Wärtsilä: Hyvin menee kuitenkin
Wärtsilä järjesti eilen yhtiön tutkimus- ja kehitystoiminnan keskeisiä alueita koskevan konferenssipuhelun. Anti oli mielenkiintoinen ja vahvisti käsitystämme siitä, että Wärtsilä on oikein hyvissä asemissa vastaamaan markkinatrendeihin sekä voimala- että merenkulkusektoreilla. Ennusteemme ovat muuttumattomia ja osake on yhä edullisesti hinnoiteltu.
Tutkimuksen & kehityksen osuus liikevaihdosta kasvaa
Wärtsilä muistutti, että yhtiön tutkimus- ja kehityskulut ovat olleet reippaassa kasvussa. Määrä on noussut vuoden 2021 165 MEUR:sta (3,2 % liikevaihdosta) vuoden 2022 241 MEUR:on (4,1 % liikevaihdosta) eli vuosien 2018-2022 kasvu oli +10 % p.a. T&k-kulujen osuus on merkittävä verrattuna muihin isoihin kotimaisiin konepajayhtiöihin, joilla se oli viime vuonna 1,2…2,4 %. Wärtsilän t&k-toiminnan keskiössä on viime vuodet ollut ja tulee jatkossakin olemaan päästöjen vähentäminen (dekarbonisaatio).
Modulaariseksi suunnitellut tuotteet tuovat joustoa ja säästöä
Wärtsilä esitteli viime vuonna täyden valikoiman modulaarisia moottorimalleja, jotka on suunniteltu asiakkaiden esittämien toiveiden mukaisesti ja jotka mahdollistavat siirtymisen uusiin polttoaineisiin koneiden käyttöaikana. Modulaarisen tuoteperheen ”alustakoneina” toimivat mallit W25, W31 ja W46TS, joissa modulaarisuus perustuu moottorin eri toimintojen ympärille koottuihin komponenttikategorioihin. Jos asiakas haluaa esimerkiksi vaihtaa moottorin polttoainetta, täytyy moottorista vaihtaa vain yksi moduli muiden osien säilyessä ennallaan. Kyseessä on kriittinen ominaisuus, sillä käynnissä olevassa energiamurroksessa tarjolla olevat polttoainevaihtoehdot voivat muuttua moneen kertaan ja moottorin mukautuvuus näihin muutoksiin on hyvin keskeinen voimalan tai aluksen investointipäätöksen kriteeri.
Eri polttoaineilla eri soveltuvuus merenkulkuun ja voimaloihin
Seuraava taulukko kuvaa eri polttoaineiden keskeisiä ominaisuuksia:
*) raskas polttoöljy (heavy fuel oil) **) arvio 2025e
Lähde: Wärtsilä
Hiilineutraaleista polttoaineista metanolin ominaisuudet soveltuvat parhaiten merenkulkukäyttöön. Ammoniakin haasteena suhteessa etanoliin on myrkyllisyys ja korrosiivisuus sekä suuremman polttoainesäiliön tarve. Kiinnostus ammoniakkia kohtaan on tällä hetkellä suurinta Norjassa ja Japanissa, kun taas metanolin tuotantosuunnitelmat ovat globaalistikin huomattavan suuria ja vuonna 2030 tarjonta tulee olemaan laajaa mm. Kiinassa ja Amerikoissa. Wärtsilä varautuu kuitenkin myös ammoniakin laajempaan käyttöön merenkulussa: konseptimoottorin uskotaan olevan valmis kuluvana vuonna ja vuonna 2024 odotetaan päästävän asiakastoimituksiin.
