Verkkokauppa.com Q1-aamutulos: Tulos ennusteita heikompi, lavea ohjeistus toistettiin
Verkkokauppa.comin Q1-raportti jäi kaikin osin odotuksista. Kvartaalia leimasi yhtiön strateginen halu pysyä poissa ankarimmasta hintakilpailusta ja suojella kannattavuuttaan esimerkiksi myyntikatteen ja kustannussäästöjen avuin. Ohjeistus säilyi odotetusti ennallaan markkinaympäristön ollessa vielä haastava ja lähitulevaisuuden näkymän sumuinen. Ennusteista jääneellä Q1:llä tulee olemaan negatiivinen vaikutus koko vuoden ennusteisiimme, sillä emme usko loppuvuoden ennusteissa olevan merkittävää muutospainetta.
Volyymiä ei haettu hinnalla millä hyvänsä
Verkkokauppa.comin Q1-liikevaihto alitti meidän sekä konsensuksen odotukset. Konsernitasolla liikevaihto oli 108 MEUR, joka vastaa noin 11,5 %:n laskua vertailukauteen nähden. Liikevaihto laski läpi myyntikanavien ja tuotelinjojen, mutta surullista on edelleen se, että kuluttajamyynti ei näytä minkään kaltaisia merkkejä palautumisesta. Raportin valopilkkuna voimme nostaa edellisten kvartaalien tapaan hyvin suoriutuneen private label-tuotteiden myynnin, joka nousi Q1:llä 6 % ja oli kokonaismyynnistä 6 %. Kokonaisuudessaan näemme Q1:n myynnillisesti heikkona, mutta nyt tietäen yhtiön strateginen lähestymiskulma hinnoitteluun selittää se yli 10 %:n laskun. Ainoana huolen merkkinä nostamme esille mahdollisesti hävityn markkinaosuuden. Markkinan avautuessa tulee yhtiön hinnoin hakea menetetyt asiakkaat takaisin omiin myyntikanaviinsa.
Suhteellinen myyntikate yllättävän hyvä
Verkkokauppa.comin Q1-kannattavuus jäi vertailukauden tasoilta sekä analyytikoiden odotuksista pääosin odotuksia nopeamman liikevaihdon laskun myötä. Myyntikate-% oli yllättävän vahva. Suhteellinen myyntikate-% nousi lähes prosenttiyksiköllä 17,3 %:iin ollen historiallisen korkealla tasolla. Katetta arviomme mukaan kohotti valikoimaan tehtyjen virtaviivaistamistoimien lisäksi fiksu hinnoittelu. Kiinteät kulut laskivat 2 % täysin henkilöstökulujen vetämänä. Osa tulosparannusohjelman hyödyistä näemmä suli laskeneeseen volyymitasoon. Raportoituna kannattavuus painui pakkasen puolelle, mutta oikaistuna Q1-liikevoitto oli 0,5 MEUR (0,5 % liikevaihdosta), joka sekin jäi meidän ja konsensuksen ennusteista. Odotuksia heikompi kannattavuus johtui, ainakin meidän osaltamme, arvioita suuremmista kiinteistä kuluista. Tuloslaskelman alimmilla riveillä ei nähty suuria yllätyksiä, jolloin odotuksista jääneen -0,02 euron osakekohtaisen tuloksen pääajurina toimi ennusteita heikompi kannattavuus.
Lavea ohjeistus ennallaan, markkina jatkuu edelleen haastavana
Yhtiön paranevaa tulosta indikoiva ohjeistus säilyi ennallaan markkinaympäristön ollessa vielä haastava. Riskiä tulosalitukselle mielestämme tuo ensinnäkin odotuksista jäänyt Q1-tulos sekä aiemmista odotuksista viivästyneet koronlaskut, joiden avulla yhtiö uskoo H2:n olevan kulutusmielessä ensimmäistä vuosipuolikasta suotuisampi. Toistaiseksi seuraamiemme kauppa- ja kuluttajatuoteyhtiöiden joukossa ei ole kuulunut merkkejä kulutusympäristön paranemisesta, mikä asettaa huomattavaa painetta H2:n tulosparannukselle. Q2 on yhtiön kehittyvien kategorioiden osalta sesonkimielessä (grillit, pyörät, potkulaudat yms.) tärkeä, ja arvioimme viivästyneen kevään tuoneen huhtikuulle jonkin asteista myynnin siirtymää. Nähtäväksi jää tuleeko myynti todella ”siirtymään” vai koituuko tästä myynnin menetystä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 502,9 | 489,3 | 516,7 |
kasvu-% | −7,42 % | −2,70 % | 5,60 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 6,8 | 9,7 |
EBIT-% (oik.) | 1,22 % | 1,39 % | 1,87 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,08 | 0,14 |
Osinko | 0,00 | 0,05 | 0,10 |
Osinko % | 2,15 % | 4,16 % | |
P/E (oik.) | 33,92 | 27,92 | 16,81 |
EV/EBITDA | 11,32 | 8,30 | 6,73 |