Verkkokauppa.comin sesonki jatkui hintavetoisena
Verkkokauppa.com järjesti Q4-tuloksen hiljaista jaksoa edeltävän puhelunsa sitä seuraaville analyytikoille. Puhelun sanoma oli selvä markkinan jatkuessa epävakaana ja hintavetoisena. Markkina-alakulosta huolimatta yhtiön tulosparannusohjelman eteneminen jatkui odotetusti ja kaavaillut säästöt on saavutettu. Q4-ennusteisiimme kohdistuu jonkinasteista laskupainetta jatkuneen hintavetoisen markkinan rajoittaessa katekertymää.
Kuluttajaelektroniikan markkina laski edelliskvartaalien tapaan ja hintakilpailu jatkui aggressiiviseen sävyyn
Verkkokauppa.comin Q4 esittää yhtiön tuloksen kannalta merkittävää roolia vuoden tärkeimpien sesonkien ajoittuessa tämän ajalle. Black Friday -kampanja alkoi kilpailijoiden hintapaineen ajamana yhtiön omia suunnitelmia aikaisemmin ja yhtiön mukaan joulukauppaa ajoittui alennuskampanjan ajalle normaalia enemmän. Arvioimme molemmilla tekijöillä olevan katetta heikentävä vaikutus, sillä yhtiö joutui osallistumaan hintakilpailuun arvioitamme voimakkaammin ja perinteisesti BF:sta erillinen joulukauppa on ollut katerakenteeltaan kampanjoita terveempää.
Kuluttajaelektroniikan markkinakehitys jatkui Q4:n aikana mollivoittoisena. Tulkintamme mukaan kuluttajaelektroniikan markkina laski kvartaalin aikana noin 5 %. Tämä oli suurin piirtein odotustemme mukainen, mutta huomioiden hintakilpailun jatkumisen erittäin aggressiivisena ja BF:n pidemmän keston, kohdistuu Q4:n myyntiennusteisiimme jonkin asteista laskupainetta. Edellisten kvartaalien tapaan hintakilpailu korostui kuluttajaelektroniikan kategorioissa, joista pääosa yhtiön myynnistä syntyy.
Näkyvyys alkaneeseen vuoteen säilyy hyvin sumuisena, eikä merkkejä markkinan heräämisestä ole toistaiseksi nähtävissä. Nykyennusteemme odottaa vuoden 2024 liikevaihdon kasvavan hienoisesti. Alustavien arvioidemme mukaan tulevien vuosien myyntiennusteisiimme ei kohdistu merkittävää muutospainetta (2028-strategian mukaiset uudet liiketoiminnot eivät ole vielä huomioituna nykyennusteissamme).
Tulosennusteisiin painetta laskeneen myyntiodottaman ja hintakilpailun myötä
Huomioiden vertailukauden 1,6 MEUR:n alaskirjauksen ja voimakkaamman hintakilpailun vaikutuksen, kohdistuu ennustamaamme reilun 15 %:n myyntikate-%:iin muutaman prosentin kymmenysosan laskupainetta. Tämä luonnollisesti vaikuttaa ennustamaamme tulokseen, sillä arviomme mukaan yhtiön kiinteä kulurakenne ei myyntikatteessa tapahtuneita yllätyksiä parhaiten jousta. Q4:n ollessa merkittävä osa yhtiön tuloskertymää aiheuttaa se jonkin asteista painetta kokovuoden tulosodottamaamme. Tuloskäänteelle antaa tukea alkuvuodesta lähtien toteutettu kustannussäästöohjelma, joka yhtiön omien sanojen mukaan on sujunut odotusten mukaisesti ja suunnitellut säästöt on saavutettu.
Tarkastelemme ennusteitamme viimeistään Q4-tulosennakon yhteydessä. Verkkokauppa.com julkaisee tilinpäätöksensä torstaina 8. helmikuuta klo 8:00.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.11.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 543,2 | 500,5 | 502,7 |
kasvu-% | −5,5 % | −7,9 % | 0,4 % |
EBIT (oik.) | 3,5 | 7,0 | 7,9 |
EBIT-% (oik.) | 0,7 % | 1,4 % | 1,6 % |
EPS (oik.) | 0,03 | 0,09 | 0,10 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,06 |
Osinko % | 3,1 % | ||
P/E (oik.) | 81,76 | 22,23 | 19,68 |
EV/EBITDA | 19,03 | 9,09 | 7,03 |
