Verkkokauppa.com: Markkina normalisoituu ennemmin tai myöhemmin
Q2 oli kaksijakoinen myynnin rojahdettua odotuksiamme enemmän, mutta tuloksen oltua vastoin odotuksiamme positiivinen, kun säästöohjelma alkoi realisoitua odotuksiamme nopeammin. Iso kuva on ennallaan ja paluu yhtiölle normaalimpaan tulostasoon riippuu markkinatilanteen normalisoitumisen ajankohdasta, johon liittyy edelleen isoa epävarmuutta. Käynnissä olevan säästöohjelman toteuttamisen myötä ydinliiketoiminta on kuitenkin mielestämme hyvissä asemissa kestämään vaikeammat ajat. Toistamme tavoitehintamme 2,9 euroa ja käännämme suosituksen lisää-tasolle (aik. vähennä). Mielestämme tuotto/riski-suhde on nykykurssilla kyllin hyvä.
Myynti syöksyi, mutta tulos oli pelättyä parempi
Yhtiön liikevaihto laski 10 %:lla 113 MEUR:oon, ja alitti ennusteemme (117 MEUR). Myynti laski kotimaassa aiempaa jyrkemmin noin 11 %:lla ja vientiliiketoiminta oli vertailukauden tasolla. Q2:n oikaistu liiketulos parani 1,0 MEUR:oon (Q2’22: -0,2 MEUR), kun olimme odottaneet sen painuvan -0,9 MEUR tappiolle. Tulosylitystä suhteessa odotuksiimme selitti henkilöstökuluissa nähty 17 %:n lasku 8,3 MEUR:oon ja muutosneuvotteluiden säästövaikutus tuli tuloslaskelmaan läpi odotuksiamme nopeammin. Yhtiö oli markkinaympäristöön liittyvissä kommenteissaan edelleen hyvin varovainen tulevasta, mikä on ymmärrettävää, sillä kuluttajien ostovoimassa ei ole toistaiseksi havaittavissa elpymistä ja markkinatilanteen helpottamisen ajankohtaan ei ole vielä näkyvyyttä. Vaihto-omaisuuden väheneminen 70 MEUR:oon (Q2’22: 87 MEUR) oli hyvä uutinen sen pienentäessä varastoinnin kuluja.
Isossa kuvassa ennusteemme ovat ennallaan
Laskimme 2023 liikevaihdon ennustettamme 4 %:lla 517 MEUR:oon (2022: 543 MEUR), mutta liikevoiton ennustettamme nostimme 13 %:lla 9,9 MEUR:oon (2022: 3,5 MEUR). Yhtiön käynnissä olevalla säästöohjelmalla, tavoitellaan vuositasolla 10 MEUR:n tulosparannusta, josta vuoden 2023 aikana odotetaan toteutuvan noin 5-8 MEUR (run rate) ja yhtiö kertoi etenevänsä aikataulussa ohjelman osalta. Yhtiö keskittyy edelleen sen kannattavien ydinkategorioiden liiketoimintaan ja isommat rönsyilyt valikoimasta ajetaan alas. Näemme tämän oikean suuntaisena toimena. Verkkosivuston toiminnallisuuden parantamisessa on jo edistytty alkuvuoden aikana mm. tavaroiden löydettävyyden näkökulmasta ja ensiaskeleita dynaamisen hinnoittelun käyttöönotosta oli jo otettu. Henkilöstövähennyksetvaikutukset näkyivät jo Q2:lla toimista on kaikkiaan toteutettu vasta hieman alle puolet. Korostamme myös, että kodintekniikan markkinan heikkous on pääsyy yhtiön vaisuun kannattavuuteen (liikevoitto: 2023e 1,9 %) ja normaalimmassa markkinassa vähintään 2,5 %:n tason pitäisi historian perusteella olla saavutettavissa. Ennakoimme yhtiön kasvun kiihtyvän 9 %:iin 2024 alkaen markkinan helpottaessa ja liikevoittomarginaalin elpyvän 2,6 %:iin. 2025-ennusteemme ovat nyt 611 MEUR:n liikevaihto ja 2,8 %:n liikevoitto.
Pidemmän ajan potentiaali houkuttelee ja nousemme varovasti kyytiin
Osakkeen vuoden 2023 P/E-kerroin 18x on yli hyväksymämme tason. Käynnissä olevan mittavan säästöohjelman realisoituminen näkyy kunnolla vasta 2024 tuloksessa, jolloin kerroin (P/E 12x) painuu jo houkuttelevaksi. Osakkeen hinnoittelu alkaa olla linjassa verrokkien kanssa, mitä pidämme oikeana lähtökohtana. Pidemmän ajan tuloskasvun realisoituminen (2023-26 30 % CAGR) on osakkeen tärkein ajuri ja myös osingonmaksuun paluu riippuu siitä. Epävarmuutta ennustammamme tuloskasvun läpituloon liittyy edelleen, sillä ennusteessamme noin puolet tulosparannuksesta lepää markkinan elpymisen harteilla kun toinen puoli raavitaan kokoon säästöohjelmasta. Näemme osakkeen tuotto/riski-suhteen kyllin hyväksi nykyisellä matalalla osakekurssilla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
