Verkkokauppa.com Q2’25 -pikakommentti: Erittäin vahva kvartaali
Verkkokauppa.com raportoi olosuhteisiin nähden erinomaisen Q2-tuloksen. Liikevaihdon kasvu oli reipasta ja odotettu tulosparannus realisoitui odotuksiamme voimakkaammin. Ohjeistus toistettiin odotetusti, mutta odotuksia vahvempi tulos tulee alustavien arvioidemme mukaan johtamaan positiivisiin ennustemuutoksiin. Myös markkinanäkymien suhteen yhtiö oli lievän positiivinen, mikä lupaa jatkoa ajatellen hyvää.
| Ennustetaulukko | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | Erotus (%) | 2025e | |||
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Alin | Ylin | Tot. vs. inderes | Inderes | ||
| Liikevaihto | 106 | 116 | 108 | 108 | - | 7 % | 484 | |||
| Liikevoitto (oik.) | -1,7 | 2,0 | 0,9 | - | - | 120 % | 8,7 | |||
| Liikevoitto | -2,0 | 1,8 | 0,9 | 1,1 | - | 98 % | 11,7 | |||
| EPS (oik.) | -0,04 | 0,02 | 0,01 | 0,01 | - | 177 % | 0,10 | |||
| Liikevaihdon kasvu-% | -6,5 % | 10,4 % | 2,8 % | 1,9 % | - | 7,6 %-yks. | 3,5 % | |||
| Liikevoitto-% (oik.) | -1,6 % | 1,7 % | 0,8 % | - | - | 0,9 %-yks. | 1,8 % | |||
| Lähde: Inderes & Bloomberg (konsensus, 4 ennustetta) | ||||||||||
Vahvaa kasvua vielä epävarmassa toimintaympäristössä
Verkkokauppa.comin Q2-liikevaihto kasvoi 10 % 117 MEUR:oon. Toteuma ylitti myös selvästi meidän ja konsensuksen 108 MEUR:ssa sijainneet odotukset. Myynnin kasvun taustalla vaikutti niin kuluttaja- kuin B2B-myynti sekä nopeiden toimitusten voimakas kasvu. Myyntikanavittain verkkokauppa veti hyvin ja kävijämäärät jatkoivat Q1:n tapaan nousussa. Tämä on tulevaisuutta ajatellen erittäin positiivista verkkoon fokusoituneen Verkkokauppa.comin kannalta. Tuoteryhmittäin tehostettujen ydinkategorioiden myynti nousi noin 10 %:lla, viihde- ja IT- alakategorioiden vetämänä. Muiden tuoteryhmien myynti laski hieman, joka nähdäksemme on enemmän kärsinyt Suomen viileästä alkukesästä. Yhtiölle strategisesti tärkeä osa-alue, eli kansainvälinen kauppa lisääntyi kvartaalin aikana lähes 41 %:lla sekä Keski-Euroopan että Skandinavian kasvun vetämänä. Katepotentiaaliltaan vuolaampien omien tuotemerkkien myynti oli edelliskvartaalien tapaan voimakkaassa 22 %:n nousussa, vastaten 8 % koko konsernin myynnistä.
Tulosparannus oli odotuksia voimakkaampi
Yhtiön Q2:n oik. liikevoitto kohosi 2 MEUR:oon, joka vastaa 1,7 % liikevaihdosta. Toteuma peittosi odotukset melko selvällä marginaalilla (Inderes 0,9 ja konsensus 1,1 MEUR). Tulosparannus oli seurausta liikevaihdon reippaasta kasvusta, parantuneesta myyntikatemarginaalista sekä laskeneista kiinteistä kuluista. Vaikka myyntikate-% (17,1 %) olikin hieman odotuksiamme (17,8 %) matalampi, paikkasi liikevaihdon reipas kasvu tämän jättämää. Parantuneen myyntikate-%:n taustalla vaikutti samat tekijät kuin Q1:llä, eli valikoiman tehokkaampi hallinta sekä paremmat kaupalliset ehdot. Kiinteitä kuluja eritoten pienensi yhtiön viime vuoden lopulla tekemät henkilöstökustannussäästöt. Tuloslaskelman alemmilla riveillä rahoituskustannukset olivat lievässä nousussa, kun taas verot nousivat reippaasti positiivisen tuloksen takia. Siten 0,02 euron osakekohtainen tulos parani vertailukaudesta paremman operatiivisen tuloksen siivittämänä ja ylitti ennusteet reippaasti (Inderes 0,01 ja konsensus 0,01 euroa). Operatiivinen rahavirta H1:n ajalta oli reippaassa laskussa (-15 MEUR) kasvun myötä sitoutuneen käyttöpääoman takia. Tämän tulisi kuitenkin korjaantua volyymirikkaamman H2:n aikana.
Ohjeistus toistettiin, näkymät orastavan positiiviset
Yhtiö toisti kasvavaa liikevaihtoa ja oik. liikevoittoa indikoivan ohjeistuksensa. Ohjeistuksen toisto oli odotettu sekä meidän että konsensuksen ennustaessa koko vuoden osalta liikevaihdon lievää kasvua (2025e liikevaihdon kasvu 3,5 ja 3,2 % v/v) ja selvää tulosparannusta (2025e oik. EBIT 8,7 ja 9,6 MEUR vs. 2024 1,8 MEUR). Vaikuttaa kuitenkin siltä, että odotukset ovat edelleen liian varovaiset, jolloin alustavien arvioidemme mukaan ainakin kuluvan vuoden ennusteisiin kohdistuu nousupainetta.
Yhtiön mukaan elektroniikkakaupan markkina osoitti kvartaalin aikana elpymisen merkkejä. On kuitenkin epäselvää, kuinka kestävästä käänteestä on kyse, sillä kysyntää on tukenut TV- ja IT-tuotekategorioiden eritapaiset siirtymät uuteen teknologiaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
