Verve Q4’24 -ennakko: Vahvempi vertailukausi hidastaa orgaanista kasvua Q4:llä
Käännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 24.2.2025 kello 9:54.
Verve julkaisee Q4-tuloksensa torstaiaamuna (27.2.). Odotamme yhtiön jatkavan voimakasta orgaanista kasvuaan, joskin edellisiä vuosineljänneksiä hitaammin tiukemman vertailukauden vuoksi. Odotamme oikaistun käyttökatteen laskevan hieman edellisvuodesta odotettujen kustannuspaineiden takia Verven jatkaessa uusien mainosformaattien käyttöönottoa. Odotamme kuitenkin, että nämä paineet hellittävät vuoden 2025 mittaan. Muita raportin painopistealueita ovat vapaan kassavirran ja nettovelan kehityssuuntaukset sekä kommentit Jun Groupin integraatiosta ja synergioiden toteutumisesta. Vaikka emme odota varsinaista taloudellista ohjeistusta vuodelle 2025 (odotamme tältä Q1’25:llä), seuraamme kaikkia kuluvaa vuotta koskevia kommentteja tarkasti.
Jun Groupin täysimääräinen panos kasvattaa tulosta Q4:llä, kun taas orgaanisen kasvun odotetaan hidastuvan kvartaalitasolla
Odotamme Q4-liikevaihdon olevan 130 MEUR (Q4'23: 99 MEUR), mikä merkitsee 32 %:n kasvua vertailukaudesta (josta 13 % orgaanista), kun taas Jun Groupin osuuden odotetaan olevan 18,5 MEUR. Tämä tarkoittaa, että odotamme orgaanisen kasvun hidastuvan huomattavasti edellisestä neljänneksestä (Q3'24: 31 %) vahvempaa vertailukautta peilaten.
Seuraamamme avoimen internetin verrokkiryhmä kasvoi Q4:lla keskimäärin 19 % edellisvuodesta (Q3’24: 17 %, Q4’23: 17 %), kun taas Walled Gardens -mainosliiketoiminnat (Google, Amazon, Meta) kasvoivat 16 % edellisvuodesta (Q3’24: 16 %, Q4’23: 21 %). Ennusteemme siis odottavat Verven kasvavan hitaammin (orgaanisesti) kuin verrokkiryhmä, mutta kun Jun Groupin panos otetaan huomioon, kokonaiskasvu on verrokkeja nopeampaa.
Vuotta 2024 tarkastellessa arvioimme orgaanisen kasvun olevan 22 %, ja kun otetaan huomioon markkinoiden yleinen noin 10 %:n kasvu vuonna 2024 ja verrataan sitä esimerkiksi Walled Gardens -ryhmään (2024 ka. 18 % v/v), Verve on selvästi kasvattanut markkinaosuuttaan vuoden 2024 aikana.
Toisaalta yksi Verven lähimmistä kilpailijoista, mobiiliinmainosteknologiayritys Applovin, ilmoitti Q4-tulospuhelussaan, että se on allekirjoittanut ei-sitovan sopimuksen koko sovellusportfolionsa myymisestä. Sekä Applovin että Verve ovat aiemmin korostaneet omistetuista sovelluksista saatavan ensimmäisen osapuolen datan strategista etua mainosteknologiaominaisuuksiensa kehittämisessä. Tämän liikkeen vuoksi pyrimme tulosraportin yhteydessä etsimään vastauksia siihen, pitääkö Verve sovellusvalikoimaansa edelleen keskeisenä strategisena voimavarana.
Uusiin mainosmuotoihin laajentumisen odotetaan edelleen painavan marginaaleja lyhyellä aikavälillä
Alempana tuloslaskelmassa arvioimme oikaistun liikevoiton olevan 32,2 MEUR (Q4’23: 26,8 MEUR), mikä vastaa 25 %:n marginaalia (Q4’23: 27 %) ja 20 %:n kasvua vertailukaudesta. Vaikka Jun Groupin tulos sisältyy vuosineljännekseen täysimääräisesti, marginaali on heikompi vuodentakaiseen verrattuna, mikä johtuu pääasiassa korkeammista lyhyen aikavälin kustannuksista Verven skaalatessa uusia mainosmuotoja (esim. kokoruutu- ja videomainokset). Odotamme kannattavuuden kuitenkin paranevan ajan myötä Verven saadessa jalansijaa ja skaalatessa uusissa kanavissa. Lisäksi arvioimme oikaistun käyttökatteen kasvavan 23 % vuodentakaisesta 38,9 MEUR:oon (Q4’23: 31,7 MEUR), mikä vastaa 30 %:n marginaalia (Q4’23: 32 %).
