Verkkokauppa.com järjestää mielenkiintoisen pääomamarkkinapäivän keskiviikkona
Verkkokauppa.com järjestää keskiviikkona kello 12.30 alkaen etänä seurattavan pääomamarkkinapäivän (CMD). Tilaisuudessa toimitusjohtaja Porkka esittelee helmikuussa lanseerattua strategiaa ja talousjohtaja Forssell antaa päivityksen taloudellisesta kehityksestä. Yhtiön tuore teknologiajohtaja Tulokas esittelee yhtiön itse kehittämää tietojärjestelmää, jonka ympärillä pyörivät kaikki tärkeät toiminnot kuten verkkosivut, logistiikka, varastonhallinta, ostot ja kassajärjestelmä. Kaupallinen johtaja Järveläinen esittelee puolestaan yhtiön valikoimaa.
Odotamme yhtiön kertovan CMD:llä etenkin siitä, miten helmikuussa päivitetyn strategian toteuttaminen on tähän mennessä edennyt eri osa-alueilla (kts. kuvat). Uudessa strategiassa keskeistä on myynnin vahvan kasvun jatkaminen verkkokanavan kasvun siivittämänä. Luottokorttidatan perusteella vähittäiskaupassa verkkokanava on jatkanut vahvaa kasvuaan myös heinä-elokuussa ja uskomme tämän antaneen edelleen myötätuulta yhtiölle. Strategian mukaisista kasvua kiihdyttävistä uusista kategorialaajennuksista tai tuotevalikoimaa laajentavista yritysostoista ei toistaiseksi ole kerrottu ja CMD on yksi mahdollinen paikka näille julkistuksille.
Myös kulurakenteen tehostamiseen tähtäävä Jätkäsaaren varaston automatisointi on aloitettu, mutta muista kulutasoa tehostavista projekteista ei vielä ole annettu tarkempaa aikataulua ja näihinkin voidaan saada CMD:llä päivitystä. Myös tummia pilviä on pandemiasta toistaiseksi hyötyneillä kodintekniikanmyyjillä horisontissa, sillä osissa elektroniikan kategorioissa (mm. näytönohjaimet ja televisiot) saatavuus on heikentynyt komponenttipulan myötä. Myös muissa Aasiasta tulevissa tuotteissa nousseet merikonttirahtien hinnat voivat alkaa painaa kannattavuutta eteenpäin mentäessä tai pakottavan hinnannostoihin. Huolta pienentää se, että Q2-raportissa tästä ilmiöstä ei vielä nähty isompia merkkejä ja yhtiö oli myös varautunut saatavuushaasteisiin kasvaneilla varastoilla. Uskomme yhtiön valottavan kuitenkin tilannetta nyt loppuvuoden osalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 553,6 | 589,0 | 637,0 |
kasvu-% | 9,82 % | 6,40 % | 8,15 % |
EBIT (oik.) | 20,4 | 23,2 | 25,3 |
EBIT-% (oik.) | 3,68 % | 3,94 % | 3,98 % |
EPS (oik.) | 0,34 | 0,39 | 0,42 |
Osinko | 0,45 | 0,25 | 0,26 |
Osinko % | 6,32 % | 10,47 % | 11,15 % |
P/E (oik.) | 20,80 | 6,08 | 5,55 |
EV/EBITDA | 12,20 | 3,19 | 2,88 |