tuhanteen autoon. Venäjän automarkkinalla vuoden viimeinen neljännes on tyypillisesti vahva. AEB:n edustajan mukaan lokakuun hyvän kehityksen taustalla olivat suurimpien valmistajien paikalliset tuotantoyksiköt, jotka mahdollistivat toimitukseen globaaleja toimitusketjuja parempaa joustavuutta. Nokian Renkaiden kannalta hyvä vauhtista elpymistään jatkanut uusien autojen myynti on luonnollisesti positiivinen asia, vaikka Venäjän syklisessä talousympäristössä tilanteet voivat muuttua nopeastikin.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen myynti jatkoi supistumistaan ja laski 10 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä lokakuuhun päättyneellä jaksolla oli yhteensä 1,53 miljoonaa autoa. Venäjän autokauppa on viimeisen kahden vuoden aikana ollut ikään kuin kahden tulen välissä vuoden 2019 alussa voimaan astuneen arvonlisäveron korotuksen (18 %:sta 20 %:iin) ja kuluvana vuonna koronapandemian aiheuttamia poltteita heijastellen. Isossa kuvassa Venäjän automarkkinalla onkin vielä rutkasti kirittävää vuosien 2012 ja 2013 tasoihin, jolloin vuotuinen myyntimäärä liikkui noin 3 miljoonassa autossa. Vuonna 2020 takamatka näihin huippuvuosiin tuleekin kasvamaan koronapandemian kysyntää näkyvästi heikentäneiden vaikutusten seurauksena. AEB päivitti koko vuoden myyntiennustettaan 1,5 miljoonaa autoon (14 % lasku vuodesta 2019) ja hyvin sujuneen lokakuun perusteella järjestö näkee tämän arvion edelleen paikkaansa pitävänä.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole lainkaan mukana renkaiden ensiasennusmarkkinassa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkiasennusmarkkinalla myytävien renkaiden lukumäärään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti heijastuu jälkiasennusmarkkinan juoksuvauhdin kannalta kriittiseen autokantaan ja toimii markkinaan eräänlaisena syöttöfunktiona. Venäjä on yhdessä Pohjoismaiden kanssa Nokian Renkaiden ydinmarkkinoita sekä yksi yhtiön kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiöllä on Venäjällä pitkä operatiivinen historia ja vahva markkina-asema sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Nokian Renkaiden kannalta Venäjän rengasmarkkina oli jo ennen koronapandemian aiheuttamaa kysyntäkuoppaa kimurantissa asennossa, sillä jakeluportaan varastotasot olivat korkeita erityisesti B-segmentin talvirenkaissa. Tämän ongelman taklaamiseksi ja sisäänmyynnin vauhdittamiseksi yhtiö käynnisti toimenpiteet jo vuoden alussa. Yhtiön tarkempien kommenttien mukaan nämä toimet ovat myös purreet toivotulla tavalla ja ilman merkittäviä kysyntäkuvan takapakkeja varastohaasteiden tulisi olla selätettyjä vuoden loppuun mennessä.
Nokian Renkaat julkisti Q3-raporttinsa lokakuun lopussa ja tuorein yhtiöpäivityksemme on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 353,9 | 1 477,9 |
kasvu-% | −0,6 % | −14,6 % | 9,2 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 193,0 | 300,0 |
EBIT-% (oik.) | 20,0 % | 14,3 % | 20,3 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 1,06 | 1,68 |
Osinko | 1,14 | 1,30 | 1,40 |
Osinko % | 4,5 % | 19,9 % | 21,4 % |
P/E (oik.) | 14,23 | 6,20 | 3,89 |
EV/EBITDA | 8,16 | 3,16 | 2,03 |
