Verkkokauppa.com Q2 huomenna: Joulu tuli yhtiölle etuajassa
Verkkokauppa.com julkistaa Q2-raporttinsa huomenna 08.00. Yhtiö antoi tiistaina positiivisen tulosvaroituksen ja ennakkotietoja Q2-tuloksesta ja nostimme ennusteemme nyt ennakkotietojen tasolle. Yhtiön kvartaali on sujunut korona-poikkeusolojen vauhdittamana häikäisevän hyvin kasvun oltua 14 % ja vertailukelpoisen liiketuloksen 4,8 MEUR. Tulos ylittää jopa viimeisimmän joulukvartaalin liiketuloksen (4,5 MEUR), jolloin tulos on kausiluontoisesti normaalisti selvästi vahvin Black Fridayn ja joulukaupan tukemana. Tuloksen ollessa tiedossa Q2-raportin oleellisinta antia ovat yhtiön näkymät. Leveät ohjeistushaarukat kertovat korkeasta epävarmuudesta ja niiden keskikohtien perusteella tulos vaikuttaisi jopa hieman laskevan H2:lla. Odotamme yhtiön avaavan raportissa tarkemmin oletuksiaan nykyisen ohjeistushaarukan taustalla. Osakkeen arvonmäärityksen kannalta on ratkaisevaa, miten tuloskasvun kulmakerroin jatkossa kehittyy, sillä nykyinen kurssitaso pitää sisällään edelleen lähivuosille tuloskasvuodotuksia.
Yhtiön Q2:n liikevaihto kasvaa ennakkotietojen perusteella 14 % 123 MEUR:oon. Ennen tulosvaroitusta ennusteemme oli 118 MEUR (20.7. Infront konsensus 113 MEUR). Yhtiön vahvaa myyntiä selittää arviomme mukaan kolme seikkaa: 1) koronakriisi on siirtänyt kauppaa verkkoon nopeasti, mikä on hyödyttänyt yhtiötä sen verkkomyynnin osuuden (hieman yli 50 %) ollessa kilpailijoita selvästi korkeampi 2) kriisi tuki aluksi myös selvästi kodintekniikan kokonaismarkkinaa (viikot 9-17 +20 %) kuluttajien päivitettyä etätyölaitteitaan ja panostettua kodin viihtyvyyteen ja 3) etenkin kesällä korona vaikuttaa myös siirtäneen vapaa-ajan kulutusta voimakkaasti pois elämyksistä ja palveluista tavaraostoihin ja tästä myös yhtiön hyväkatteiset kodintekniikan ulkopuoliset kategoriat vaikuttavat saaneen lisänostetta. Matalakatteisesta ulkomaan myynnistä arvioimme koituneen edelleen vastatuulta Q2:lle, mutta sen negatiivinen vaikutus ei näy muiden osa-alueiden enemmän kuin paikatessa. Ennakkotietojen perusteella listautumiskuluista (n. 0,4 MEUR) oikaistu liikevoitto nousee 4,8 MEUR:oon. Ennen tulosvaroitusta ennusteemme oli 2,7 MEUR (20.7 konsensus 1,4 MEUR), joten yhtiö ylitti etenkin tulosodotukset reippaasti.
Päivitetyn ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan olevan kuluvana vuonna 520-545 MEUR (aik. 510-530 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton 13-18 MEUR (aik. 12-15 MEUR). Yhtiön Q2’20-luvut sisältävä edeltävän 12 kk liikevaihto on 528 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto 17,3 MEUR. Uuden ohjeistuksen keskikohta indikoi siten tuloksen jopa laskevan H2’20:lla vertailukauteen nähden. Joko ohjeistus on hyvin varovainen tai yhtiö näkee tuloskasvuajurien heikentyvän loppuvuonna selvästi. Arviomme mukaan koronan antama myötätuuli kokonaismarkkinan kasvulle jää väliaikaiseksi, sillä mm. etätyölaitteet on jo päivitetty, mikä voi olla pois tyypillisesti vahvasta Q3:n ”Back to School”-myynnistä. Myös kilpailutilanne on historiallisesti kiristynyt nopeasti, jos kokonaismarkkinan kasvu on hidastunut. Koronan aiheuttaman verkkokaupan askelmaisen nousun pitäisi kuitenkin tukea yhtiön myyntiä vielä loppuvuonna. Yhtiö on myös Q3’19:sta lähtien ajanut selvästi enemmän kannattavuutta (H1’19:llä vielä kasvua), jolloin alkuvuoden vahvaa tulosparannusta ei myöskään tästä näkökulmasta ole realistista enää H2’20:lla odottaa. Riskinä tuloskehitykselle on myös edelleen kuluttajien ja yritysten ostovoiman heikentyminen syksyllä koronan seurauksena sekä Amazonin laajentuminen Pohjoismaihin. Q2-tuloksella täydennetyt kuluvan vuoden ennusteemme ovat 534 MEUR:n liikevaihto sekä 17,7 MEUR:n oikaistu liikevoitto. Niistä ensimmäinen on ohjeistushaarukan keskellä ja toinen aivan ylälaidassa ja myös näillä tulospohjainen arvostus (2020 P/E 19,4x) on mielestämme hieman koholla. Tarkastelemme ennusteitamme vielä Q2-raportin perusteella ja päivitämme sen jälkeen suosituksemme ja tavoitehintamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 504,1 | 534,2 | 554,8 |
kasvu-% | 5,50 % | 5,97 % | 3,86 % |
EBIT (oik.) | 11,3 | 17,7 | 16,6 |
EBIT-% (oik.) | 2,24 % | 3,31 % | 2,99 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,29 | 0,27 |
Osinko | 0,21 | 0,23 | 0,25 |
Osinko % | 6,06 % | 10,29 % | 11,01 % |
P/E (oik.) | 20,55 | 7,75 | 8,36 |
EV/EBITDA | 8,58 | 3,72 | 3,70 |