Verkkokauppa.com Q1 - vahva osoitus liiketoimintamallin toimivuudesta
Verkkokauppa.com julkisti aamulla erinomaisen Q1-raportin. Yhtiön liikevaihto kasvoi selvästi markkinaodotuksia voimakkaammin ja liikevoitto ylitti odotukset skaalautuvan liiketoimintamallin ansiosta. Näemme markkinaennusteissa nousupaineita vahvan raportin myötä ja odotamme selvästi positiivista kurssireaktiota tälle aamulle.
Verkkokauppa.comin Q1-liikevaihto kasvoi 20 % 100 MEUR:oon ylittäen kirkkaasti markkinan 93,4 MEUR:n ennusteen ja meidän 97 MEUR:n ennusteemme. Liikevaihdon kasvua tuki yhtiön aggressiivinen hinnoittelu ja markkinan elpyminen. Markkina on katsauskaudella Suomessa ollut yllättävän vahva ja GfK:n mukaan kodinelektroniikkamarkkina kasvoi Q1:llä 9,3 %. Vaikka kauppapäivien suurempi lukumäärä selittääkin osan tästä muutoksesta, on markkinan veto ollut huomattava.
Yhtiön aggressiivinen hinnoittelu heijastui sen kannattavuuteen ja myyntikate laski vielä odotuksiamme voimakkaammin 14,7 %:iin (Q1’17e: 15,2 % ja Q1’16: 15,6 %). Yhtiön kommenttien perusteella Apuraha on tukenut katsauskaudella tulosta merkittävästi ja näin ollen yhtiö on ollut hinnoittelussaan todella aggressiivinen. Aggressiivisesta hinnoittelusta huolimatta yhtiön liikevoitto kasvoi 30 %:lla, kun liiketoimintamalli näytti skaalautuvuuttaan. Q1-raportti on erinomainen esimerkki siitä, minkä takia kasvu on yhtiön arvonluonnin kannalta keskeisessä roolissa. Tuloslaskelman alemmilla riveillä ei yllätyksiä nähty ja EPS oli lopulta 0,06 euroa (Q1’17e: 0,05 euroa).
Strategisten kasvuhankkeiden osalta yhtiö kertoi jo eilen laajentavansa valaisimien myyntiin Suomessa. Valaisimet sopivat mielestämme hyvin yhtiön nykyiseen tuotetarjontaan ja lähtökohtaisesti yhtiöllä on mielestämme hyvät edellytykset kasvaa pitkällä aikavälillä merkittäväksi toimijaksi Suomen pirstaloituneella valaisinmarkkinalla. Uusien liikkeiden avaamisesta yhtiö oli raportissaan edelleen vaitonainen ja arviomme mukaan yhtiö etsii edelleen sopivia tiloja. Oulun ja Pirkkalan myymälöiden muutot ovat käynnissä ja uudet laajennetut myymälät ovat käytössä kesän lopussa.
Verkkokauppa.com toisti odotetusti ohjeistuksensa, jossa se odottaa liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan edellisvuodesta. Suhteessa markkinaennusteisiin ohjeistus on konservatiivinen, mutta mahdollinen ohjeistuksen tarkistaminen tehdään Q4:n aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 371,5 | 448,2 | 538,0 |
kasvu-% | 8,09 % | 20,65 % | 20,04 % |
EBIT (oik.) | 12,8 | 17,9 | 24,0 |
EBIT-% (oik.) | 3,45 % | 3,99 % | 4,47 % |
EPS (oik.) | 0,23 | 0,32 | 0,43 |
Osinko | 0,19 | 0,19 | 0,21 |
Osinko % | 2,72 % | 11,59 % | 12,80 % |
P/E (oik.) | 29,77 | 5,17 | 3,84 |
EV/EBITDA | 19,78 | 2,18 | 1,62 |