Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Wärtsilä: Hyvin menee kuitenkin

– Erkki VesolaAnalyytikko
Wärtsilä

Wärtsilä järjesti eilen yhtiön tutkimus- ja kehitystoiminnan keskeisiä alueita koskevan konferenssipuhelun. Anti oli mielenkiintoinen ja vahvisti käsitystämme siitä, että Wärtsilä on oikein hyvissä asemissa vastaamaan markkinatrendeihin sekä voimala- että merenkulkusektoreilla. Ennusteemme ovat muuttumattomia ja osake on yhä edullisesti hinnoiteltu.

Tutkimuksen & kehityksen osuus liikevaihdosta kasvaa

Wärtsilä muistutti, että yhtiön tutkimus- ja kehityskulut ovat olleet reippaassa kasvussa. Määrä on noussut vuoden 2021 165 MEUR:sta (3,2 % liikevaihdosta) vuoden 2022 241 MEUR:on (4,1 % liikevaihdosta) eli vuosien 2018-2022 kasvu oli +10 % p.a. T&k-kulujen osuus on merkittävä verrattuna muihin isoihin kotimaisiin konepajayhtiöihin, joilla se oli viime vuonna 1,2…2,4 %. Wärtsilän t&k-toiminnan keskiössä on viime vuodet ollut ja tulee jatkossakin olemaan päästöjen vähentäminen (dekarbonisaatio).

Modulaariseksi suunnitellut tuotteet tuovat joustoa ja säästöä

Wärtsilä esitteli viime vuonna täyden valikoiman modulaarisia moottorimalleja, jotka on suunniteltu asiakkaiden esittämien toiveiden mukaisesti ja jotka mahdollistavat siirtymisen uusiin polttoaineisiin koneiden käyttöaikana. Modulaarisen tuoteperheen ”alustakoneina” toimivat mallit W25, W31 ja W46TS, joissa modulaarisuus perustuu moottorin eri toimintojen ympärille koottuihin komponenttikategorioihin. Jos asiakas haluaa esimerkiksi vaihtaa moottorin polttoainetta, täytyy moottorista vaihtaa vain yksi moduli muiden osien säilyessä ennallaan. Kyseessä on kriittinen ominaisuus, sillä käynnissä olevassa energiamurroksessa tarjolla olevat polttoainevaihtoehdot voivat muuttua moneen kertaan ja moottorin mukautuvuus näihin muutoksiin on hyvin keskeinen voimalan tai aluksen investointipäätöksen kriteeri.

Eri polttoaineilla eri soveltuvuus merenkulkuun ja voimaloihin

Seuraava taulukko kuvaa eri polttoaineiden keskeisiä ominaisuuksia:

*) raskas polttoöljy (heavy fuel oil) **) arvio 2025e

Lähde: Wärtsilä

Hiilineutraaleista polttoaineista metanolin ominaisuudet soveltuvat parhaiten merenkulkukäyttöön. Ammoniakin haasteena suhteessa etanoliin on myrkyllisyys ja korrosiivisuus sekä suuremman polttoainesäiliön tarve. Kiinnostus ammoniakkia kohtaan on tällä hetkellä suurinta Norjassa ja Japanissa, kun taas metanolin tuotantosuunnitelmat ovat globaalistikin huomattavan suuria ja vuonna 2030 tarjonta tulee olemaan laajaa mm. Kiinassa ja Amerikoissa. Wärtsilä varautuu kuitenkin myös ammoniakin laajempaan käyttöön merenkulussa: konseptimoottorin uskotaan olevan valmis kuluvana vuonna ja vuonna 2024 odotetaan päästävän asiakastoimituksiin.

Muista hiilineutraaleista polttoaineista vety olisi merenkulkusektorille hankala polttoaine etenkin sen vaatiman yli 10-kertaisen säiliökoon vuoksi (ks. taulukko). Wärtsilän mukaan kiinnostus vetyä kohtaan polttoaineena tuleekin lähinnä voimalasektorilta. Tällä hetkellä asiakkaiden mielenkiinto kohdistuu etenkin vetysekoituksiin ja tähän liittyen Wärtsilä on saanut hyvin positiivista palautetta WEC Energy Groupilta Yhdysvalloista. WEC käytti voimalassaan Michiganissa kolmea Wärtsilän 50SG-moottoria 25 %:n vetyseoksella ja tulokset saivat asiakkaan julkisesti suosittelemaan Wärtsilän teknologiaa. Lisäksi vetyseoksen käyttö johti moottorin hyötysuhteen paranemiseen, kun taas vastaava testi kaasuturbiinilla johti sen hyötysuhteen heikentymiseen. Wärtsilä sanoi olevansa myös 100 %:sta vetyä käyttävän moottorin kehityksessä aikataulussa ja konseptimoottori aiotaan esitellä vuonna 2025.

Akkukäyttöisten alusten markkina tulee olemaan spesiaalikohteissa. Wärtsilä viittasi juuri hankkimaansa referenssitilaukseen 130-metriseen katamaraanialukseen (Incat Tasmania). Kyseessä on maailman suurin sähkökäyttöinen alus, johon Wärtsilä toimittaa propulsiojärjestelmän ja vesisuihkut. Aluksen akut tulee ladata 120 minuutin purjehduksen jälkeen, joten kovin pitkien etäisyyksien ratkaisuksi akuista ei merenkulussa ole, ainakaan vielä.

