Verkkokauppa.com Q1 perjantaina - odotamme lisätietoja kasvupanostuksista
Verkkokauppa.com julkistaa Q1-tuloksensa perjantaina klo 8:00. Kausiluontoisesti hiljaisella Q1:llä huomio keskittyy yhtiön kasvun kiihdyttämiseen tähtääviin toimenpiteisiin sekä liikevaihdon kasvuvauhtiin. Yhtiön kasvusuunnitelmien konkretisoituminen Q1-raportin yhteydessä olisi toivottavaa, sillä yhtiön arvon kasvun kannalta liikevaihdon kasvu on lyhyellä aikavälillä keskiössä.
Ennustamme Verkkokauppa.comin liikevaihdon kasvavan 16 %:lla 97 MEUR:oon (konsensus 93,4 MEUR). Markkinatilanne Suomessa on jatkanut piristymistään ja samalla hintakilpailu on pysynyt kireänä. Verkkokauppa.com kertoi Q4-tuloksensa yhteydessä tulevansa olemaan aiempaa aggressiivisempi omassa hinnoittelussaan ja laittavansa liikevaihdon kasvun selvälle etusijalle kuluvana vuonna. Päätös on mielestämme täysin oikea ja yhtiön arvon kasvun kannalta liikevaihdon kasvu on lyhyellä aikavälillä ylivoimaisesti tärkein mittari. Yhtiön aggressiivisempi hinnoittelu yhdessä markkinan piristymisen ja kodinelektroniikan ulkopuolisten tuoteryhmien kasvun kanssa ovat keskeiset ajurit vahvan kasvun taustalla.
Yhtiön aiempaa aggressiivisempi hinnoittelu tulee heijastumaan negatiivisesti yhtiön kannattavuuteen. Odotamme yhtiön myyntikatteen laskevan 15,2 %:iin (Q1’16: 15,6 %), kun aggressiivinen hinnoittelu hautaa alleen myyntimixin ja Apurahan positiiviset vaikutukset. Kulujen osalta emme odota suurempia yllätyksiä ja kulut kasvavat selvästi liikevaihtoa hitaammin. Yhtiö on todennäköisesti lisännyt Q1:llä markkinointipanostuksiaan, mutta samalla henkilöstömäärän pitäisi kasvaa vain yksittäisillä henkilöillä suhteessa vuodentakaiseen. Kokonaisuutena ennustamme liikevoittomarginaalin olevan edellisvuoden tasolla 2,8 %:ssa ja liikevoiton 2,7 MEUR:ssa (konsensus 2,8 MEUR).
Tuloksen osalta Q1 on kausiluontoisesti pieni ja raportin päähuomio keskittyykin yhtiön toimenpiteisiin ja kommentteihin kasvun kiihdyttämiseksi. Yhtiö on aggressiivisen hinnoittelunsa lisäksi kertonut avaavansa 1-2 uutta myymälää ja lanseeraavansa 2 uutta päätuotealuetta kuluvana vuonna. Arvioimme yhtiön avaavan uudet myymälät Turkuun ja pääkaupunkiseudulle syksyn aikana. Odotammekin yhtiöltä lisätietoja näistä hankkeista Q1-tuloksen yhteydessä, sillä ne ovat hinnoittelun ohella keskiössä yhtiön kasvun kiihtymisen kannalta.
Verkkokauppa.com on ohjeistanut liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton ylittävän vuoden 2016 tason. Ohjeistus on varovainen, mutta emme odota siihen muutoksia vielä tässä kohtaa vuotta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 371,5 | 448,2 | 538,0 |
kasvu-% | 8,09 % | 20,65 % | 20,04 % |
EBIT (oik.) | 12,8 | 17,9 | 24,0 |
EBIT-% (oik.) | 3,45 % | 3,99 % | 4,47 % |
EPS (oik.) | 0,23 | 0,32 | 0,43 |
Osinko | 0,19 | 0,19 | 0,21 |
Osinko % | 2,72 % | 11,59 % | 12,80 % |
P/E (oik.) | 29,77 | 5,17 | 3,84 |
EV/EBITDA | 19,78 | 2,18 | 1,62 |