Verkkokauppa.com käynnistää muutosneuvottelut
Muutosneuvottelut ovat seurausta organisaatiorakenteen uudistamisesta ja tehostamisesta, joiden avulla yhtiö pyrkii saavuttamaan nykytulokseensa nähden huomattavia vuosisäästöjä. Perimmäisenä syynä on kuitenkin pitkään jatkunut heikko markkina, jolle ei ole nähtävissä käännettä lyhyellä tähtäimellä. Neuvotteluilla on negatiivinen vaikutus vuoden 2024 raportoituun tulokseen, mutta toisaalta niiden pitäisi tuoda helpotusta ennustamaamme tahmeaan operatiiviseen tulokseen vuosina 2025–26. Tätä dynamiikkaa kuitenkin pahasti sekoittaa markkinaympäristön alakuloisuus ja siitä seuraava lähes rakenteellinen hintakilpailu. Suhtaudumme uutiseen neutraalisti, sillä nämä ovat mielestämme vaadittavia toimenpiteitä liiketoiminnan kestävän operoinnin takaamiseksi. Tulemme tarkastelemaan muutosneuvotteluiden vaikutusta ennusteisiimme lähiaikoina.
Tarkoituksena löytää rakenteellisia säästöjä
Organisaatiomuutoksella ja muutosneuvotteluilla tähdätään noin 2,5 MEUR:n vuotuisiin kustannussäästöihin, joiden arvioidaan toteutuvan täysimääräisesti vuonna 2025. Muutosneuvotteluiden piirissä on noin 220 työtehtävää, joista enintään 45 saatetaan lakkauttaa. Organisaatiomuutoksen ja muutosneuvotteluiden arvioidaan tuovan enimmillään noin miljoonan euron kustannuksen vuodelle 2024, joka arviomme mukaan tullaan kirjaamaan Q4:lle kertaluonteisena eränä.
Käsityksemme mukaan henkilöstövähennykset koskee pääosin myymälähenkilökunnan ulkopuolisia työtehtäviä. Tähän vaikuttaa se, että osa myymälähenkilöstön työsopimuksista on tuntiperusteisia, eivätkä ne siten ole luettavissa muutosneuvotteluiden tai kustannussäästöjen piiriin. Tiedotteessa todettiin, että haettavat säästöt ovat osa uutta strategista kokonaisuutta. Siten uskomme, että sisäisesti tehdyt panostukset tehokkuuteen (ml. automaatio) toimivat osaltaan mahdollistajana henkilötyövuosien leikkauksille mm. tukitoiminnoissa. Siten tämän pitäisi tarjota tulevaisuutta ajatellen jonkin asteista skaalautumispotentiaalia, mutta kulurakenteen ja siten kestävän tulostason arviointi on vielä tässä vaiheessa haastavaa volatiilin ja rikkonaisen viimeisen puolivuosikymmenen tähden.
Toimialan volyymit laskeneet merkittävästi
Suomen kodinelektroniikan markkina on laskenut tasaisesti viimeisen muutaman vuoden ajan. Tätä ennen markkina sai koronapandemiasta piristettä, mikä myös osaltaan selittää pitkään kestänyttä laskua yhdessä kuluttajan heikon ostovoiman kanssa. Arviomme mukaan markkinatilanteessa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia, mihin tulemme saamaan vahvistusta Gigantin emoyhtiön (Currys) ensi viikon torstaina julkaistavien myyntitietojen eli ”trading update” -raportin myötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 502,9 | 471,1 | 499,4 |
kasvu-% | −7,42 % | −6,31 % | 6,01 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 0,0 | 3,6 |
EBIT-% (oik.) | 1,22 % | 0,00 % | 0,72 % |
EPS (oik.) | 0,08 | −0,03 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,02 |
Osinko % | 1,39 % | ||
P/E (oik.) | 33,20 | - | 50,23 |
EV/EBITDA | 11,09 | 14,66 | 8,76 |