Venäjän uusien autojen myynti laski 2 % joulukuussa
AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski joulukuussa 2 % 167 tuhanteen autoon. AEB:n edustajan mukaan joulukuun myyntiluvut olivat pienoinen pettymys, eikä pitkin syksyä heikentyneen ruplan, sulkutoimista patoutuneiksi jääneiden ostohalujen sekä valmistajien hinnannostoja ennakoineen kysynnän muodostama piristysruiske ollut toivotun tehokas. AEB:n kommenteista oli havaittavissa myös se, että Venäjän automarkkina vaikuttaa kevään ja syksyn voimaliikkeiden jälkeen rauhoittuneen lähemmäs normaalia olomuotoaan. Nokian Renkaiden kannalta Venäjän toimintaympäristön piirun verran vakaammaksi käynyt asento on tietysti huojentavaa, vaikka Venäjän kaltaisessa markkinassa uudet tilanteet voivat tulla vastaan nopeastikin.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti jatkoi supistumistaan ja laski 9 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä joulukuuhun päättyneellä jaksolla oli 1,52 miljoonaa autoa. Venäjän autokaupan kahden viimeisen vuoden narratiivi on jo liiankin tuttu ja markkinaa on puristettu kahdesta suunnasta vuoden 2019 alussa voimaan astunutta arvonlisäveronkorotusta sekä koronapandemian aiheuttamaa kuoppaa heijastellen. Isossa kuvassa Venäjän automarkkinassa on kuitenkin runsaasti kasvupotentiaalia, sillä tämänhetkiset myyntimäärät ovat vielä kaukana 2010-luvun alun noin 3 miljoonan auton huippuvuosista. Ensi vuonna AEB odottaa tämän takamatkan hieman kutistuvan ja uusien autojen myynnin kirivän 1,63 miljoonaan autoon. Erityisesti alkaneen vuoden ensimmäisellä puoliskolla kasvun tulisi olla mataliksi jääneiden vertailulukujen myötä hyvinkin reipasta.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka Nokian Renkaat ei ole mukana renkaiden ensiasennusmarkkinassa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkiasennusmarkkinalla myytävien renkaiden lukumäärään. Tämä dynamiikka näkyy juuri Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa jälkiasennusmarkkinan kannalta olennaiseen autokantaan ja toimii markkinaan ikään kuin syöttöfunktiona. Venäjä on yksi Nokian Renkaiden päämarkkina-alueista ja myös yksi yhtiön kasvustrategian kulmakivistä. Yhtiö on toiminut Venäjällä pitkään ja saavuttanut hyvän markkina-aseman sekä talvi- että kesärenkaiden yläsegmenteissä. Vaikka Nokian Renkaiden viime vuodet Venäjällä ovat olleet kuoppaisia, emme usko pääosin ulkoisten tekijöiden aiheuttamien vaikeuksien heikentäneen yhtiön paikallista kilpailukykyä. Näitä tekijöitä heijastellen pidämme Venäjää Nokian Renkaille selvänä pidemmän aikavälin mahdollisuutena, emmekä uhkana, vaikka markkinan kehitykseen liittyykin aina oman vaikutusvallan ulkopuolella olevia tekijöitä.
Kävimme vastikään Q&A-vastauksen ja videon muodossa hieman tarkemmin läpi Nokian Renkaiden Venäjän tuotantolaitosta ja ylipäänsä yhtiön paikallisia kilpailuetuja. Vajaan kuukauden päästää saadaan tarkasteluun myös tuoreita operatiivisia numeroita ja konkreettisia linjanvetoja alkaneelle vuodelle, kun yhtiö julkistaa tilinpäätöksensä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 353,9 | 1 477,9 |
kasvu-% | −0,64 % | −14,60 % | 9,16 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 193,0 | 300,0 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 14,25 % | 20,30 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 1,06 | 1,68 |
Osinko | 1,14 | 1,30 | 1,40 |
Osinko % | 4,45 % | 16,23 % | 17,48 % |
P/E (oik.) | 14,23 | 7,58 | 4,76 |
EV/EBITDA | 8,16 | 3,82 | 2,47 |