Asiakkaiden fokus on nyt metanolissa

Wärtsilän mukaan metanoli on tällä hetkellä hyvin keskeisessä asemassa merenkulkusektorin asiakkaiden pyrkiessä kohti hiilineutraaliutta. Wärtsilän toimittamia metanolimoottoreita on ollut hyvällä menestyksellä käytössä jo vuodesta 2015. Wärtsilän viime vuonna lanseeraamassa W32-metanolimoottorissa on mukana polttoaineen kuljetuksesta ja käsittelystä huolehtiva MethanolPac, jota kohtaan on osoitettu ”hyvin suurta” mielenkiintoa. Kuluvan vuoden aikana Wärtsilä lanseeraa lisää metanolimoottoreita sekä uusiin aluksiin että jälkikäteisasennuksiin. Wärtsilän mukaan kaikki varustamoasiakkaiden kanssa käytävät keskustelut kohdistuvat tällä hetkellä metanoliin ja sen rinnalle tulevaan vaihtoehtoiseen polttoaineeseen.

Wärtsilän mukaan metanoli- ja ammoniakkimoottoreiden valmistuskustannuksissa ei ole isoja eroja. Suurimmat erot ovat sylinterinkannessa ja automaatiossa, kun taas lohko ja kampiakseli ovat identtisiä. Joka tapauksessa ammoniakkimoottorin valmistus on jonkin verran kalliimpaa kuin metanolimoottorin. Lisäksi ammoniakkimoottorin ostajan tulee investoida enemmän polttoainesäiliöön ja sen jäähdytykseen/paineistukseen sekä polttoaineen siirron ja käsittelyn turvallisuuteen. Näillä perusteilla uskomme Wärtsilän modulaarisen metanolimoottorin olevan lähivuosien vahva myyntivaltti varustamojen pohtiessa tilaamiensa alusten moottoriratkaisuja.

Hyvältä näyttää vieläkin

Puhelun viesti oli positiivinen ja vahvisti uskoamme siihen, että Wärtsilä on vahvoissa asemissa ottamaan tukevan osuuden päästöttömiä polttoaineita käyttävien meri- ja voimalamoottoreiden markkinoista. Moottoreiden tulevaisuusvarmuus helpon muunneltavuuden vuoksi vähentänee asiakkaiden pelkoa panostamisesta väärään polttoaineeseen tai teknologiaan. Todennäköisin hidaste markkinoilla tulee olemaan polttoaineinfrastruktuurin rakentaminen, mutta tältäkin osin Wärtsilän viesti oli rohkaiseva. Myös osakkeen arvostus on edelleen houkutteleva.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu, kansainvälisesti johtava merenkulku- ja energiateknologian toimittaja ja sen liiketoiminnan ytimessä on pyrkimys hiilineutraaleihin teknologioihin ja ratkaisuihin. Yhtiön pääliiketoimintoja ovat 1) Wärtsilä Energy, joka toimittaa nykyisillä ja tulevaisuuden polttoaineilla toimivia sähköjärjestelmää tasapainottavia voimalaitoksia, hybridiratkaisuja ja energian varastointi- ja optimointiteknologiaa sekä 2) Wärtsilä Marine, jonka tarjoomaan kuuluvat moottorit, propulsiojärjestelmät, sähköistys- ja hybridiratkaisut, integroidut voimansiirtojärjestelmät sekä elinkaaripalvelut.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut23.07.2023

202223e24e
Liikevaihto5 843,06 664,97 285,9
kasvu-%22,3 %14,1 %9,3 %
EBIT (oik.)324,0469,0648,6
EBIT-% (oik.)5,5 %7,0 %8,9 %
EPS (oik.)0,470,510,74
Osinko0,260,380,50
Osinko %3,3 %1,3 %1,7 %
P/E (oik.)16,758,640,4
EV/EBITDA21,730,121,9

Foorumin keskustelut

Sijoituskästi on tehnyt 2,5 minuutin videon AI-Wärtsilästä https://x.com/STNXfi/status/2002064883739996643 Tässä on äxättömille linkki: https...
11 tuntia sitten
- Sijoittaja-alokas
3
Uutisista bongattua, USA:ssa lähellä Dallasia 500 MWh -akuston rakennus alkanut Peregrinelle. Peregrine pistänyt tiedotteen toissapäivänä eli...
13 tuntia sitten
- Koala
6
News Powered by Cision Renewal of Wärtsilä’s operation & maintenance agreement ensures continued... Wärtsilä Corporation, Trade press release...
eilen
- Cadel
13
News Powered by Cision Wärtsilä's fuel-flexible engines selected to reduce emissions on two new... Wärtsilä Corporation, Press Release, Wednesday...
17.12.2025 klo 9.02
- Cadel
19
Wärtsilän IR blogissa tiivistelmä toimitusjohtaja Håkan Agnevallin strategiapuhelusta -asiaa mm datakeskuksista: https://www.wartsila.com/…/...
12.12.2025 klo 14.03
- Hanna
13
News Powered by Cision Wärtsilä sets new global benchmark with fourth stage of Origin’s Eraring... Wärtsilä Corporation, Press release, 11 December...
11.12.2025 klo 7.11
- Cadel
23
News Powered by Cision Wärtsilä ja Aalto-yliopisto uusivat puhtaan energiateknologian innovaatioihin... Wärtsilä Oyj Abp, uutinen, 10.12.2025...
10.12.2025 klo 7.06
- Cadel
17
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.