Muista hiilineutraaleista polttoaineista vety olisi merenkulkusektorille hankala polttoaine etenkin sen vaatiman yli 10-kertaisen säiliökoon vuoksi (ks. taulukko). Wärtsilän mukaan kiinnostus vetyä kohtaan polttoaineena tuleekin lähinnä voimalasektorilta. Tällä hetkellä asiakkaiden mielenkiinto kohdistuu etenkin vetysekoituksiin ja tähän liittyen Wärtsilä on saanut hyvin positiivista palautetta WEC Energy Groupilta Yhdysvalloista. WEC käytti voimalassaan Michiganissa kolmea Wärtsilän 50SG-moottoria 25 %:n vetyseoksella ja tulokset saivat asiakkaan julkisesti suosittelemaan Wärtsilän teknologiaa. Lisäksi vetyseoksen käyttö johti moottorin hyötysuhteen paranemiseen, kun taas vastaava testi kaasuturbiinilla johti sen hyötysuhteen heikentymiseen. Wärtsilä sanoi olevansa myös 100 %:sta vetyä käyttävän moottorin kehityksessä aikataulussa ja konseptimoottori aiotaan esitellä vuonna 2025.
Akkukäyttöisten alusten markkina tulee olemaan spesiaalikohteissa. Wärtsilä viittasi juuri hankkimaansa referenssitilaukseen 130-metriseen katamaraanialukseen (Incat Tasmania). Kyseessä on maailman suurin sähkökäyttöinen alus, johon Wärtsilä toimittaa propulsiojärjestelmän ja vesisuihkut. Aluksen akut tulee ladata 120 minuutin purjehduksen jälkeen, joten kovin pitkien etäisyyksien ratkaisuksi akuista ei merenkulussa ole, ainakaan vielä.
Asiakkaiden fokus on nyt metanolissa
Wärtsilän mukaan metanoli on tällä hetkellä hyvin keskeisessä asemassa merenkulkusektorin asiakkaiden pyrkiessä kohti hiilineutraaliutta. Wärtsilän toimittamia metanolimoottoreita on ollut hyvällä menestyksellä käytössä jo vuodesta 2015. Wärtsilän viime vuonna lanseeraamassa W32-metanolimoottorissa on mukana polttoaineen kuljetuksesta ja käsittelystä huolehtiva MethanolPac, jota kohtaan on osoitettu ”hyvin suurta” mielenkiintoa. Kuluvan vuoden aikana Wärtsilä lanseeraa lisää metanolimoottoreita sekä uusiin aluksiin että jälkikäteisasennuksiin. Wärtsilän mukaan kaikki varustamoasiakkaiden kanssa käytävät keskustelut kohdistuvat tällä hetkellä metanoliin ja sen rinnalle tulevaan vaihtoehtoiseen polttoaineeseen.
Wärtsilän mukaan metanoli- ja ammoniakkimoottoreiden valmistuskustannuksissa ei ole isoja eroja. Suurimmat erot ovat sylinterinkannessa ja automaatiossa, kun taas lohko ja kampiakseli ovat identtisiä. Joka tapauksessa ammoniakkimoottorin valmistus on jonkin verran kalliimpaa kuin metanolimoottorin. Lisäksi ammoniakkimoottorin ostajan tulee investoida enemmän polttoainesäiliöön ja sen jäähdytykseen/paineistukseen sekä polttoaineen siirron ja käsittelyn turvallisuuteen. Näillä perusteilla uskomme Wärtsilän modulaarisen metanolimoottorin olevan lähivuosien vahva myyntivaltti varustamojen pohtiessa tilaamiensa alusten moottoriratkaisuja.
Hyvältä näyttää vieläkin
Puhelun viesti oli positiivinen ja vahvisti uskoamme siihen, että Wärtsilä on vahvoissa asemissa ottamaan tukevan osuuden päästöttömiä polttoaineita käyttävien meri- ja voimalamoottoreiden markkinoista. Moottoreiden tulevaisuusvarmuus helpon muunneltavuuden vuoksi vähentänee asiakkaiden pelkoa panostamisesta väärään polttoaineeseen tai teknologiaan. Todennäköisin hidaste markkinoilla tulee olemaan polttoaineinfrastruktuurin rakentaminen, mutta tältäkin osin Wärtsilän viesti oli rohkaiseva. Myös osakkeen arvostus on edelleen houkutteleva.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
