Verve keräsi 360 miljoonaa kruunua omistajapohjan laajentamiseksi ja kasvun tukemiseksi
Käännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 18.6.2025 kello 9:46.
Eilen markkinoiden sulkeuduttua Verve tiedotti toteuttaneensa 360 miljoonan Ruotsin kruunun suunnatun osakeannin (~33 MEUR) laskemalla liikkeeseen 12,9 miljoonaa uutta osaketta. Laimennusvaikutus nykyisille osakkeenomistajille on 6,4 %. Osakeannin merkintähinta oli 28,00 Ruotsin kruunua osakkeelta, mikä vastaa 6,9 %:n alennusta eiliseen päätöskurssiin 30,08 verrattuna.
Yhtiön mukaan ylimerkitty osakeanti herätti suurta kiinnostusta institutionaalisissa sijoittajissa Ruotsissa, Norjassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa, ja johti Verven osakkeenomistajapohjan laajentumiseen muun muassa DNB Asset Managementin, Cicero Fonderin ja arvostetun ruotsalaisen moniperhetoimiston (MFO) myötä. Myös toimitusjohtaja Remco Westermann osallistui osakeantiin. Taseen vahvistamisen lisäksi Verve aikoo käyttää annista saatavat nettovarat sekä epäorgaanisen että orgaanisen kasvun edistämiseen skaalaamalla myyntikapasiteettia, laajentamalla tuoteratkaisuportfoliota sekä laajentamalla valmiuksiaan tekoälyn ja uusien mainoskanavien parissa.
Suunnatun osakeannin järjestäminen tuli hienoisena yllätyksenä, erityisesti kun otetaan huomioon Verven viimeaikaiset jälleenrahoitustoimet ja parantunut kassavirran kehitys. Annin suhteellisen pieni koko huomioiden emme kuitenkaan näe tässä vaiheessa välitöntä vaikutusta ennusteisiimme, näkemykseemme yhtiöstä tai suositukseemme. Vaikka uskomme, että annin ajoitus on saattanut yllättää markkinat, tiedostamme, että yhtiö on hiljattain ilmaissut halukkuutensa lisätä näkyvyyttään ja tehostaa kansainvälistä pääomamarkkina-asemaansa. Suhteellisen keskittyneen osakasrakenteen vuoksi (toimitusjohtajalla ja Oaktree Capital Managementilla on yhteensä noin 45 % osakkeista) omistuspohjan hajauttamisen ja instituutionaalisiin sijoittajiin laajentamisen perusteet ovat mielestämme ymmärrettäviä. Varojen käytön osalta todetut alueet, kuten myyntikapasiteetin kasvattaminen, tekoälyn kehittäminen ja laajentuminen uusiin mainoskanaviin, ovat hyvin linjassa Verven aiemmin kommunikoitujen strategisten painopisteiden kanssa eivätkä edusta suunnanmuutosta. Päivitämme ennusteemme viimeistään Q2-raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
