Verve Q1’25 -ennakko: Katseet ohjeistuksessa
Käännös: Julkaistu alun perin englanniksi 26.5.2025 kello 9.51.
Verve julkaisee Q1-tuloksensa keskiviikkoaamuna 28.5. Odotamme kvartaalilta vahvaa liikevaihdon kasvua (Q1'25e: +32 %) Jun Groupin täyden integroitumisen, vahvana jatkuneen liiketoiminnan vedon sekä parantuneen kannattavuuden avittamina. Koska korostunut epävarmuus on jatkunut makrotaloudessa ja geopolitiikassa kvartaalin päättymisen jälkeenkin, pidämme tarkasti silmällä ohjeistusta sekä tulevaisuutta koskevia kommentteja. Vallitseva epävarmuus saattaa arviomme mukaan johtaa yhtiön koko vuoden ohjeistusskaalan laajentamiseen.
Kvartaali kausiluonteisesti vaatimaton, mutta kasvutahti vertailukaudesta jatkunut kovana
Vuoden alusta lähtien kiihtyneen makrotaloudellisen ja geopoliittisen epävarmuuden vuoksi päivitimme ennusteitamme 9. huhtikuuta (lue täältä). Odotamme Q1-liikevaihdon olevan 109 MEUR (Q1'24: 82 MEUR), mikä merkitsee 32 %:n kasvua vertailukaudesta (josta 13 % orgaanista), kun taas Jun Groupin osuuden odotetaan olevan 15 MEUR. Lisäksi on tärkeää huomata, että ensimmäisellä vuosineljänneksellä digitaalisten mainosmarkkinoiden aktiivisuus on tyypillisesti alhaisempaa kausivaihteluiden vuoksi. Tämä on huomioitu Q1-liikevaihtoennusteissamme, joiden mukaan laskua edellisestä kvartaalista tulisi 25 %.
Seuraamamme avoimen internetin verrokkiryhmä kasvoi Q1:lla keskimäärin 13 % edellisvuodesta (Q4’24: 13 %, Q1’24: 20 %), kun taas Walled Gardens -mainosliiketoiminnat (Google, Amazon, Meta) kasvoivat 14 % edellisvuodesta (Q4'24: 16 %, Q1’24: 21 %). Ennusteemme siis odottavat Verven kasvavan samaa tahtia (orgaanisesti) kuin verrokkiryhmä, mutta kun Jun Groupin panos otetaan huomioon, kokonaiskasvu on verrokkeja nopeampaa.
Marginaaliparannuksen takana Jun Group, mittakaavaedut ja kustannustehokkuus
Tuloslaskelman alemmilla riveillä arvioimme oikaistuksi liikevoitoksi 25 MEUR (Q1'24: 17 MEUR), mikä vastaa 23 %:n marginaalia (Q1’24: 20 %) ja 51 %:n parannusta edellisvuodesta. Ennusteidemme marginaalikasvun pääasiallinen aiheuttaja on Jun Groupin sisällyttäminen neljännekseen, sillä sen oikaistu kannattavuus on muuta yhtiötä parempi, mutta kasvuun osallisina ovat myös yleiset skaalautumisvaikutukset ja hyvänä jatkunut kustannustehokkuus. Lisäksi ennustamme oikaistun käyttökatteen olevan 32 MEUR (Q1'24: 22 MEUR), mikä vastaa 29 %:n marginaalia (Q1’24: 27 %).
Kausivaihtelu vaikuttaa Verven kassavirtaan, joka on yleensä pienempi vuoden alussa, koska yhtiö maksaa julkaisijoille Q4:n jälkeen. Kassavirtaprofiili paranee tyypillisesti vuoden edetessä, samoin kuin muutkin taloudelliset tunnusluvut. Näin ollen odotamme vapaan kassavirran laskevan selvästi Q4:n 42 MEUR:sta, mutta paranevan selvästi edellisvuodesta (Q1’24: -1,9 MEUR), minkä taustalla on vahva tuloskasvu, käyttöpääoman hallinnan paraneminen ja DSP:n osuuden kasvu Jun Groupin hankinnan jälkeen.
Reilumpi ja kilpailukykyisempi avoin internet taas askeleen lähempänä
Alalla on tapahtunut viime aikoina merkittävää kehitystä. Huhtikuun puolivälissä Google tuomittiin Yhdysvaltain tuomioistuimessa kahdella verkkomainonnan osa-alueella laittomaksi monopoliksi. Google aikoo toki valittaa tästä päätöksestä, mutta uskomme tämän signaloivan avoimen internetin markkinoiden pitkän aikavälin muutosta oikeudenmukaisempaan ja kilpailukykyisempään suuntaan, mistä Verven kaltaiset toimijat voisivat hyötyä. Googlen ja kilpailuviranomaisten välinen taistelu jatkuu todennäköisesti vielä pitkään, mutta tuomioiden seurauksena aidatut puutarhat voisivat käyttäytyä jatkossa eri tavalla.
Samaan aikaan Google on perunut suunnitelmansa ottaa käyttöön käyttäjän valintaikkunan kolmansien osapuolten evästeille Chromessa ja päättänyt säilyttää nykytilan. Vaikka tätä voidaan pitää yleisellä tasolla takapakkina yksityisyydensuojan kannalta, uskomme että kuluttajien ja sääntelyviranomaisten vauhdittama suuntaus kohti evästeettömiä ratkaisuja jatkuu vahvana.
Vaikka kasvua hidastaa heikkous talousnäkyvyydessä ja kuluttajien mielialassa, Verven markkinaosuuksien valloitus jatkuu
Päivitimme ennusteitamme huhtikuun alussa. Tuolloin päivitetyt arviot pysyvät nyt samoina, ja odotamme vuoden 2025 liikevaihdon olevan 508 MEUR (tilikausi 2024: 437 MEUR) ja oikaistun liikevoiton olevan 131 MEUR (tilikausi 2024: 107 MEUR), mikä vastaa 25,7 %:n marginaalia (tilikausi 2024: 24,5 %).
Tuoreimmat markkinatiedot viittaavat siihen, että Verve kasvattaa markkinaosuuttaan SSP-mobiilimarkkinoilla sekä Applen App Storessa että Google Playssa ja pitää monissa maissa SSP-listan ykkössijaa, myös Yhdysvalloissa. Tämä on mielestämme rohkaiseva osoitus siitä, että Vervellä on erittäin vahva markkina-asema yksityisyyden suoja edellä toteutetussa digitaalisessa mainonnassa, kuten olemme itsekin arvioineet. Mutta, kuten hiljattain julkaisemassamme yhtiöraportissamme totesimme, vähentää nyt vallitseva makrotaloudellinen ja geopoliittinen epävarmuus yhdistettynä Yhdysvaltojen BKT:n kasvun hidastumiseen (Q1'25: 0,3 %) ja kuluttajien heikkoon mielialaan todennäköisesti mainoskulutusta lyhyellä aikavälillä, mikä hidastaa Verven vuoden 2025 orgaanista kasvuvauhtia. Lisäksi yhtiön vertailukaudet ovat vuonna 2025 aiempaa vaativampia vuoden 2024 voimakkaan kasvun vuoksi. Samanaikaisesti joidenkin segmenttien (esim. CTV) pitkän ajan myötätuulet voisivat osaltaan lieventää näitä vaikutuksia jossain määrin.
Näiden tekijöiden valossa odotamme Verven koko vuoden 2025 ohjeistusskaalan olevan normaalia leveämpi johtuen markkinoiden tämänhetkisestä volatiliteetista sekä heikentyneestä taloudellisesta näkyvyydestä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
