Verkkokauppa.com Q3-aamutulos: Odotuksiin nähden vaisuhko tulos
Verkkokauppa.com raportoi markkinaodotuksista jääneen Q3-tuloksensa aamulla. Liikevaihto laski odotuksia nopeammin heikon markkinan vetämänä, mutta tehostamistoimien avulla yhtiön tulos saatiin kuitenkin nousuun heikon vertailukauden tasolta. Yhtiö toisti lavean ohjeistuksensa, ja sanallisesti kommentoi tehostusohjelman menneen suunnitelmien mukaisesti. Markkinakommentit olivat varovaisia, joita yksinkertaisesti selittää huono näkyvyys kuluttajakysyntään.
Myynti laski kaikilla pääsegmenteillä
Verkkokauppa.comin Q3-tulosraportti jäi pahasti odotuksistamme, kun liikevaihto laski 15 %:lla 117 MEUR:oon. Toteutunut myynti oli selvästi alle markkinaodotusten (Inderes 128 MEUR ja konsensus 127 MEUR). Liikevaihto laski molemmissa yhtiön pääsegmenteissä: Kuluttajamyynti laski 11 %:lla kun Yritysmyynti hupeni voimakkaammat 15 % vertailukaudesta. Lasku Viennissä oli edellisiäkin rajumpi (-37 %), osin johtuen vahvoista vertailukauden luvuista. Verkkokauppa.comille elintärkeä online-myynti heikkeni 12 %:lla, mikä yhdessä valikoiman tehostamistoimien kanssa arvioimme selittäneen yhtiön kokonaisliikevaihdon markkinaa nopeampaa laskua (kodintekniikan markkina: heinäkuu -5,4 % v/v ja elokuu -1,9 % v/v, lähde: Tilastokeskus). Ydinkategorioiden myynti heikkeni 11 %:lla. Ydinkategorioiden sisällä etenkin mobiililaitteiden sekä viihde-elektroniikan myynnin kehitys oli heikkoa. Kehittyvien tuotekategorioiden myynti laski 26 %, jota edellisten kvartaalien tapaan heikensi valikoiman optimointitoimenpiteet. Valopilkkuna voimme raportista nostaa omien tuotemerkkien myynnin 21 %:n kasvun, joka perinteisesti tukee liiketoiminnan katekertymää. Arvioimme kulutuksen hakeutuneen A-brändien sijaan alemman hintapisteen tuotteisiin ostovoiman tason ollessa vielä alhaisella tasolla.
Tulos nousutrendillä liikevaihdon laskusta huolimatta
Tulosta kokonaisuudessaan paransivat vertailukautta korkeampi myyntikate-% sekä kiinteisiin kuluihin kohdistuneet tehostamistoimet. Edelliskvartaalien tapaan myyntikatteen paranemista tuki valikoiman virtaviivaistaminen, mutta myös private label -tuotteiden kasvanut osuus. Q3’23:n 15,9 %:n myyntikate-% (Q3’22: 14,6 %) jäi 0,3 %-yksiköllä odotuksistamme (Inderes 16,2 %). Huomautamme tulevaa Q4:a varten, että kampanjat, kuten Black Friday, tulevat arviomme mukaan heikentämään yhtiön suhteellista myyntikatetta muihin kvartaaleihin nähden. Kiinteät kulut laskivat yhteensä 12 %, jota suurelta osin selittää henkilöstökulujen suhteellinen lasku vertailukauteen nähden. Verkkokauppa.com työllisti 640 henkeä Q3:n aikana, kun taas vertailukaudella henkilöstön määrä oli 761. Merkittävä lasku henkilöstössä selittyy vuoden aikana tehdyistä irtisanomisista, mutta henkilöstökuluja ovat pienentäneet myös resurssien optimointi vastaamaan nykyistä kysyntätilannetta. Muissa kuluissa nähtiin myös suotuisaa kehitystä, kun ne laskivat 6 %. Konsernin oikaistu liikevoitto oli Q3:lla 2,2 MEUR, joka jäi kuitenkin odotuksistamme pääosin alemman volyymitason takia (Inderes 3,5 ja konsensus 3,5 MEUR). Tämä vastaa 1,9 %:n liikevoittomarginaalia (oik.), joka on mielestämme pettymys, sillä odotimme suhteellisen kannattavuuden asettuvan 2,8 %:iin. Lisäksi kumulatiivinen suhteellinen kannattavuus on vielä kaukana yhtiön normalisoidusta tasosta (Inderesin arvio 2,5 %), mitä kuitenkin selittänee alhaiset volyymitasot. Raportoitua 0,03 euron (Inderes ja konsensus 0,05 euroa) osakekohtaista tulosta tuki kohentunut kannattavuus, mutta heikensi kohonneet korkokustannukset.
Lavea ohjeistus toistettiin, ei merkkejä markkinan käänteestä
Verkkokauppa.com toisti laskevan liikevaihdon ja nousevan oik. liikevoiton ohjeistuksensa vuodelle 2023. Tätä selittää heikko markkina, tehdyt tehostustoimet sekä erittäin alhainen kannattavuus vertailukaudella. Käsityksemme mukaan tehostustoimet ovat edenneet yhtiön suunnitelmien mukaan ja vuoden 2023 aikana yhtiön 5–8 MEUR:n säästötavoitteista on saavutettu noin 70 %. Vuositasolla yhtiö tavoittelee 10 MEUR:n kulusäästöjä. Markkinakommenteissaan yhtiö oli varovaisella kannalla, mikä varmasti selittyy vallitsevalla epävarmuudella ja heikolla näkyvyydellä asiakaskysynnän piristymiseen.
Verkkokauppa.comilla on parhaillaan käynnissä uuden/päivitetyn strategian valmistelu, mihin ei Q3-raportissa saatu lisätietoja. Yhtiön johto on todennut tulevansa ulos päivitetyn strategian kera loppuvuoden aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