Q4 on kausiluonteisesti vuoden vahvin neljännes läpi tuloslaskelman, ja tämä trendi ulottuu tyypillisesti myös kassavirtaan. Merkittävän käyttöpääoman vapautumisen jälkeen Q3:lla odotamme vapaan kassavirran kuitenkin pysyvän edellisneljänneksen tasolla, mikä edelleen heijastaa parantunutta kassakonversiota ja yleisesti vahvaa kassaprofiilia. Koko vuodelle 2024 vapaan kassavirran ennusteemme on noin 94 MEUR, mikä on huomattava parannus viime vuoden 23 MEUR:oon verrattuna. Tätä selittää vahva tuloskasvu, parantunut käyttöpääoman hallinta ja vahvistunut kassavirran konversioprofiili Jun Group -kaupan jälkeen.
Vuoden 2025 markkinanäkymät edelleen vakaat, mutta kasvavat makroriskit aiheuttavat epävarmuutta
Vuoden 2025 ennusteemme ovat ennallaan, ja odotamme liikevaihdon olevan 521 MEUR (2024e: 423 MEUR) ja oikaistun liikevoiton 133 MEUR (2024: 97 MEUR), mikä vastaa 25,5 %:n marginaalia (2024e: 23 %).
Suhteellisen vaisun vuoden 2023 jälkeen globaalit digitaalisen mainonnan markkinat elpyivät voimakkaasti vuonna 2024 kasvaen ~10 % vertailukaudesta (MAGNA Research, joulukuu 2024) kädenlämpöisestä taloustilanteesta huolimatta. Yhdysvaltojen markkinat ja digitaalisten mainosformaattien käyttö kasvoivat tätäkin nopeammin, 12 % ja 15 %, Yhdysvaltojen säilyttäessä dominoivan markkina-asemansa (380 mrd. $). Kasvua ajoi erityisesti epätavallisen suuri määrä merkittäviä syklisiä tapahtumia, mutta myös rakenteelliset mediainnovaatiot, kuten vähittäiskaupan median nousu, tekoälypohjainen kohdentaminen ja sijoittelu sekä lyhytvideoiden parantunut kaupallistaminen, minkä ansiosta markkinointibudjetit jatkavat kasvuaan. Suurten syklisten ajureiden puuttuessa MAGNA odottaa mainosmenojen kasvun hidastuvan 6 %:iin vuonna 2025, ja Yhdysvaltojen markkinoiden kasvavan hieman hitaammin (4,9 %), vahvan talousympäristön sekä digimainonnan ja mediainnovaatioiden lisääntyneen kysynnän tukemana.
Mutta jos mainostajat eivät pidä yhdestä asiasta, se on epävarmuus. Yhdystvaltain presidentti Trump on toisella virkakaudellaan ensimmäisen kuukauden aikana allekirjoittanut useita presidentin asetuksia, vaatinut massiivisia irtisanomisia valtionhallinnossa ja uhannut liittolaisia tulleilla muokaten sekä sisä- että ulkopolitiikkaa. Eurooppalaisten ulossulkeminen Venäjän ja Ukrainan rauhanneuvotteluista on kiristänyt maailmanlaajuista tilannetta entisestään. Samaisena aikana Yhdysvaltain kuluttajaluottamus laski helmikuussa seitsemän kuukauden pohjille, inflaatio-odotusten noustessa 100 peruspistettä 4,3 %:iin. Nämä tekijät ovat lisänneet globaalia epävarmuutta vuonna 2025, mikä näkemyksemme mukaan voi painaa mainosbudjetteja niiden jatkuessa.
Uskomme kuitenkin, että Verve on hyvässä asemassa hyötymään toimialan siirtymisestä kohti yksityisyydensuojakeskeistä digimainontaa. Yhtiön vahva suurten ohjelmistoasiakkaiden virta vuodesta 2024 eteenpäin odotetaan tukevan vakaata kasvua vuonna 2025 ja sen jälkeen. On kuitenkin syytä tiedostaa, että Verve – kuten muutkaan digimainonnan alalle altistuvat yritykset – ei ole immuuni haitoille, mikäli laajemmat markkinaolosuhteet heikkenevät.
*Huom! 24.22025 mennessä vain neljä seitsemästä seuraamastamme avoimen internetin yrityksestä on julkaissut tuloksensa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
